יש לאן לרדת. ועוד נרד

עד כה נפגעו בעיקר מניות הפיננסים והנדל"ן. אבל, עכשיו בא המיתון העולמי

תוכנית שתיתן רשת ביטחון נגד נפילת בנקים נוספים היא הכרחית, וגם תעבור בסופו של דבר. את המגמה בשווקי המניות היא לא צפויה לשנות.

התרחיש הגרוע ביותר שניתן לצייר הוא שלא תעבור איזושהי תוכנית להצלת הבנקים בארה"ב, ואלה ימשיכו ליפול בזה אחר זה. כמובן שהדבר ידוע בבית הקפיטול האמריקני בוושינגטון, יותר מבכל מקום אחר.

הפרטים של התוכנית, גובהו המדויק של הסכום שינתן במסגרת ההסכם ולוח הזמנים לא ממש חשובים. בכל מקרה, אלו יעדכנו בהתאם להתפתחות המשבר והחשש מתגובות החוסכים, שזו הדאגה העיקרית למעשה. סביר להניח שתוכנית להרגעת הרוחות באשר ליציבות במערכת הבנקאית והפיננסית האמריקאית תעבור בתוך מספר ימים.

האם בכך צפוי שינוי מגמה בשווקים הפיננסים?

להערכתי, השווקים הפיננסים ברחבי העולם בכל מקרה היו יורדים; אם לא בחדות, כפי שעשו אתמול בלילה, אז בהדרגה. צעד אחד קדימה - שניים אחורה. ההשלכות של הלוואות הסאב-פריים, הנפילות של הבנקים בחודשים האחרונים ושל תוכניות החירום של ממשלת ארה"ב ייראו בפגיעה בכל חברה על רחבי הגלובוס, ובכל כיס.

נהוג לומר כי השוק כבר מתמחר את כל הבעיות. אמירה זו מביאה בחשבון את הבעיות הקיימות כיום, וגם זה במקרה הטוב, אך לא מתייחסת לאפקט הדומינו. כל בנק שנופל מכניס לצרות צרורות שרשרת של ספקים ולקוחות. כל חברה שנפגעת גוררת אחריה שורה של נפגעים נוספים. כל שוק שיורד מביא איתו אוטומטית לחץ של אזרחי המדינה ומשמש כנבואה שמגשימה את עצמה.

השוק ירד יותר מידי?

עד כה התמקדו הירידות במניות שנמצאות בלב במשבר: פיננסים ונדל"ן. המניות של תעשיות שיושפעו מהמיתון העולמי שצפוי להופיע, החזיקו עד כה יחסית מעמד.
כך קרה שלמרות שהמשבר נחשב לאחד הקשים שנראו מעולם, גם בגלל עליית תהליך הגלובליזציה, המדדים לא ירדו כמו במשברים קודמים.

מדד מניות התעשייה Dow Jones Industrial ירד מתחילת השנה, כולל הלילה, בכ-21% בלבד. S&P500 ירד בשיעור דומה. המדדים חזרו בסך הכל כשלוש שנים לאחור, לזמן שבו האופטימיות הייתה בשיאה.

גם מחוץ לארה"ב הבורסות עדיין לא גילמו פגיעה קשה בכלכלה. באירופה, לדוגמא, מדד ה-DAX ירד בכ-25% מתחילת המשבר והוא חזר בסך בכל לרמתו מסוף 2006, ערב גילוי הבעיות. גם בבורסות המזרח הירידות החדות מחקו בסה"כ את העליות בתקופה האחרונה של הגאות.

המניות זולות?

עוד מנהג שאנו נוהגים לדבוק בו הוא לקחת את רווחי התקופה האחרונה של החברות כרווח מייצג ולגזור ממנו מכפילי רווח נמוכים במיוחד, שלא נראו זמן רב.

קשה מאוד להעריך עד כמה יושפעו לרעה רווחי החברות ברחבי העולם מהמשבר. סביר להניח שאנחנו, האנליסטים, נצטרך לעדכן מספר פעמים בתקופה הקרובה את התחזיות הרווח כלפי מטה, ואז המכפילים והיחסים ייראו אחרת. כך אפשר לומר לגבי שורה ארוכה של חברות וענפים, שמודל הרווחיות שלהם בשנים האחרונות לא רלוונטי יותר. למשל, תעשיית הנפט; תעשיית הרכב, שבנתה על צמיחתה המהירה של סין והודו; תעשיית הטכנולוגיה, ששיווקה בין השאר מוצרים מתחכמים לענף הפיננסיים; וזו רק רשימה חלקית.

האור עוד יאיר על הבורסה?

זה לא סוף העולם ולא סוף השווקים הפיננסיים. האור עוד יאיר על השווקים במזרח ובמערב, אך קשה להניח שתהליך הבראה של משבר קשה יותר ממה בכולם דמיינו - קשה להניח שתהליך זה יסתיים במהירות.

בברכת שנה טובה ושלווה.

יובל זעירא הוא מנהל מחלקת מחקר באיי.בי.איי