הסודות של זיזו

ביוגרפיה חדשה שיוצאת לאור בצרפת "זידאן. חיים סודיים" חושפת את הדמות האמיתית שמאחורי אגדת הכדורגל הצרפתית. מבעד למעטפת החיוכים, ניתן למצוא אישיות שמתנהלת באמצעות מעגלים של מקורבים שיעשו הכל כדי למנוע מלפגוע בשמו הטוב. אבל ממש הכל

בסוף חודש מארס בשנה שעברה, לקראת השעה שמונה בערב, כריסטוף דלואר, מנהל הוצאת הספרים פלמריון, חזר לביתו ברובע ה-15 של פריז. הוא מצא את הדירה הפוכה לחלוטין ומלאה בשוטרים. מחשב אישי, מצלמה וקופסת תכשיטים נעלמו מהמקום, וכשדלואר נכנס, המשטרה כבר לקחה טביעות אצבעות. אבל עד היום כל הבדיקות שבוצעו לא העלו דבר. רק שלמנהל הוצאת הספרים היתה השערה חזקה מאוד כבר ברגע בו נכנס לדירה המבולגנת מה הסיבה לפריצה.

חקירת המשטרה לקחה זווית אחרת ברגע שהתגלה שדלואר עבד באותה תקופה על שני תחקירים רגישים במיוחד: האחד על הנשיא לשעבר, ז'אק שיראק, והשני על הכדורגלן זינאדין זידאן. במחשב שנגנב מהדירה היה קובץ העתק של הספר שיוצא בימים אלה בחנויות הספרים בצרפת על זידאן. ספר שהכוכב לא רצה ביציאתו.

חמישה ימים מאוחר יותר, נערך ביקור נוסף גם בדירתה של אחת מחברותיו של מנהל ההוצאה לאור, בסמה לחורי. העיתונאית הצעירה חזרה לדירתה ברובע ה-17 בעיר וגילתה שמנעול הדלת נפרץ. בין החפצים שנגנבו נמצא המחשב האישי שלה, ועליו - איזו הפתעה - אותה גרסה כמעט גמורה של אותו ספר על הכדורגלן המפורסם בצרפת. לחורי היא האישה שעמלה על הגרסה הסופית לביוגרפיה הזאת במהלך השנתיים האחרונות.

שתי פריצות מקבילות בשני מקומות שונים בפריז, שהקשר ביניהם הוא בעיקר הספר הסודי הזה על זידאן, שאמור לגלות לצרפתים ולעולם את מה שלא ידעו על אגדת הכדורגל הגדולה ביותר שהיתה להם עד עכשיו. מי רצה למנוע מהספר הזה להתפרסם? אילו סודות מגלה הסופרת, שלא יכלו להרשות את יציאתו? ומי ניסה לפזר רמזים כה עבים לכותבים ולמוציאים לאור?

מטארצי, מטארצי, מטארצי

הספר הזה, שכל כך הרבה מאמצים נעשו כדי שלא ייצא לאור, מתפרסם בימים אלה בחנויות בצרפת. ביוגרפיה בת 420 עמודים בשם "זידאן. חיים סודיים", ששנתיים אחרי אותה נגיחה מפורסמת, לא מוציא את האליל הצרפתי יותר מדי טוב.

בספרה מלבישה לחורי את זיזו במדים חדשים שנראים כמו פורטרט אחר ולא מוכר של הדמות החביבה על הצרפתים. כדורגלן עבר, שהפך לאיש עסקים שמתנהל כמו סלבריטי במימדי אימפריה עם רשת קשרים שלא תיאמן. הביוגרפיה מציגה דרך התנהלות מורכבת של אישיות מסובכת.

לחורי מצליחה להביא בספר את אחד הסודות הגדולים של זידאן - מה קרה איתו באותן דקות אחרי הנגיחה המטורפת בחזהו של מטארצי בגמר מונדיאל 2006 מול איטליה. בספר מספרת לחורי, שמיד אחרי ההרחקה נכנס זידאן לחדר ההלבשה הריק לבדו. שניים מאנשי הנבחרת הצרפתית שבאו בעקבותיו קיבלו ממנו הוראה להשאיר אותו לבד בחדר ההלבשה ולא להתקרב אליו. כך הוא סיים את הקריירה. לבד. אבל התכנון היה שונה לגמרי. "במשך כל המונדיאל לבש זידאן חולצה מתחת למדי המשחק שלו, שעליה היו כתובות תודות לכולם, למשפחה, למעריצים, למועדון, לצרפתים", מספרת לחורי. "בסוף משחק הגמר, שהיה האחרון שלו בקריירה, הוא התכוון להוריד את המדים ולחשוף את החולצה. ואז קרה מה שקרה והוא לא הראה את החולצה. לפי מה שאומרים מקורביו, כל חייו הוא יצטער על מה שקרה עם מטארצי".

מערכת המעגלים

לחורי חושפת מחקר מלא על "המערכת הזידאנית"- הדרך בו הוא מנהל את עסקיו, איך הוא מתנהל עם התקשורת, עם הציבור, החברים והמשפחה. "זידאן הוא סוג של מעצמה או מערכת שמוקפת בהרבה מעגלים", אומרת לחורי. "במעגל הראשון נמצאים האנשים הכי קרובים - אחים, הורים, סוכנים ועוד כמה. יש בערך עשרה אנשים כאלה. אחר כך יש את המעגל השני שאחראי לחסום את הגישה לזידאן, ואחריו מעגל שלישי יותר רחוק וכן הלאה. לחדור למעגל הראשון והפנימי מאוד קשה. קשה מאוד לכתוב ככה ביוגרפיה. יש אנשים ששיתפו איתי פעולה וחזרו בהם, אחרים ביקשו לקרוא מה כתבתי. בגלל חוסר שיתוף הפעולה הזה, השאלה הראשונה ששאלו אותי כששמעו שאני עומדת לכתוב ביוגרפיה היא 'איך תדברי אותו?'. הוא מוקף באנשים והקים את המערכת הזו כדי שלא תהיה אליו גישה. גם לחברות שהוא נותן להן חסות, כמו אדידס, אורנג' ודנונה - אין דרך ישירה להגיע אליו. הוא יצר המון פילטרים סביבו וצריך לעבור את כולם".

"הוא אייקון בלתי ניתן לנגיעה במובן שהוא הכוכב מאז שנת 98" מאבחנת לחורי, "זו דמות שרוצה כבוד מעיתונאים, ומאוד חושש שימתחו עליו ביקורת. ברגע שעיתונאי מותח עליו ביקורת או חולק עליו, הוא מיד מפנה לו את הגב ולא נותן לו להתקרב".

מסתבר שהמעגלים של זידאן דואגים לשמור עליו ברמה התקשורתית בכל תנאי. לפי דיווחים, הם ניסו לאחרונה למנוע מג'רום רוטן, קשרה של מונאקו ב-2004 (כיום בפ.ס.ז'), לפרסם פרטים מביכים על התנהלותו של זידאן במגרש. רוטן מספר על משחק צ'מפיונס ליג באותה שנה, שבו מונאקו הובילה על ריאל מדריד 1-3. זידאן ביצע עבירה מכוערת על רוטן, שנשכב על הדשא. "אמנם קצת הגזמתי בתגובה שלי, כי רציתי למשוך זמן, אבל כל שחקן היה עושה את זה", מציין רוטן. "מצד שני, לא ציפיתי שזידאן יבוא ויגיד לי בפרצוף 'תקום, יא בן זונה'. חשבתי שהוא יתנצל בסוף המשחק, או מאוחר יותר כשנפגשנו בנבחרת, אבל זה לא קרה". ב"גרדיאן" פורסם כי אותם מקורבים של זידאן הפעילו לחץ גדול על רוטן שלא לפרט את פרטי אותה תקרית על מנת שלא תיכנס לספר.

בחזרה למחקר של לחורי. לחובבי הקונספירציות, באחד הפרקים בספר מסופר על תקרית מפתיעה ממונדיאל 98'. זידאן הורחק מהמשחק בין צרפת לערב הסעודית. לפי הנהלים, במקרה כזה מחויב השחקן המורחק לעבור בדיקת סמים. אלא שבמקרה של זידאן זה לא קרה. את העובדה הזאת מאשר גם הרופא של פיפ"א. העיתונאית מתבססת על עוד עדות של רופא אחר בפיפ"א, לפיה גם במונדיאל האחרון, זידאן קיבל פטור מבדיקת סמים לאחר הרחקתו.

זיזו מחוץ למגרש: הסכמי חסות עד 2017

למרות כל השערוריות, זידאן נשאר אייקון עבור הצרפתים וסלבריטי בעולם כולו. בסוף 2007 הוא נבחר במקום השני כאדם החביב על הצרפתים, אחרי טניסאי העבר יאניק נואה. כל החיבה הזאת, במונחי זידאן, מתורגמת להרבה מאוד כסף. לפי העיתון "לה פיגארו", הרוויח זידאן בשנים האחרונות 300 אלף אירו למשחק. אבל המשכורת החודשית אינה ההכנסה היחידה שלו. הוא מרוויח בממוצע 14 מיליון אירו בשנה, מתוכם 44% מחוזי פרסום שהוא מוביל. למרות שפרש ב-2006, הוא חתום עם אדידס עד שנת 2017. הוא גם מוביל הקמפיין של ערוץ קאנאל פלוס, את חברת דנונה הוא יפרסם עד שנת 2015, ובנוסף את ביטוח ג'נרלי, גראנד אופטיקל ורשת הטלפוניה אורנג'.