למה אני אופטימי לגבי כי"ל הנופלת

דבר מה על דשנים, ודבר שכתב אביו הרוחני של באפט על ההבדל בין משקיע וספקולנט

יואב בורגן הוא אנליסט בכיר בלידר בית השקעות

אתם שואלים מדוע אני כה חיובי לגבי מניית כיל , ועוד דווקא עכשיו? הנה ההסבר.

לפני חודש, בעיצומו של גל המימושים המסיבי אשר פקד את מניות האגרו-כימיה בעולם, שידרגתי את המלצת ההשקעה שלי למניית כיל, מ"תשואת שוק" (שמשמעה המלצה ניטרלית), ל"קנייה", והעליתי באופן משמעותי את מחיר היעד שלנו, מ-69 שקלים, ל-110 שקלים.

שני דברים גרמו לי להפוך את דעתי על מניית כיל, ודווקא כשהיא בעיצומה של מגמת ירידה.

  1. דוחות הרבעון הקודם של כיל - אנשים כבר הספיקו לשכוח, אך דוחות הרבעון הראשון השנה היכו בהלם את קהילת האנליסטים והמשקיעים המקומית כולה.
    דוחות אלו הניעו תהליך חשיבה מחודשת ומעמיקה על כל האופן שבו מתמחרים את מניית כיל.
    איש, ובוודאי לא אנליסטים מה-sell side אשר מסקרים את כיל, היה קרוב לחזות כיצד עוצמת הצמיחה של פעילות הדשנים של כיל תרד באופן כל כך חזק עד לשורה התחתונה בדוח הרווח והפסד של החברה.
    אם אנחנו לא טועים, הקרוב ביותר היה הקולגה שלנו חיים ישראל ממריל לינץ', אשר היה האופטימי ביותר, ואפילו הוא הופתע לטובה.
  2. מחיר הדשנים המתבסס - רק לאחרונה, השתכנעתי סופית, שעליית מחיר הדשנים אמנם מבוסס. בסוף 2007, חשתי הייתי מסופק לנוכח מחירי האשלג והפוספטים שעלו באופן חד ובקצב מואץ והתרחשו בפרק זמן קצר מאוד כשנה.
    לא הייתי בטוח שעליות חסרות תקדים אלה, אמנם מבוססות על נתוני ביקוש ריאליים. רק מאפריל השנה, השתכנעתי שיצרניות הדשנים בעולם הצליחו לקבע, באמצעות מכירות בהיקפים גדלים משמעותית, מחיר שנע סביב אלף דולר לטון אשלג.
    אני סבור שאם מנתחים את מאפייני השוק ואת נתוני הביקוש וההיצע, הן בתחום הגרעינים (תירס, סויה, חיטה) והן בתחום הדשנים (אשלג ופוספטים), הפוטנציאל להמשך עלייה, עודו גבוה משמעותית מאפשרות ירידת מחירים. זאת גם אם לוקחים בחשבון מחיר גרעינים נמוך בהרבה מזה של היום, שהחוזים העתידיים עליהם כבר מגלם ירידה ב-20%-30% מהשיא.

אנחנו לא שחקני מומנטום

זו חוכמה קטנה מאד לנהוג כשחקן מומנטום, כלומר לגזור המלצת השקעה אך ורק על סמך הכיוון הנוכחי של המניה (או מה שנראה שהוא הכיוון הנוכחי). לא עבור זה משלמים לי משכורת (ואתם יכולים להניח שלא מדובר במשכורת רעב).

כדי לגזור המלצה ממגמה, לא צריך להיות אנליסט, ולהשקיע כל כך הרבה ימים, שבועות וחודשים במחקר.

קחו את המקרה של כיל כדוגמא: אפשר לקחת סטודנט שנה א' לכלכלה מהאוניברסיטה, להצמיד אותו לאינטרנט ולמסכי המסחר במניות ובסחורות, ולקבל שחקן מומנטום מדופלם.

אני בדעה, ואקווה שזו לא עמדת מיעוט, שתפקידו וחובתו של אנליסט בשוק ההון לומר מה דעתו האמיתית, "הכלכלית" על מנייה מסוימת, גם אם הדעה הזו אינה פופולארית ואינה מתיישבת עם הכיוון הזמני של המניה המדוברת. מי שיסכים איתי על כך, יסכים כי גם שאין טעם וכל משמעות לשפוט את דעתו של אנליסט בטווח זמן של פחות משנה.

מותר, וחשוב מאוד, שאנליסט יבחן עצמו חזור ושוב: יברר האם הנחותיו עומדות במבחן המציאות; יבדוק אם טעה בהתבוננות שלו על האופק העסקי של החברה המסוקרת, אם ניתח נכון את הנתונים הכלכליים-פונדמנטליסטיים - הקיימים והצפויים - בסביבת פעילותה.

לכל המקטרגים

ולמקטרגים עלי, ואני שמח ומאמין שטוב וחשוב שיש כאלו, אני מבקש: לפחות תדייקו. מעולם, ובוודאי שלא במשך השנה האחרונה, טענתי שצריך למכור את מניית כיל. נהפוך הוא: לאורך מרבית התקופה הייתי חיובי לגביה. אלא שהגיע רגע מסוים, שהתקשיתי להסביר את מחיר המנייה, וזאת כאשר לא הייתי בטוח שרמות המחירים שבהן נסחרו הדשנים באותה התקופה, ברות קיימא.
יחד עם זאת, מעולם לא טענו כי הגיע הזמן להתחיל ולמכור את מניית כיל, בוודאי נוכח סנטימנט גלובלי כה חזק כלפי מניות הדשנים, סנטימנט אשר הוזן מראלי של מחיר הסחורות החקלאיות אשר עד לאחרונה נראה כבלתי ניתן לעצירה.

היכנסו והיכונו לרכבת הרים

אני סבור שדווקא התקופה הנוכחית מהווה נקודת כניסה נוחה למניית לכיל. בתחום ההשקעות לא משתלם לפעול נגד המגמה, בכל מחיר, אך לא פעם דווקא אסטרטגיה זו מניבה את הרווחים המשמעותיים ביותר בשוק ההון.

חשוב להדגיש ולהתריע: איש לא יודע לזהות תחתית אמיתית לא במחירים של מניות, ובוודאי לא במחיר סחורות. מי שטוען שהוא יכול לחזות כאלה, פשוט אינו דובר אמת.
האם כיל יכולה להמשיך ולרדת? בוודאי.
האם כיל מנית מסוכנת? גם כאן התשובה חיובית ולכן מי שלא בנוי נפשית להשקיע במניה שהתנודות היומיות שלה הן לפחות 5%-6% למעלה אן למטה שיתרחק מכיל!

אגב, אם אתם חושבים שמניית כיל מסוכנת ותנודתית, אז לצורך קבלת פרופורציות כדאי להעיף מבט מדי פעם על התנהגותן של מניות יצרניות דשנים בחו"ל, דוגמת מניית פוטאש ומניית מזאיק הנסחרות בארה"ב, שלא לדבר על מניית אורלקלי ברוסיה.

דבר הגורו של הגורו

מה יפה, בהקשר הספציפי של מניית כיל, ההבחנה בין משקיע-"ערך" לבין משקיע ספקולנט, כפי שהיא מנוסחת ע"י בנג'מין גרהם, אביו הרוחני של וורן באפט, בספרו האלמותי "The Intelligent Investor" (בתרגום חופשי שלי):

"ההבחנה המדוייקת ביותר, בין משקיע-ערך לבין ספקולנט, מצויה ביחסם לתנועות שוק ההון. שאיפת הספקולנט מתמצית בחיזוי תנודות השוק. לעומת זאת, השאיפה העיקרית של משקיע-הערך הוא רכישה והחזקה בניירות ערך "הולמים" במחירים "הולמים". תנועות השוק חשובות למשקיע במובן פרקטי, מאחר והן יוצרות רמות מחירים נמוכות שבהן קניה תהיה מהלך חכם מצידו, ורמות מחירים גבוהות שבהן ימנע מלרכוש וכנראה אף כדאי לו למכור בהן".

מילה לספקולנטים

לאותם ספקולנטים, אני אומר: צאו ממניית כיל! אין לכם מה לחפש במניה כזו, פשוט כך. הסיכון שתפסידו כסף רב על הסיכוי שתצליחו להרוויח. אני סבור שההתבוננות על מניה מסוגה של כיל חייבת להיות ארוכת טווח.

ועכשיו לנשום עמוק - לא להיבהל, כשאנו מדברים על הטווח הארוך, כוונתנו לסדר גודל של שנה-שנתיים קדימה, לא יותר. בוודאי שאין אנו מתכוונים לטווח הארוך של ג'ון מיינארד קיינס ("בטווח הארוך כולנו מתים"), וגם לא לשנת 2030 אז תידרש המדינה לחדש את הזיכיון לכיל.

אין דרך טובה יותר לסיים מאשר בציטטה נוספת מפי בנג'מין גרהם:

"משקיע אשר לו תיק מניות איכותיות צריך לצפות לתנודות במחיריהן. כשם שאין הוא צריך להיות מוטרד מירידות חדות, כך אין הוא צריך להתלהב מעליות מחירים משמעותיות.
עליו לזכור תמיד כי מחירי השוק קיימים לשימושו, בין אם יבחר לנצלם ובין אם יעדיף להתעלם מהם. לעולם אין לרכוש מניה בגלל שמחירה עלה, או למכור בגלל שהיא ירדה... לעולם אל תקנה מניה מיד לאחר עלייה משמעותית במחירה, ולעולם אל תמכור מניה מייד לאחר ירידה חדה".