מאיפה מגיעות הפתעות למדד

אם המדד שיתפרסם הערב יצליח להפתיע אותנו, הכלכלנים, הוא יהיה חמישי בסדרה

אייל קליין הוא אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים בבית ההשקעות IBI

הערב תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. פשפוש קל בהיסטוריה הלא רחוקה מעלה את הממצא הבא: מתוך 5 המדדים שפורסמו באחרונה, 4 הפתיעו: שלוש פעמים התחזית היתה חצי אחוז מעל למדד, פעם בחצי אחוז מתחת, ורק פעם אחת קלעה תחזית הכלכלנים למדד שפורסם.

המדדים שהפתיעו הם מדדי יולי, יוני, אפריל ומרץ:

  1. מדד יולי מדד הדיור עלה ב-1.1% (לעומת צפי לעלייה ב- 0.6%). הוא הושפע מהתייקרות דירות בבעלות דיירים (התייקרות ב-2.7%, בשל זינוק ב-7% בקהל משכירים שעברו לחוזים שקליים), התייקרות סעיף ההבראה והנופש (4.6%, בשל חופשות הקיץ) והתייקרות מוצרי הדלק (3.7%, כמו המגמה בעולם).
    שלושת סעיפים אלו יחדיו עמדו בבסיס 70% מעליית מדד יולי.
  2. מדד אפריל מדד החופשה עלה ב-1.5% (לעומת צפי לעלייה ב- 1%). המדד הושפע בעיקר מהתייקרות סעיפי ההבראה והנופש (10.6%, בשל חג הפסח והחופשות הנלוות לו), מהתייקרות העגבניות (94%) ומהתייקרות דירות בבעלות דיירים (1.4%), שלושת רכיבים אלה תרמו יותר מ-55% לעליית מדד אפריל.
  3. מדד מרץ מדד הנפט עלה ב-0.3% (לעומת צפי לירידה ב- 0.2%) והושפע מהתייקרות הדלק (3.9%), הבשר (2.4%) ושירותי דיור בבעלות דיירים (0.5%).
  4. מדד יוני מדד הפירות והירקות היחיד שהפתיע כלפי מטה, כשעלה ב-0.1% בלבד (לעומת תחזית לעליה ב-0.6%) הודות לירידה דרסטית במחירי הפירות והירקות (10.3%), אשר הצליחה לקזז את ההתייקרויות שנרשמו במחירי ההלבשה (11.3%) ומוצרי הדלק (2.3%).

הפתעות מקומיות

אין חולק על כך שמקורו של חלק נכבד מהאינפלציה בישראל בהתייקרות העולמית במחירי האנרגיה והמזון. אולם התייקרות בסעיפים אלו על פי רוב אין בה די כדי להפיק "הפתעות" למדד.
מחירי הדלק לחודש אוגוסט נקבעו כבר בסוף חודש יולי, מחירי החשמל ידועים לכל ואינדיקציות לגבי התפתחות מחירי המזון ניתן לקבל כבר במשך החודש.

הפתעות במדד מגיעות על פי רוב מסעיפים אחרים.

הירקות והפירות ושיגעונותיהם

סעיף הפירות והירקות יכול להפתיע, כאשר פריטים בו מתייקרים או מוזלים בשיעור דו ספרתי בתוך חודש אחד. ואולם, סעיף זה מתקשה לחולל דרמות ממש, משום שהוא מהווה רק 3.4% מהמדד כולו.

כדי להזיז את המדד בצורה ניכרת - שיעור השינוי צריך להיות חד ביותר ולחול בפירות וירקות שיש להם משקל גבוה יחסית, כמו למשל: תפוחי אדמה, עגבניות או מלפפונים מבין הירקות, תפוחי עץ ופירות הדר מבין הפירות.

זאת ועוד, אם נבדוק את האינפלציה בישראל בניכוי פירות וירקות, נמצא כי ב-12 החודשים האחרונים היא היתה בשיעור 4.4%, כלומר קרוב מאוד לשיעור ההתייקרות של המדד הכולל (4.8%). ובכן, מסתבר ששינויים במחיר פירות וירקות אינם משפיעים באופן משמעותי על המדד לאורך זמן.

הדיור מחכה בפינה

מוקד הפתעות מרכזי בהרבה הוא סעיף הדיור (המהווה 21.3% מהמדד) ובפרט החלק "שירותי דיור בבעלות דיירים" שמהווה לבדו 16.3% מהמדד הכולל.

מחיר הדיור בבעלות דיירים נמדד בשינוי במחיר חוזי שכר דירה חדשים. מכאן ברור, שהטלטלה בשוק המט"ח בשנה האחרונה - אשר מביאה לעוד ועוד משכירי דירות לעבור ולנקוב מחיר שקלי בחוזה, היא האחראית לאי הוודאות הרבה באשר להתפתחות המחירים בסעיף זה.

ב-12 החודשים שחלפו, סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן פעל לריסון האינפלציה בישראל (ירידה ב-0.5% במחירי שכר הדירה). ואולם, בחודשים האחרונים מסתמנת מגמת התייקרות במחירי חוזי השכירות החדשים (2.7% ביולי, 0.2% במאי, 1.4% באפריל, 0.5% במרץ).

מגמה זו מדגישה את החשש כי עליית מחיר הדיור המדווחות בסקר מכירת דירות (עליות מחירים של 10% בשנה האחרונה) עשויות להיות מתורגמות בעתיד הקרוב לעליות נוספות במדד מחירי הדיור.

אוגוסט של פורענות

אוגוסט הוא חודש מועד לפורענות בסעיף הדיור, היות שחוזי שכירות רבים מתחדשים בו.
לפני שנה באוגוסט 2007, כשמשכירי הדירות חתמו על החוזים הדולרים, ערך הדולר עוד היה 4.33 שקלים, ומאז ועד היום משכירי הדירות שנצמדו לדולר הפסידו, כ-19% (!).

לכן, לא יהיה זה יומרני להעריך שמשכירי הדירות בחוזה דולרי, אשר נשחק במשך 12 החודשים שחלפו, ינצלו את ההזדמנות על מנת לעבור לחוזה שקלי תוך עדכון חד כלפי מעלה של שכר הדירה לשוכרים.

מתכוננים להפתעה

לא ניתן לשלול את האפשרות שהמדד הקרוב ימשיך את מסורת ההפתעות שהורגלנו בה בחצי השנה האחרונה. אם כך יהיה, והמדד אכן יפתיע, יש לצפות להפתעה כלפי מעלה, אשר תנבע מחוזי שכירות שחודשו באוגוסט.