אין צורך בהכבדה נוספת

הגברת הרגולציה על הגופים הפיננסיים בישראל בתקופה זו היא מיותרת

הימים האחרונים שעוברים על כלכלת העולם ואלה העוברים על העם היהודי בחודש אלול דומים, כיוון שאילו "הימים הנוראים" וימי חשבון-נפש.

החברה האמריקנית, שגידלה דורות רבים על ברכי הקפיטליזם, עמדה משתאה נוכח ההתערבות המסיבית של הממשל בכלכלה, כל זאת על מנת להציל שווקים שעמדו בפני קריסה ולמנוע אפקט דומינו עולמי. כאן עולה השאלה איך ומתי ישפיע הצונאמי הכלכלי שהחל בארה"ב על חוף המבטחים במדינת ישראל. על אף שאיני רואה לנכון לעסוק בנבואה, דומני שמשבר מסוג זה רחוק מלפגוע פגיעה אנושה בישראל. נכון, אנו חלק מהכפר הגלובלי והנעשה בעולם מקרין גם על ישראל, אך גבולות כלכליים ברי הגנה כפי שיש לנו מזה שנים, שומרים עלינו הפעם כאי של יציבות מול טלטלות קשות.

קריסת בתי ההשקעות האמריקנים הגדולים נבעה, לפני הכול, ממבנה שוק המשכנתאות. בישראל שוק המשכנתאות בנוי בצורה שונה לחלוטין. אחד הכשלים המרכזים שהתגלו בארה"ב נבע מרמת המינופים הגבוהה של ההלוואות אל מול הביטחונות. בלא מעט מקרים ניתנו לרוכשי הנדל"ן משכנתאות בשיעור של 120% מערך הנכס. ברור לכל, כי כשקורס שוק הנדל"ן יכולת החזר ההשקעה אל מול הביטחונות מתמוטטת. בישראל, בתי ההשקעות אינם משקיעים במכשירים פיננסיים שקיימים בהם מינופים על מינופים, ורמות הסיכון אצלנו נמוכות הרבה יותר.

הממשל האמריקני, מעוז הקפיטליזם, חרג הפעם ממנהגו והתערב בשוק ההון. החלטת הממשל האמריקני באה כצעד חירום על מנת להציל מאות מיליארדים של חסכונות הציבור האמריקני. התערבות זו בכלכלה החופשית נכון שתעשה בתנאי קצה מיוחדים מאוד, ואין להשליך מכך שתעשה גם במשק הישראלי, וודאי לא בעת הזו בה לא נצפה כל סיכון בסדר גודל דומה למה שעברה ועוברת ארה"ב.

כבר עכשיו נשמעים קולות בארה"ב הקוראים להגברת הרגולציה על הגופים הפיננסיים, וקריאה זו מגיעה גם לישראל, בדרישה לאיחוד גופי הפיקוח והבקרה לגוף אחד. קרי: רשות ניירות ערך, המפקח על שוק ההון והביטוח, הפיקוח על הבנקים. לדעתי, בישראל צעד זה הינו מיותר, כי דווקא הפיצול במקרה זה נחוץ וחיוני. צעד של איחוד הרגולציה עלול לגרום לשיכרון כוח ולק*יב*עו*ן מחשבתי של פקידי ממשלה. לכן, גם אם תהיה חקיקה נוספת בארה"ב או באירופה, עלינו לבחון האם הרגולציה הקיימת בישראל הצליחה למנוע את כשלי השוק. במידה, כך כולנו מקווים, והמענה לכך יהיה חיובי, אין צורך שנכביד הכבדה נוספת על שוק ההון ועל המשקיעים.

חשבון-נפש ובדק-בית ראוי שיעשה בכל עת ולא רק בתקופת "הימים הנוראים", אך אין צורך להחמיר עם עצמנו יתר על המידה. אני קורא לקברניטי האוצר, ולנגיד בנק ישראל לא להיגרר למעשים נחפזים העלולים לשנות את המציאות, רק כיוון שכך עושים מעבר לים. התערבות ממשלתית בכלכלת ישראל, בעת הזו, עלולה לשנות באחת את המגמות החיוביות מהן נהנה השוק הישראלי בשנים האחרונות. אני מרשה לעצמי לעשות מעשה שאנו הישראלים לא נוהגים לעשות, ולפרגן לעצמנו.

* הכותב הוא נשיא לשכת רואי החשבון בישראל.