גם לוי קושניר תובע את גאידמק - הפעם על 78 מיליון שקל

קושניר ואיש עסקים אסייתי, שמכרו בעבר את אמריס לגאידמק, תובעים את האחרון בגין אופציית מכירה שניתנה להם ולא מומשה ; בנק הפועלים סירב לקבל כספים דרך חשבון נאמנות של עו"ד יוסי שגב, מיופה-כוחו של גאידמק

בנק הפועלים סירב לקבל ולהעביר את הסכום וביקש שיועבר ישירות לחשבונכם ולפיכך הכסף הועבר חזרה לחשבון של גאידמק בבנק מזרחי-טפחות עם הוראה להעבירו ישירות אליכם" - כך הסביר עורך הדין יוסי שגב לחברת אוסיף במכתב מדוע לא קיבלו עדיין את ה-30 מיליון דולר שגאידמק הבטיח להם.

מדובר בתשלום מקדמה שאוסיף העבירה לגאידמק בגין עסקה לרכישת קרקע בוונוקובו שברוסיה תמורת 100 מיליון דולר מידי חברה פרטית שבבעלותו. בעקבות הביקורת מצד מחזיקי האג"ח על העסקה והדרך שבה הועבר הכסף ללא ערבות, הסכים גאידמק להחזיר את הכסף עד שיוחלט סופית האם לבצעה.

עו"ד שגב הסביר ל"גלובס" כי בנק הפועלים התלונן על מבנה החשבון המשמש להעברת כספים תוך זמן קצר. עד כה העביר גאידמק באמצעות החשבון 16.6 מיליון דולר לבית"ר ירושלים וגורמים אחרים, אך 7 מיליון דולר שהועברו במטרה להגיע לחברת אוסיף נחסמו.

שגב ציין כי מדובר בחלק מסכום של 37 מיליון דולר שגאידמק התכוון להעביר לחשבון הנאמנות בבנק הפועלים ולאחר הסירוב של בנק הפועלים העביר את ה-7 מיליון דולר בחזרה לחשבון של ארקדי גאידמק בבנק מזרחי-טפחות וביקש שיעביר משם לאוסיף.

בשבוע שעבר מונה עורך הדין יוסי שגב למיופה כוח של מניות גאידמק בחברות הציבוריות שבשליטתו בישראל. גאידמק הטיל על שגב את האחריות למכירת אחזקותיו בחברות: אוסיף, פטרו גרופ, ויליפוד וגילאון ושגב מחזיק בחשבון נאמנות בבנק הפועלים עבור גאידמק.

נזכיר כי בחודש יולי האחרון זימנה הפרקליטות את גאידמק לשימוע, לפני הגשת כתב אישום בחשד להלבנת 50 מיליון דולר שמקורם במרמה לכאורה. לאחר שלוש שנים וחצי של חקירה הוחלט בפרקליטות להעמיד לדין את גאידמק ואת חברת פועלים שירותי נאמנות, הנמצאת בבעלות מלאה של בנק הפועלים, באשמת הלבנת הון של כספים שמקורם בעבירת מקור וכן באשמת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. כאמור, ההחלטה הסופית כפופה לשימוע שייערך להם.

לגבי הרומן של גאידמק עם בנק מזרחי-טפחות נציין שמחר עלול להיכנס לתוקף צו כינוס נכסים של הבנק למניות אוסיף שבשליטת גאידמק. הבנק טוען שגאידמק חייב לו 100 מיליון שקל בתוספת קנס פרעון מוקדם בגובה של 22 מיליון שקל.

אם לא די בכך, המייסדים ובעלי השליטה הקודמים בחברת האחזקות שלו אמריס , קיטאל החזקות (של לוי קושניר) ואיש העסקים בלרם צ'יינרי מהונג קונג, תובעים מגאידמק כ-78 מיליון שקל, בגין אופציית מכירה שניתנה להם.

גאידמק רכש מקיטאל וצינראי את השליטה (65%) באמריס, כך שבידיהם נותרו 35%. בהסכם ניתנה להם אופציית מכירה ("Put"), שבה גאידמק מתחייב לרכוש את יתרת מניותיהם באמריס תמורת 22.75 מיליון דולר.

באמצעות עוה"ד אלקס הרטמן ויאיר דיסני ממשרד ש. הורוביץ טוענים קושניר וצ'יינרי, שגאידמק גם חתם על שטר חוב כלפיהם בסכום האמור. בנוסף, נחתם הסכם למזג לתוך אמריס חברה רוסית שבבעלותו, העוסקת בהפקה ומכירה של נפט גולמי, כך שחלקם באמריס ידולל ל-25% יחד.

לפני כחודשיים הם הודיעו על מימוש האופציה, ולאחר שגאידמק הודיע שאין בידו מזומנים בסכום הנדרש, הם הסכימו לקבל ממנו אג"ח או ני"ע סחירים בשווי 22.75 מיליון דולר, עד ל-21 ביולי. בהסכם נאמר שאם אלה לא יועברו עד מועד זה, גאידמק יעביר את הסכום במזומן בתוך 14 יום. אלא שגאידמק סירב להעביר את התמורה, ובדיעבד אף התברר שהאג"ח שהציע להם היו ברובן משועבדות וממילא לא ניתן היה לשלם באמצעותן עבור האופציה.

מאחר שהתביעה הוגשה בהליך של סדר דין מקוצר (שכן היא מבוססת על סכום קצוב המגובה במסמכים בכתב), גאידמק יצטרך לבקש רשות להגיש כתב הגנה. (ת.א. 2039/08).