בעסקת מיליארדים תרכוש ישראל מארה"ב עד 75 מטוסי אף 35; מטוסי הדור הבא של חיל האוויר

ישראל התחייבה לקנות לפחות 25 מטוסי "חמקן", עם עם אופציה ל-50 נוספים ; ובמקביל: רוסיה מנהלת מו"מ עם איראן על מכירת סוללות טילי נ.מ. מתקדמות, שעלולות להקשות על הפצצות המתקנים הגרעינים במדינה ; מטוסים במקום פנסיה /דעה - רונית ורדי

בעסקת מיליארדים תרכוש ישראל מארה"ב עד 75 מטוסי אף 35 (JSF, או מטוסים חמקניים), שיועדו להיות מטוסי הדור הבא בחיל-האוויר. כך הודיעה לקונגרס הסוכנות לשת"פ צבאי וביטחוני (DSCA), גוף של הפנטגון הממונה על מכירת נשק למדינות זרות.

כמעט במקביל הודיעה רוסיה, שהיא מנהלת מו"מ עם איראן על מכירת סוללות טילי נ.מ. מתקדמות מדגם אס 300. להערכת אנליסטים, עלולות סוללות אלה להקשות על הפצצת המתקנים הגרעיניים במדינה. אנטולי איסייקין, מנכ"ל הסוכנות הרוסית ליצוא נשק, אמר באירוע מקצועי בדרום-אפריקה, כי "מדינות מסויימות" דורשות שרוסיה תגביל מכירות הנשק שלה לאיראן, אך אין שום הגבלות בינלאומיות שיכלולות לבלום את ביצוע העסקות בין מוסקווה לטהראן.

לפי הודעת הפנטגון, הודיעה ישראל שברצונה לרכוש לפחות 25 מטוסי אף 35, שמבוססים על הגרסה המיועדת לחיל האוויר האמריקני. זו גרסה "מסורתית" של מטוסים הממריאים ממסלולים ארוכים יחסית.. לישראל יש אופציה לרכוש 50 מטוסים נוספים, שחלקם עשויים להיות מבוססים על גרסת חיל הנחתים של המטוס. מדובר במטוסים שמסוגלים להמריא ממסלולים קצרים מאוד ולנחות אנכית. אם תממש ישראל את האופציה במלואה, יהיה שווי העסקה 15 מיליארד דולר. ההסכם חובק גם חלפים ושירותים.

חמקן F35 צילום: לוקהיד מרטין

בעבר פורסם, שישראל בוחנת אפשרות לרכוש מספר גדול של מטוסי גרסת חיל הנחתים בגלל חששות שהתקפות טילים על ישראל יפגעו בבסיסי חיל האוויר, ישמידו מסלולים וימנעו הזנקת מטוסים.

מכירת המטוסים אינה מחייבת אישור של הקונגרס, אך הוא יכול להודיע לממשל בתוך 30 יום על התנגדותו לביצוע העסקה. זו אופציה שאינה סבירה בהתחשב ביחסים בין ישראל לארה"ב. בהודעת הפנטגון מצוין, שהמטוסים "יחזקו את יכולות ההגנה העצמית של ישראל במשימות של קרבות אוויר-אוויר והפצצות אוויר קרקע". לפי המסמך, העסקה "לא תשנה את המאזן הצבאי הבסיסי באזור". מטוסים אלה בנויים ממתכות שמאפשרות להם לחמוק ממכ"ם ומכאן כינויים.

"מבחינת האינטרס הלאומי של של ארה"ב, חיוני לסייע לישראל לפתח ולשמר יכולת חזקה של הגנה עצמית, שמוכנה לפעולה", נאמר בהודעה.

העסקה המתגבשת תהיה הפרי של חמש שנות מגעים טכנולוגיים ומדיניים בין ישראל לארה"ב סביב המטוס, מגעים שידעו עליות ומורדות. ב-2003 הוזמנו ישראל ומדינות אחרות להשתתף בתכנון המטוס בארה"ב ולהציע תשומות עם מפרטים ייחודיים, תמורת תשלום. מפרטים אלה אמורים להיות משולבים בגרסאות המטוס שיימכרו לכל אחת מהמדינות המשתתפות.

עלות כרטיס הכניסה של ישראל היתה 20 מיליון דולר בלבד, לפי דרישת ישראל, הרבה פחות מעלויות ההשתתפות של מדינות אחרות. תשלום זה הגביל במידה מסוימת את מידת התשומה של ישראל במטוס, אם כי הוא הבטיח לה קדימות בקבלת המטוסים שתזמין. חיל האוויר הישראלי החזיק משרד קישור ליד וושינגטון שאויש ע"י קציני החיל.

אך שיתופה של ישראל בפרוייקט הופסק בגלל יזמתה למכור לסין מטוסי פאלקון עם מערכות התרעה מוקדמת מתוצרת תע"א. מחלוקת זו יושבה בעקבות חתימת מסכר הבנות בין ישראל לארה"ב, המקבע הליכי תיאום למכירת נשק ישראל למדינות זרות, אך חלף פרק זמן משמעותי מאז שנחתם המזכר ועד שבוטלה הקפאת השתתפות ישראל בפרוייקט.

בכל אופן, המטוסים יצוידו בטכנולוגיות ישראליות, לפי מפרטי חיל האוויר. לפי הערכות, המטוסים הראשונים יגיעו לישראל ב-2013 או ב-2014.

דובר לוקהיד מרטין, טום ג'ארקובסקי, אמר כי ישראל תהיה המדינה הזרה הראשונה שתקבל את המטוס החמקן. לדבריו, העסקה תהיה "צעד חשוב בהגברת העניין במטוסים מעבר למכירות בארה"ב ולשמונה המדינות שהשתתפו בפיתוח המטוס".

ב-9 בספטמבר ביקרה בוושינגטון משלחת ישראלית, בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, לפורום האמריקני-ישראלי לשת"פ בנושאי היי-טק במגזר הביטחוני צבאי. זה היה הפורום הבכיר ביותר לדו-שיח טכנולוגי בין שתי המדינות. לרגל הכנס אמרו מקורות ביטחוניים בוושינגטון, שארה"ב צפויה לרכך בקרוב הגבללות על יצוא פריטים ביטחוניים רגישים לישראל. חלק מהשיחות התמקדו בצורך למנוע העברת טכנולוגיות רגישות לצדדים שלישיים.

בערך באותו זמן, אישר הפנטגון שלוש עסקות נשק נפרדות עם ישראל בשווי 330 מיליון דולר.

דיפנס ניוז מוסר בגיליונו החדש, כי יותר מ-10 מטוסי תובלה אמריקניים הביאו לישראל ב-21 בספטמבר מערכת מכ"ם מתקדמת, X BAND, יחד עם צוות תפעול ותמיכה, שיוצבו דרך קבע בישראל כחלק ממערך למניעת התקפות טילים איראניים. המערכת תעניק לישראל זמן התרעה נוסף להזנקת טילים ליירוט טילי אויב שישוגרו לעברה