לא רק חילוץ למגזר הבנקאי: הממשל ילווה לתעשיית הרכב 25 מיליארד דולר

לא רק וול סטריט מחכה בנשימה עצורה לסיוע ממשלתי ; תמורת השקעה בדגמים חסכוניים, הממשל מבטיח לעזור לפורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר להתמודד עם היפנים

לא רק וול סטריט מחכה בנשימה עצורה לסיוע ממשלתי למוסדות הפיננסיים שלה. תעשיית הרכב האמריקנית, שרובה ממוקמת בדטרויט, מחכה לתחילת 2009. אז לפי ההערכות יקצה הממשל הלוואות סיוע ליצרניות הרכב פורד מוטורס , ג'נרל מוטורס וקרייזלר בהיקף של 25 מיליארד דולר.

התנאי לסיוע הזה הוא שיפור החיסכון בדלק של המודלים החדשים של החברות. הנושא של מכוניות חסכוניות הפך לעיקר העיקרים עבור הצרכן האמריקני בשנה האחרונה. ההאטה המתמשכת שנגרמה בעיקר בשל המשבר הפיננסי והזינוק במחיר הנפט, הביאה את האמריקני הממוצע לחפש לעצמו רכב שאינו זולל הרבה דלק.

המגמה החדשה הכניסה את יצרניות הרכב המקומיות לעמדת נחיתות מול ההיצע של היצרנים היפניים. תוכנית הסיוע של הממשל אמורה לעזור לתעשייה לשפר את היכולת בתחום הזה. היוזמה גם מעוניינת להכניס את היצרניות של דטרויט לעידן הרכב ההיברידי, כדי להוות תחרות אמיתית לטיוטה היפנית והדגם החסכוני המצליח שלה, פריוס.

הזכאות לסיוע של הממשל תיבחן לפי קריטריונים של חיסכון בדלק. כל קו ייצור של מכונית שיציע חיסכון של לפחות 25% לפי הסטנדרטים הפדרליים, יוכל לזכות בהלוואה מהמדינה כדי לקדם את עלייתו של הדגם לכביש. בחברות הרכב כבר בודקים את עלויות היישום של הדרישות הללו.

"הדרישה ל-25% שיפור בניצול הדלק אינה יעד גבוה מדי", אמר לרויטרס דיוויד פרידמן מנהל מחקר ביוניון אוף קונסרנד סאינטיסטס. "לא צריך השקעה עצומה בהתאמה של המנוע כדי להגיע לכך". מומחים אחרים אף טוענים שייתכן כי שינוי בחומרים המשמשים לייצור המכונית, כגון פח קל יותר, עשויים לענות על הדרישה של הממשל, מבלי להידרש לשינויים מהפכניים במנוע עצמו.