קרן מוסטנג מזנין של כלל פיננסים ודן טהורי גייסה 90 מיליון דולר

הקרן מתכוונת לגייס עד 150 מיליון דולר ולהשקיע אותם במימון חברות מתחומים שונים, כולל חבירה לקרנות הון פרטי ; בין המשתתפות בגיוס: כלל ביטוח, כור תעשיות, בנק מזרחי טפחות ולאומי ושות'

קרן מוסטנג מזנין מייסודם של כלל פיננסים , בית ההשקעות של קבוצת IDB ודן טהורי, גייסה כ-90 מיליון דולר. קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר - באמצעות כלל ביטוח (מחזיקה ב-78.9% מכלל פיננסים) וכור תעשיות , הבנקים מזרחי טפחות ולאומי (באמצעות לאומי ושות') הן משקיעות העוגן, לצד גופים בנקאיים ופיננסיים נוספים.

הקרן מתכוונת לגייס עד 150 מיליון דולר במטרה לספק פתרונות מימון לחברות בשלות הפועלות בישראל ובחו"ל במגוון תחומים: תקשורת, נדל"ן, מסחר ותעשיה. המימון יוענק לחברות הפעילות במשק עם דגש לפיתוח פעילויות חו"ל. עם זאת, החברה לא צפוייה להשקיע בהון-סיכון או במימון משלים למיזמי נדל"ן. מהודעת הקרן לעיתונות עולה, כי הקרן מתכוונת לשתף פעולה עם קרנות הון פרטי ישראליות, במטרה לשמש להן כלי מימון משלים בביצוע השקעותיהן.

מזנין הוא מימון ביניים בו הגורם המממן גוזר קופון הן מהריבית על ההלוואה והן מזכויות בעלות. מימון מזנין נחשב בדרך כלל נחות ביחס לחוב בכיר ומסוכן יותר, ולכן מחיר המזנין גבוה ממחיר החוב הבכיר, אך נמוך מהתשואה הנדרשת על ההון העצמי לצורך קבלת חוב בכיר - למשל, היקף ההון העצמי אותו דורשת המערכת הבנקאית כתנאי למתן אשראי.

תחת התנאים שבהם פועלים השווקים כיום, עשויים להיווצר קשיים בגיוסי הון למגזר העסקי. כחוב נחות יותר, מתכוונת מוסטנג לדרוש ריביות גבוהות יותר מהנהוגות במערכת הבנקאית, בשל רמת הסיכון המאפיינת אשראי כזה. הקרן מתכוונת לקבל גם אופציות או מכשירים הוניים אחרים.

הקרן נוסדה ביוזמת דן טהורי ויאיר סרוסי (נציג מורגן סטנלי בישראל), המשמש כיו"ר. סרוסי, צחי קינן המנכ"ל (לשעבר מנהל בדויטשה בנק ישראל) והשותפים האחרים, רון שגיא ואיריס אבנר, יחזיקו בשליטה בקרן וכלל פיננסים טהורי, מיזם משותף בחלקים שווים של כלל פיננסים ודן טהורי ושותפיו, יחזיקו ביתרה - קרוב ל-50%.

על פי ההערכות, הקרן דנה בשום עסקה ספציפית עם קרנות הון פרטי, אך היא מצוייה בדיונים עם הקרנות הללו, מתוך כוונה להקטין את רכיב ההון העצמי שאותן קרנות נאלצות להעמיד כדי לגייס אשראי לצורך מימון עסקאות חדשות. על פי גורמים בשוק, מוסטנג תעמיד אשראי לקבוצות הנמנות עם קבוצת IDB רק תחת קריטריונים מסויימים - ובהם אחזקות מיעוט של הקבוצה, ואישור העיסקה בוועדות מייעצות שבהם IDB אינה שותפה.