גם ממשלת בלגיה עשויה להצטרף להולנד - ולהלאים את פעילות פורטיס במדינה

(עדכונים שוטפים) אפשרות אחרת היא מכירת הפעילות הבנקאית בבלגיה לבנקים הצרפתיים BNP פאריבה או סוסייטה ג'נרל ; ממשלת הולנד הלאימה אמש את פעילות פורטיס בהולנד, לאחר שכשלה תוכנית הסיוע במסגרתו הזרימו הולנד, לוקסמבורג ובלגיה מיליארדי אירו לחברה בתחילת השבוע

ממשלת הולנד החליטה אמש (ו') לפצל את פעילות החברה הפיננסית הבלגית פורטיס במדינה (סימול: FORA.AS בבורסת אמסטרדם), ולהלאים את פעילותה בהולנד. זאת, לאחר שתוכנית הסיוע הקודמת לענקית הפיננסית שעוד לא מלאו לה שבוע, נכשלה בניסיון לייצב את פעילות המוסד הפיננסי.

לאחר ההלאמה של הזרוע ההולנדית, שוקל ממשלת בלגיה להלאים אף היא את חלקה שלה בחברה הפיננסית העוסקת בבנקאות ובביטוח כאחד, כך מדווח היום העיתון האירופאי De Tijd. העיתון, שלא ציטט את מקורותיו, טוען שהזרוע הבלגית עשויה להיות מולאמת - או להימכר למתחרים. בבורסת השמות הועלו הבנקים הצרפתיים BNP פאריבה וסוסייטה ג'נרל כמי שעשויים לרכוש את הפעילות הבנקאית של פורטיס בבלגיה.

שרי הקבינט של ממשלת בלגיה מתכנסים היום (שבת) לדון בתקציב המדינה לשנת 2009, וסוגיית עתידה של פורטיס עשויה להעלות על הפרק, מסר דוברו של ראש הממשלה איבס לטרמה.

הולנד לא המתינה לתוכנית החילוץ

ממשלת הולנד תרכוש את מרבית נכסי פורטיס במדינה תמורת 16.8 מיליארד אירו (23 מיליארד אירו), בעוד אחת מיני העסקאות הכוללות התערבות ממשלתית שעד זמן לא רב לא הועלו על הפרק, במאמץ לאפשר למערכת הפיננסית להמשיך ולצוף על פני המים הגועשים של המשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז השפל בשנות ה-30' של המאה הקודמת.

ביום ראשון, נזכיר, הזרימה ממשלת הולנד, במשותף עם ממשלות בלגיה ולוקסמבורג, 11.2 מיליארד אירו לפורטיס. חלקה של ממשלת הולנד בתוכנית זו עמד על 4.9 מיליארד אירו, ותמורתו קיבלה אז 49% מהשליטה בפעילות פורטיס בהולנד. פעילות ניהול הנכסים שנרכשה מ-ABN אמרו תוסיף להיוותר בידיה של פורטיס העצמאית. בשלב זה, ממשלת בלגיה להחזיק ב-49% מפעילות פורטיס במדינה.

במהלך השבוע נטשו את פורטיס הן לקוחותיה והן הבנקים עימם פורטיס מקיימת יחסי-גומלין שוטפים. ממשלת הולנד, היא נאלצה "לפעול באופן קיצוני" וכי בכוונתה להפריט את הפעילות שוב עם שוך המשבר.

תקוות גדולות

פורטיס נוצרה ב-1990 ממיזוגם של חברות ביטוח הולנדיות ובלגיות. "השאריות הנותרות" של פורטיס לאחר ההלאמה ההולנדית יהוו שריד קלוש לחברה הפיננסית ששאפה להיות שחקן פיננסי בעל קנה-מידה עולמי. נראה כי ההדרדרות של פורטיס החלה לאחר רכישת נכסיו של הבנק ההולנדי הכושל ABN אמרו, עבורו שילמה 24 מיליארד אירו בעסקה כוללת של 101 מיליארד אירו לה היו שותפים גם הבנק המלכותי של סקוטנלד ובנק סנטנדר הספרדי. השבוע הודיעה חברת הביטוח ING כי היא פורשת מהמו"מ לרכישת נתחה של פורטיס ב-ABN אמרו, מה שהחיש את הקשיים של החברה.

במסגרת ההלאמה, תרכוש ממשלת הולנד את השליטה בבנק, בפעילות הביטוח ואת נכסי ABN אמרו אותם היא מתכוונת למכור בנוסף לפעילות הבנקאות הקמעונאית ונכסי הבנקאות הפרטית הבינלאומית של פורטיס.