ערוץ 10 והרשות השנייה גיבשו מנגנון להשבת כל חובות העבר של הערוץ

לראשונה מכיר ערוץ 10 במחוייבויות העבר שנקבעו ע"י הרשות השנייה ; הערוץ יפקיד באופן מיידי 103 מיליון שקל בנאמנות, ובהמשך יבוצע החזר החובות בפועל

ערוץ 10 נכנע: יודיע על הפקדת כל חובותיו, בהיקף של 103 מיליון שקל, בידי הרשות השנייה כבר ביום שישי הקרוב, זאת במסגרת שימוע שנערך לו במועצת הרשות. ל"גלובס" נודע כי הערוץ, יחד עם הנהלת הרשות, בנו מנגנון להשבת כל חובות העבר של הערוץ.

ביום שישי הקרוב תקיים מועצת הרשות שימוע לערוץ. במהלך השימוע יציג כאמור הערוץ את מנגנון השבת החובות אותו בנה במשותף עם הנהלת הרשות להפקדת כל הכספים הכוללים את חובותיו בגין דמי זיכיון, תמלוגים וחובות בתחום התוכן.

המשמעות של המהלך היא כי ערוץ 10 מכיר, לראשונה, בקביעת הרשות והמועצה בדבר חובות העבר ומתחייב להחזירם. יחד עם זאת, הערוץ לא יוכל להשיב את כל חובות התוכן עד תום מועד תקופת הזיכיון הראשונה, ינואר 2010 ולכן, נבנה מנגנון לפיו יפקיד הערוץ את אותם סכומים בנאמנות, עד לביצוע ההחזר בפועל, זאת בדומה להצעה שהציע בעבר יו"ר ועדת הכלכלה, גלעד ארדן.

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "איננו מעוניינים להרחיב בעניין כרגע". מהרשות השנייה סרבו להגיב.

כאמור, לאחר חודשים של מאבק אותו ניהל ערוץ 10 בהחלטות הרשות השנייה בדבר חובות העבר שלו, בערוץ כנראה הבינו כי אין מנוס מלהשיב את חובות העבר, זאת עוד בטרם התקבלה החלטת ממשלה על המעבר לרישיונות.

רק לאחרונה פנה הערוץ למועצה בדרישה לבטל את השימוע שנקבע לו לצורך נטילת הזיכיון. בעניין זה שלח הערוץ מכתב חריף לרשות, באמצעות עו"ד יורם בונן ממשרד פישר בכר חן, וואל אוריון ושות', בו הוא מאשים את הרשות באפליה בוטה בינו לבין ערוץ 2, ודרישה להעביר לידיו את כל הפרוטוקולים לעניינו ולעניין מחויבויות ערוץ 2 ועמידת הזכיינים בהם לשנת 2007.

חובות העבר של ערוץ 10 בסך 103 מיליון שקל הוגדרו כך על-ידי ועדת תורג'מן שהוקמה על-ידי המועצה לצורך בדיקת עמידתו של ערוץ 10 במחויבויותיו.

מטרתה הראשונית של הוועדה היתה לבצע שינויי חקיקה ולהאריך את תקופת הזיכיון של ערוץ 10 בשנתיים נוספות, זאת במטרה לאפשר לערוץ אורך רוח להשבת החובות. גורמים רבים התנגדו לכוונה זו ובהם גם מנכ"ל הרשות, מנשה סמירה, שטען כי על הערוץ להשיב את חובות העבר עד תום תקופת הזיכיון הראשונה שלו, קרי ינואר 2010 ורק לאחר השבת החובות, יוארך זיכיונו.

לאחר שהכוונה הראשונית להארכת הזיכיון לא התקבלה, הודיעה יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, כי במקרה כזה יש לשקול את שלילת הזיכיון של הערוץ. במקביל הפעיל ערוץ 10 (אשר לא הסתפק בהארכת זיכיון בשנתיים נוספות והביע התנגדות נחרצת לכך בטענה כי אין מדובר באופק מספק) לחץ גדול לקדם את המעבר משיטת הזיכיונות הנהוגה כיום בטלוויזיה המסחרית לשיטת הרישיונות.

החובות של ערוץ 10 הם כ-60 מיליון שקל בתחום התוכן, כ-22 מיליון שקל בגין חובות הנוגעים לדמי הזיכיון, ועוד חובות בגין לתמלוגים.