השוורים עוזבים את מוסקבה

השוק הרוסי לא מפסיק לספק אכזבות - מגיאורגיה ועד מחיר הנפט ; סופו של עידן?

רינת אשכנזי היא מנהלת מחקר תחום תעודות סל בבית ההשקעות אקסלנס נשואה

רוסיה לא מפסיקה לספק כותרת בשבועות האחרונים. שוק המניות הרוסי ירד בכ-29% משיאו במאי, וב-18% בחודש האחרון. לא ניתן לדמיין סביבה כלכלית פחות תומכת לשוק המניות: ירידת מחיר הנפט מאיימת על רווחיות חברות הנפט שהן הגרעין הקשה של השוק הרוסי, המלחמה בגיאורגיה מאיימת על היציבות הפוליטית באזור וההתערבות הממשלתית בכלכלה מאיימת להדיר את רגלי המשקיעים הזרים ממנה.

אמון המשקיעים בשוק המניות ובכלכלת רוסיה בכלל ספג שורה של מכות קשות. הוא התחיל להתערער על רקע מלחמת בעלי השליטה בחברות האנרגיה BP-TNK והתעצם בעקבות מתקפה תקשורתית קשה של ראש הממשלה וולדימיר פוטין על יצרן פלדה Mechel.

קיץ 2008 הזכיר למשקיעים את ימי פרשת יוקוס בתחילת העשור, חברת הנפט הגדולה ביותר ברוסיה דאז, בבעלותו של אוליגרך רוסי מיכאל קודורקובסקי, שנעצר על ידי השלטונות על העלמת מס, נשפט ונשלח לכלא. כאז כן היום, סוגיית מעורבות הקרמלין בפעילות החברות עלתה שוב על סדר היום של המשקיעים במדינה והזניקה את פרמיית הסיכון של המניות.

נפגעי הקרבות

למלחמה העסקית התווספה מלחמה אמיתית בגיאורגיה, שבאופן טבעי האמירה את הסיכון בהיבט הפוליטי של שתי המדינות. בעוד שעבור גיאורגיה הקטנה משמעות המלחמה היא פגיעה קשה בצמיחה, במצבת החובות, באינפלציה ובזרימת הכספים מחו"ל, עיקר הפגיעה בעבור רוסיה הינה תדמיתית.

ההשלכות הכלכליות הישירות, ככל הנראה יהיו מצומצמות בהתייחס לשלשה פרמטרים עיקריים: גודל הכלכלה הרוסית, העודף העצום בחשבון השוטף, שתפח על רקע פריחת הסחורות בשנים האחרונות, וכן תקציב ממשלתי במצב שפיר עדיין.

תחזיות הצמיחה דווקא עולות

לאחר "ירח דבש" בשוק הרוסי, עם זרימה יציבה של כספי המשקיעים למעצמת הנפט, עלייה בנפחי המסחר ואופטימיות כלכלית על רקע משבר הסאב-פריים, התהפכה המגמה והשוורים עזבו את מוסקבה. מספר בתי השקעות, בינהם JP Morgan, המליצו למשקיעים לצמצם את חשיפתם לשוק הרוסי.

ממשלת רוסיה העלתה לאחרונה את התחזית הכלכליות שלה לשנת 2008: 7.8% צמיחה ו-11.8% אינפלציה - הרף הגבוה של היעד העומד על 10-12%. פריחת הביקושים המקומיים, גידול בכמות הכסף האשראי והוצאות הממשלה ממשיכים להזין את קצב האינפלציה.

בעוד שהבנק הרוסי משתמש במגוון מכשירים מוניטאריים לריסון האינפלציה, שיעור הריבית נותר שלילי מאוד במונחים ריאליים. לאחר תקופה ממושכת של חוסן חסר תקדים במטבע הרוסי, הרובל, שהיה נראה כי הוא בסטאטוס של "כרטיס לכיוון אחד", המגמה התהפכה לאור החלשות מחירי הנפט, התחזקות הדולר בעולם ומכירת המניות על ידי הזרים.

סופו של ירח הדבש

האם כל אלו מסמנים כניעת השוק הרוסי ושינוי מגמה פרמננטי במגמה שורית ארוכת הטווח? אפשר למצוא נחמה קטנה בעובדה שהשוק הרוסי הצליח להתאושש לאחר צניחות דומות ארבע פעמים בארבעת השנים האחרונות.
RTS המדד המוביל בבורסה שבמוסקבה נסחר במכפיל 8.2, נמוך בכ-20% מהממוצע בשווקים מתפתחים.

חברות הנפט הגז המובילות ברוסיה (גזפרום, רוסנפט) ידווחו כנראה על צמיחה מרשימה ברווחים ברביע השני ולפי הערכות של אנליסטים ברוסיה, מחירי מניותיהן כבר מגלמות את ירידת מחירי הנפט.

אני סבורה שהשלכות ווסיכוני המלחמה יתבררו כבעיות קצרות טווח, בעוד שמחיר הנפט היה ונשאר הגורם המכריע בכיוונו של השוק הרוסי בטווח הארוך.


לקבוצת אקסלנס נשואה עלול להיות ענין אישי בנכסים פיננסים המוזכרים בסקירה זו.
אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם"