אבי דויטש: "רוב העמיתים בקופות הגמל מבינים שמשיכת כסף מתוך לחץ היא טעות בלתי הפיכה; מי שנלחץ - יצטער"

יו"ר אקסלנס נשואה גמל ופנסיה, העומד בראש איגוד קופות הגמל: "אני מכיר לא מעט לקוחות שמשכו כספים ב-2002, חזרו שנה או שנתיים אחר-כך - ופספסו את העליות. ב-2002, התשואה בענף הגמל היתה מינוס 1% - וב-2003 התשואה הסתכמה ב-17%+"

ביום שני נרשמה מפולת בוול סטריט המצטרפת לשורה ארוכה של אירועים שפקדו את חודש ספטמבר בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, להם הגיבו הבורסות בעיקר בירידות שערים.

בעידן שבו מרבית קופות הגמל אינן נהנות מההגנה של אג"ח מיועדות ומבטיחות תשואה שיספקו הגנה לכספים המושקעים בקופות הגמל, שאלנו את אבי דויטש, יו"ר אקסלנס נשואה גמל ופנסיה, העומד בראש איגוד קופות הגמל, על מצבם של העמיתים בקופות.

- מה מצב התשואות בקופות הגמל עם סיומו של חודש ספטמבר?

"תשואות הענף לחודש שחלף ידווחו למשרד האוצר רק לקראת סוף החודש, בשל ההארכה שנתן משרד האוצר למוסדיים על רקע החגים. קופות גמל הן חיסכון ארוך טווח וצריך לבחון אותנו לפי התשואה שהצגנו לעמיתים לאורך שנים. בחמש השנים האחרונות קופות הגמל הציגו תשואה מצטברת של 70% - הרבה מעל הציפיות של העמיתים מקופות גמל. בשנות ה-90' הבנקים הציגו תשואה שנתית ריאלית של 4%, בנוסף להצמדה למדד המחירים לצרכן.

"הצגנו בחמש השנים האחרונות תשואה שנתית נומינלית הגבוהה ב-11%. אם האינפלציה המצטברת עמדה על 4.9% במהלך התקופה, מדובר על תשואה ריאלית שנתית של כ-10% בממוצע".

- טוב, זו חוכמה קטנה. אתה מדבר על שנים של גאות בשוק ההון.

"מי שהיה מלכתחילה באפיקים הסולידים לא נהנה מהתשואות האלו".

- ומה לגבי החודש האחרון? רוב הציבור נמצא בקופות כלליות. האם הייתה תזוזה בנכסים המנוהלים לאפיקים סולידיים יותר?

"הקופות מתאימות את עצמן למצב החדש. אנחנו רואים שהיום לעומת לפני שנה ישנם תהליכים של בקרה וניהול נכסים".

- הקטנתם את החשיפה לנדל"ן, הגדלתם את החשיפה לאג"ח?

"הלקוח הישראלי הוא לקוח שמרן. החשיפה הנדל"נית בענף הגמל נמוכה מהממוצע מהחשיפה לענף בבורסה לניירות ערך בבורסה בת"א".

- כן, אבל חברות הביטוח קונות נכסי נדל"ן להשקעה של כספי המבוטחים שלהם.

"צריך להפנות את השאלה לחברות הנדל"ן. אני בטוח שהן יגידו לך שבטווח ארוך מדובר במהלך מצוין".

- האם בספטמבר נראו פדיונות או מעבר כספים לטובת קופות סקטוריאליות, שעדיין מציעות תשואה מובטחת?

"עד סוף אוגוסט, זו לא הייתה מגמה משמעותית. בספטמבר המגמה הזו התגברה, אבל אנחנו לא יודעים עדיין בכמה. לדעתי, אין מגמה משמעותית כזו בכל הנוגע לקופות סקטוריאליות. עמית שחושש לכספיו יכול להעביר את הכספים לקופות ללא מניות, או לקופות גמל מסלוליות כמו מסלול מדדי - ובכך לשמור על ערך כספי".

- הקופות הללו משקיעות רק באג"ח ממשלתיות או גם באג"ח קונצרניות, שספגו מכה לא נעימה לאחרונה גם הן?

"יש קופות שמשקיעות רק בצמודי-מדד ממשלתיות ויש שמשקיעות במינון כזה או אחר גם באג"ח קונצרניות. את ההבדלים ניתן יהיה לראות בשונות הגבוהה בתשואות שיציגו החודש הקופות המדדיות השונות".

- מה לגבי פידיון כספים? כמה מהכספים שנחסכו בקופות הגמל ניתנים למשיכה ללא קנסות שבירה ולמעשה אובדן של הטבות המס?

"במשרד האוצר העריכו כי מחצית מהכספים ניתנים למשיכה ללא קנס. הרוב המוחלט של העמיתים לא מושך את קופות הגמל, כי הם מבינים שמדובר בפעולה חד-כיוונית: כל אפיק השקעה חלופי חייב היום במס, וכספים שנחסכו בקופות מלפני 2002 פטורים ממס כל עוד הם עדיין בקופות. מי שנכנס ללחץ בימים כאלו, עושה טעות".

- מה לגבי "ישיר חכם"? בישיר בית ההשקעות השיקו קופת גמל שבאופן אוטומטית מנתבת את היקף ההשקעה במניות לפי גיל החוסך, ומקטינה אותו לקראת גיל פרישה.

"בשנה האחרונה מתנהלות שיחות בין הגופים השונים לבין אגף שוק ההון במשרד האוצר לגבי בניית קופות המותאמות לפי גיל החוסך. מדובר בעבודת מטה מורכבת, אך אני מאמין שהשוק יילך אליו בעתיד".

דויטש מבקש לשדר מסר מרגיע לחוסכים: "אני מכיר לא מעט לקוחות שמשכו כספים ב-2002, חזרו שנה או שנתיים אחר-כך - ופספסו את העליות. ב-2002, שהייתה שנת משבר בשווקים, התשואה בענף הגמל היתה מינוס 1% בלבד - למרות שבמהלך השנה ההפסדים היו גדולים יותר. ב-2003, התשואה הסתכמה ב-17%+. כל מי שיצא מקופות הגמל ב-2002, הצטער - ויש לו על מה".