בקשה לייצוגית: הפועלים, דיסקונט ואוצר החייל גבו עמלת מימוש אופציות בניגוד לחוק

בתביעה, בהיקף 672 מיליון שקל, נטען כי הנתבעים נוהגים לגבות בהסתר, בניגוד להסכם ובניגוד לכל זכות חוקית, עמלה המכונה "עמלת מימוש" - זאת מלקוחותיהם העוסקים במסחר ב"אופציות על מדד ת"א 25"

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של 672 מיליון שקל נגד הבנקים אוצר החייל, פועלים ודיסקונט על-ידי 6 לקוחות, שניהלו את השקעותיהם בחברת אפקטיב ניהול תיקי השקעות. זאת, בטענה לגביית עמלה בלתי חוקית מלקוחות העוסקים במסחר בשוק "אופציות על מדד ת"א 25".

לטענת התובעים, הנתבעים נוהגים לגבות מלקוחותיהם בהסתר, בניגוד להסכם ובניגוד לכל זכות חוקית, עמלה המכונה "עמלת מימוש". עמלה זו נגבית מהסכום המתקבל בעת סליקת האופציות מתוך התקבול עבור אופציה הפוקעת עם זכות לקבל כספים, ושיעורה בדרך-כלל הוא 0.5% מהסכום המתקבל.

התובעים מציינים כי הבנקים אינם מבצעים פעולה מיוחדת בגינה הם גובים את העמלה, אלא במהלך הסליקה מעבירה הבורסה דרכם את הסכומים המגיעים לאוחזי האופציות. לדבריהם, אין כל יחס הגיוני בין שיעור עמלת המימוש לבין הפעולה הנדרשת כביכול מהבנקים.

לטענת התובעים, הם לא היו מודעים לעמלת המימוש ועצם קיומה לא נמסר להם על-ידי הבנקים. הם מבקשים מביהמ"ש לחייב את הבנקים להשיב לכלל לקוחותיהם שסחרו בני"ע את סכומי עמלות המימוש שגבו מהם שלא כדין ב-7 השנים האחרונות.

התובעים מדגישים כי התביעה עוסקת בתקופה הקודמת לרפורמה בענף העמלות, שיצאה לדרך ביולי 2008. טרם התקבלה תגובת הבנקים הנתבעים. (ת.א. 2053/08).