012 סמייל: אין כדאיות כלכלית בהקמת רשת WiMAX בפריסה ארצית

ספק אם 012 סמייל תלך על הפרויקט כפי שמשתקף ממסמך המדיניות של משרד התקשורת ; הכדור חוזר לידי שר התקשורת שיצטרך להחליט האם הוא מסכים לאפשר לחברת תקשורת לענות על הדרישה לשירות אוניברסלי באמצעות הרשתות של החברות הסלולריות הקיימות

כניסתה של012 סמייל לעולם ה-WiMAX (תקשורת אלחוטית בפריסה רחבה) הנייד מוטלת בספק: כפי שהדברים נראים כעת, במידה ומשרד התקשורת לא יכניס שינויים מהותיים במדיניות ה-WiMAX, ספק אם המודל הכלכלי עליו בונה החברה יהיה כדאי לה כלכלית.

ל"גלובס" נודע כי בתגובתה של 012 סמייל לשימוע בנושא, מעוניינת החברה להיות חברה סלולרית באמצעות רשת WiMAX, שפועלת רק באזורי ביקוש - בדומה לרישיון המפ"א (מפעיל טלפוניה) הייחודי בשוק התקשורת הנייחת. למעשה, 012 סמייל אינה מאמינה כי קיימת היתכנות כלכלית לפריסת רשת סלולרית מבוססת WiMAX בפריסה אוניברסלית ולכן ספק אם תלך על הפרויקט כפי שמשתקף ממסמך המדיניות של משרד התקשורת.

דרישתה של 012 סמייל, בניהולה של סטלה הנדלר, היא לענות על דרישת המשרד לשירות אוניברסלי באמצעות העובדה שיוענק לה, בנוסף ל-WiMAX, רישיון MVNO - כלומר שיותר לה לפעול על גבי הרשתות של החברות הסלולריות הקיימות בדרך של החכרת תשתיותיהן. לדרישה זו אין מענה ואין התייחסות במסמך השימוע שפרסם המשרד ולכן הכדור חוזר לידי שר התקשורת, אריאל אטיאס, ואנשי משרדו שיצטרכו להחליט האם הוא מסכים לאפשר לחברת תקשורת לענות על הדרישה לשירות אוניברסלי באמצעות שירות אחר שאינו מבוסס על אותה טכנולוגיה.

מכיוון שאטיאס אימץ את מסקנות ועדת גרונאו שהמליצה לוותר על תחרות מבוססת תשתיות עצמאיות ויצירת מודל של שוק סיטונאי שבו שחקנים יכולים לפעול על גבי הרשתות הסלולריות והנייחות מבלי להשקיע בהקמת רשת, ייתכן ואטיאס יסכים לרעיון שהעלתה 012 סמייל. מאידך ועדת גרונאו קבעה גם שלא יחול שינוי בהגדרת סל השירותים האוניברסאלי הנוכחי המוטל על בזק, HOT וחברות הסלולר, כך שנראה שהמשרד יצטרך להיות יצירתי במיוחד על מנת למצוא פתרון לחברה. יש לציין כי ועדת גרונאו קבעה גם כי אם יוכח שיישום החובה האוניברסאלית בפריפריה כרוך בהפסדים משמעותיים לספק (או לספקים), ייבחנו בין היתר האפשרויות של עריכת מכרז לפריסת השירות לפריפריה, הקמת קרן שתמומן על ידי החברות בענף, כיסוי ההפסדים על ידי הממשלה ופתרונות נוספים.