מתקפה משולבת על מכירה-בחסר: בארה"ב ובאירופה אילצו קרנות גידור לסגור פוזיציות

בסוף השבוע החליט ה-SEC לאסור על מכירה בחסר של 799 מניות פיננסיות ; הרשימה המלאה פורסמה באתר "גלובס", ובה מופיעה גם חברה ישראל אחת - אלביט הדמיה

קרנות גידור נאלצו ביום ו' האחרון לעשות מאמץ קדחתני לסגור פוזיציות סחר, לאחר שרשויות פיקוח בעולם פתחו במתקפה מסיבית על מכירה-בחסר, במטרה למתן את הזעזועים בשווקים הבינלאומיים.

רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) הצטרפה לגופים רגולטוריים בבריטניה, צרפת, פורטוגל ואירלנד, ואסרה זמנית מכירה-בחסר וסוגי עסקאות אחרות, שמאפשרות למשקיעים להרוויח מירידת מחירי מניותיהן של חברות שירותים פיננסיים.

יו"ר ה-SEC, כריסטופר קוקס, אמר שהרשות מחויבת להשתמש "בכל כלי נשק הנמצא ברשותה כדי להיאבק במניפולציות שוק, אשר מאיימות על המשקיעים ועל שוקי ההון". הצעדים עוררו חשש שכמה קרנות גידור יספגו הפסדים כבדים, עקב הזינוק שנרשם ביום ו' במחירי המניות בעולם.

"אין ספק שיהיו נפגעים", אמר מנהל אחת החברות. עם זאת, רבות מהקרנות כבר נסוגו מהפוזיציות שלהן. כמה מנהלי קרנות אמרו שהפסדיהם היו מוגבלים, כי הצניחה בשווי מניות הבנקים כבר אפשרה להם להרוויח מפוזיציות-החסר שלהם, או לרכוש מניות בנקים כגון מורגן סטנלי.

כמה מנהלי קרנות גידור כבר מגבשים דרכים לעקיפת התקנות. ג'ים צ'נוס, מנהל קרן גידור ניו יורקית גדולה שעוסקת במכירה-בחסר ויו"ר הקואליציה של חברות ההשקעה הפרטיות, אמר כי צעדי החירום לא יתרמו משמעותית לייצוב השוק. "הדרך לקידום האינטרס של המשקיע היא לאפשר לו לראות גם את הסיבות לקנות וגם את הסיבות למכור כל נייר ערך. לדעתנו, השווקים לא יוכלו להתמודד לאורך זמן עם תקנות שמשתנות דרך קבע, ועם מצב בו מכריזים על תקנות חדשות באמצע הלילה, ללא תגובה מצד הציבור או השתתפות שלו".

מנהל קרן גידור שמשקיעה בקרנות גידור אחרות: "הפסקת פעילות המשקיעים המוכרים בחסר תתפיח באופן מלאכותי את המחירים ותתגמל ספקולנטים שמבצעים השקעות לטווח ארוך. הצעדים האלה רק יחריפו את התנודתיות".

כמה מנהלי קרנות גידור שהימרו נגד מוסדות פיננסיים תמכו בצעדים. לטענתם, מכירה בחסר יצרה ספירלה מסוכנת מטה, כי חברות הדירוג מנמיכות את דירוגי בנקי השקעות וחברות שירותים פיננסיים אחרים עקב צניחת מניותיהם.

"אם גולדמן זאקס יקרוס, אם המימון ייעלם, וחברות ברוקרים רגילות ייעלמו גם הן - הבאות בתור יהיו קרנות הגידור עצמן", אמר מנהל קרן גידור שמנהלת כ-15 מיליארד דולר.

נזכיר כי בסוף השבוע החליטה הרשות האמריקנית לני"ע, ה-SEC, לאסור על מכירה בחסר של 799 מניות פיננסיות. הרשימה המלאה פורסמה באתר "גלובס", ובה נמצאת חברה ישראל אחת - אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר.