התאחדות העיתונים העולמית: הסכם גוגל-יאהו יפגע בשוק הפרסום בעיתונים

טוענת כי ההסכם בין שתי החברות, במסגרתו יחלקו ביניהן חלק מההכנסות מהפרסומות הצמודות לחיפוש האינטרנטי, צפוי לצמצם את שוק הפרסום בעיתונים ולהחליש את יאהו בטווח הארוך

"ההסכם בין גוגל ויאהו , במסגרתו השתיים יחלקו ביניהן חלק מההכנסות מהפרסומות הצמודות לחיפוש האינטרנטי, צפוי לצמצם את שוק הפרסום בעיתונים ולהחליש את יאהו בטווח הארוך" - כך טענה השבוע התאחדות העיתונים העולמית (WAN), המייצגת 18,000 עיתונים וכתבי עת.

זו היתה תגובתה של ההתאחדות להסכם שנחתם בין גוגל ויאהו ביוני האחרון לפיו גוגל תספק שירותי פרסום למנוע החיפוש של יאהו. שתי החברות מחזיקות יחד בכ-80% משוק הפרסום לצד תוצאות חיפוש באינטרנט.

"התחרות בין שתי החברות הללו היא זו שמספקת את הבלמים הנחוצים נגד ניצול לרעה של השוק הזה", טענה ההתאחדות, "היא זו שמבטיחה שמוציאים לאור וספקי תכנים יוכלו להרוויח באופן הולם והוגן על התכנים שלהם. WAN מתנגדת באופן נחרץ לניסיון של גוגל להשתלט על חלק מן הפרסום של יאהו ועל עסקי החיפוש שלה".

ההתאחדות מותחת ביקורת גם על העובדה שההסכם בין שתי ספקיות החיפושים נחתם בזמן בו המו"לים מנהלים קרב משפטי נגד גוגל בטענה להפרת זכויות יוצרים שלהם. "העסקה יכולה להיתפס כהסכם לקיבוע מחירים בשוק פרסומות המילים בתשלום", טענה תוך שהיא מכוונת לבעייתיות מבחינת תיאום מחירים.

גוגל גובה בממוצע סכום הגבוה בכ-25%-30% מהסכומים שיאהו גובה, כך טוענת WAN, ומצטטת מחקר לפיו התעריפים של יאהו יעלו ב-22% בממוצע אחרי ההוצאה לאור של ההסכם עם גוגל.

WAN טוענת עוד שההסכם יפגע במאמצי יאהו להתמודד בצורה אפקטיבית עם גוגל, ותעניק לגוגל מידע רב ערך על עסקי הפרסום של יאהו. "העסקה תחליש בצורה פטאלית את יאהו כמתחרה", היא קבעה, תוך שהיא קוראת לרשויות ההגבלים העסקיים באירופה לבדוק אותה.