עו"ד דוד פורר: "פרסום שמות מקבלי הכופר ימנע 'דילים' עם מפורסמים"

לדבריו, "95% ממקבלי הכופר הם אנשים אנונימיים, כך שממילא אין כל משמעות לפרסום השם; לגבי היתר - 5% שהם ידועים - חשוב שההסכם איתם יהיה גלוי לעין כל, בכדי למנוע דילים למקורבים ובעלי קשרים"

החלטת בית המשפט העליון לחייב את רשות המסים לפרסם את שמות מקבלי הסדרי כופר תמנע "דילים" עם מקורבים ומפורסמים ותרתיע את הרשות מלבצע הסכמים עימם. כך טוען עו"ד דוד פורר, לשעבר פרקליט במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ששימש בזמנו כנציג הפרקליטות בוועדות הכופר.

עו"ד פורר פנה בזמנו ליועץ המשפטי לממשלה וטען כי יש מקום לפרסם את שמות מקבלי הכופר. "בדיוק מהסיבה שלא יהיו דילים למקורבים, נועד פרסום שמות מקבלי הכופר. 95% ממקבלי הכופר הם אנשים אנונימיים, כך שממילא אין כל משמעות לפרסום השם; לגבי היתר - 5% שהם ידועים, חשוב שההסכם איתם יהיה גלוי לעין כל, בכדי למנוע דילים למקורבים ובעלי קשרים. מעכשיו, כשתתקבל החלטה בעניין כופר לאדם ידוע, לא יהיה חשש מעשיית דיל", אמר.

גם רו"ח נדב הכהן הביע עמדה דומה. "כשמדובר באדם אנונימי, איש לא עושה ספקולציות למה ניתנה החלטה בעניין הסדר כופר. לעומת זאת, כשאדם הוא מוכר ונחשב לבעל מהלכים, זה עלול לפגוע באפשרות לקבל החלטות לגופו של עניין", ציין.

עו"ד שוש שחם התבטאה בזמנו כי מוסד הכופר לא קיים באף מדינה מפותחת, כיוון שזה פתח לשחיתות. עוד אמרה כי לקוחותיה המשלמים כופר אדישים לכך ששמותיהם יפורסמו.

בתוך כך מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ציין כי החלטת העליון בעניין הסדרי הכופר "משתלבת היטב במדיניות שלי לפרסם שמות במסגרת המאבק נגד השחיתות ולמען טוהר המידות". המבקר אמר ל"גלובס" כי החלטת העליון מהווה הישג גדול למשרדו, שניהל מאבק קשה כדי שיפורסמו שמות מקבלי הכופר. זאת, מול המתנגדים לפרסום, בהם רשות המסים בראשות ג'קי מצא בזמנו, עורכי דין בולטים בתחום המסים ומועצת רו"ח.