ביהמ"ש בביקורת על מיקי רוזנטל: "נטל לו תפקיד של שופט"

הביקורת נאמרה במסגרת פסק דין שבו הורשע אזרח לאחר שתקף את צוות התוכנית "בולדוזר", שצילם בשטח פרטי שלו מבלי לבקש רשות

בית משפט השלום בקריית-גת מתח ביקורת חריפה על העיתונאי מיקי רוזנטל והתוכנית "בולדוזר", על שנטלו לעצמם את תפקיד השופט. "בית המשפט, כך יש לקוות, גוזר את הדין על מי שנמצא אשם בפלילים, כאשר אשמתו הוכחה מעל לכל ספק סביר. והנה במקרה שבפניי מגיע אותו צוות (של 'בולדוזר'), נוטל לידיו את החירות להחליט מי אשם ומי זכאי, תוך שהוא בוחר את האובייקטים לצילום ותחקיר, מבלי שלאלו ניתן פתחון-פה ולו מינימאלי לנסות ולהוכיח שמא נפלה טעות. אבוי לנו שהגענו למציאות שבה הרייטינג הוא שמכתיב את סדר היום".

רוזנטל וצוות התוכנית "בולדוזר" הגיעו לפני 3 שנים למושב שדה-עוזיה שליד אשדוד, לצורך צילומי תחקיר על תופעת גניבות הברזל. הצוות נכנס למשק פרטי שבבעלות אביו של שמעון חקמון, בו היה מגרש גרוטאות וברזל, והחל לצלם במקום מבלי לבקש רשות.

תוך זמן קצר התפתח עימות, שבו לפי כתב האישום המתוקן, חקמון דחף את רוזנטל ואיים עליו במילים בוטות. נאשם נוסף, מאיר אזולאי, איים על רוזנטל: "מה אתה מצלם אותנו? אני אשפוך לך עין אם צריך. מי אתה?". נאשם שלישי נמחק מכתב האישום המתוקן.

השופטת נחמה נצר ציינה, כי רוזנטל נכנס לשטח פרטי מבלי שהטריח עצמו לבדוק אם הוא מורשה לעשות כן. "לצערי, אנו נמצאים בתקופה שבה תוכניות הריאליטי מככבות, וכאשר כולנו הפכנו להיות עבדים לרייטינג, הרי שלעיתים קרובות אנו מוצאים עצמנו חשופים לתופעה קשה ובלתי נסבלת, לפיה במחיר של השגת אחוזי צפייה גבוהים, לא נמנעים תחקירנים, צלמים ושאר חברי הפקה לנהוג באופן שהוא אינו אחר מאשר רמיסת זכותו של הפרט לשמו הטוב, לכבודו, לפרטיותו ולקניינו".

השופטת מתחה ביקורת על כך ש"הצוות אינו עורך תחקיר ראשוני ללא מצלמות, אלא מגיע מצויד בציוד אלקטרוני חדיש ביותר, ומרגע הגעתו הדברים מצולמים. כידוע, היום באמצעות פלאי הטכנולוגיה ניתן לערוך מחדש, לביים מחדש, ואף לשתול תסריטים שלא בהכרח תואמים את מהלך העניינים הנכון והאמיתי, ואין טוב יותר מאשר המקרה שבפניי כדי להדגים זאת".

היא הדגישה מנגד, כי אין בכך כדי להצדיק את התנהגותם של הנאשמים, משום שבחברה תרבותית מצופה מהאזרח לדעת להתמודד עם פרובוקציה או קינטור בדרך חוקית. היא הרשיעה את חקמון וקנסה אותו ב-4,500 שקל. לאור הנסיבות היא נמנעה מלהרשיע את אזולאי, אך קבעה שאכן איים על רוזנטל. הנאשמים יוצגו על-ידי עוה"ד נס בן-נתן וליאור אפשטיין.