מאיפה קם לאורבוטק האומץ

איך העזה לבזבז את רוב המזומנים שבקופתה על רכישה אחת, ועוד בימים כאלו

אורבוטק השלימה ביום חמישי האחרון את רכישת Photon Dynamics האמריקנית, שפעילה גם היא בתחום מערכות בדיקה ליצרני מסכי טלוויזיה מסוג LCD וצגים שטוחים. תמורת 290 מיליון דולר טבין ותקילין קיבלה אורבוטק לידיה חברה שאמורה לתרום לה, במחצית השנייה של השנה, הכנסות של 45 עד 50 מיליון דולר בתחום הצגים השטוחים. "עם זאת, לאור מצב השווקים, אין ביכולתה של אורבוטק לחזות מה תהיה תרומת ההכנסות הרבעוניות של Photon Dynamics ברבעונים שאחרי. בנוסף, החברה מכירה בעובדה שתיתכן ותיווצר מגמה שלילית בהיקף ההזמנות, ואפילו דחיות של אחרות", ציינה אורבוטק בהודעה.

ובכן, אורבוטק היא לא היחידה שמכירה בעובדה לעיל, ולפי תגובת ציבור המשקיעים, כבר מפרסום ההודעה הראשונה בדבר הרכישה, הוא מעדיף "להכיר בעובדה" שרכישת Photon Dynamics עלולה לגרום לאורבוטק לסגת אחורה.

שימו לב למספרים הבאים. ביום שישי האחרון נפלה מניית אורבוטק למחיר שפל של כל הזמנים - 7.74 דולר - המשקף שווי חברה של 259 מיליון דולר, ורמה בה לא שהתה מזה 11 שנה ותשעה חודשים (!). למעשה, אורבוטק, בעיני המשקיעים, שווה היום הרבה פחות מאותם מזומנים ששילמה עבור הבעלות על Photon Dynamics, עובדה המצביעה יותר מכל על החשש הכבד ששורר בלב המשקיעים מעתיד החברה הממוזגת.

נכון, אורבוטק נופלת לרמות שפל בתקופה בה רוב המניות מגרדות מדי יום רצפה חדשה, אך לפי מה שזכור לנו, ההדרדרות במחירה החלה מיד לאחר פרסום ההודעה הראשונית בדבר הרכישה, בימים שהיו קצת פחות סוערים מהאחרונים. ערב ההודעה, בסוף יוני האחרון, נסחרה מניית אורבוטק לפי 14.94 דולר, כך שמאז היא איבדה 48% (לעומת 19% במדד הנאסד"ק).

במילים אחרות, בעלי המניות באורבוטק חוששים. חוששים מעתיד החברה, שהיו לה בקופה 196 מיליון דולר והיא הקריבה את רובם עבור רכישה אחת. חוששים מהוצאות מימון בגין ההלוואות שנטלה לשם מימון הרכישה, ושעלולות להכביד ברבעונים הבאים על השורה התחתונה, וחוששים, בצדק, שההאטה הכלכלית בארה"ב תגיע לכיס הקטן של הצרכן, וזה ירכוש פחות מסכי LCD לסלון ביתו.

גם חלק מהאנליסטים המכסים את מניית אורבוטק מתקשים לשמור על אופטימיות. כך למשל, רמי רוזן, מבית ההשקעות ING, העלה את המלצתו מ"מכור" ל"החזק", אך הוריד את מחיר היעד מ-17 דולר ל-8 דולר, פרמיה צנועה של 3% בקירוב על המחיר הנוכחי.

היחידים שלא חוששים הם בעלי המניות של Photon Dynamics. במקום נכס ששוויו מדרדר מיום ליום (מניית אורבוטק), הם קיבלו מזומן, או כמו שאומרים באנגלית "Hard Cash". בימים כאלו, אין יותר טוב מזה. *