בועז יונה הודה והורשע בגניבה ובמירמה: "עשיתי טעות, מגיעה סליחה לנפגעים"

נפגעי חפציבה צעקו לעבר יונה: "הרסת לנו את החיים" ; גזר הדין יינתן ב-19 בנובמבר ; עפ"י הסדר הטיעון אמור יונה להישלח ל-7 שנות מאסר ולפצות את הנפגעים ב-4 מיליון שקל ; יונה: "סטיגמת הגנב קשה לי מהמאסר"

אך סימלי הוא שבערב יום הכיפורים מורשע בועז יונה, שהיה המנכ"ל והבעלים של חברת הבנייה חפציבה, בגניבה ובמירמה: בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (ב') את יונה בעבירות חמורות החל מגניבה, רישומים כוזבים, זיופים והברחת נכסים ועד לעבירות ניירות ערך והלבנת הון. זאת, במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עימו.

בכניסה לאולם צעקו לעברו של יונה כמה מנפגעי חפציבה "הרסת לנו את החיים. לא מגיעה לך סליחה, לקחת לנו את כל הכסף". לפני תחילת הדיון אמר יונה: "אני מרגיש שעשיתי טעות ומגיעה לאותם אנשים סליחה". בהמשך התנצל יונה גם בדיון בפני הנפגעים ובפני משפחתו (ראו בהמשך), כשהוא מתייחס לראשונה לפרשה. הוא הוקף במאבטחים כדי למנוע פגיעה מצד נפגעי חפציבה הזועמים.

כידוע, בית המשפט אינו מחוייב לאמץ את הסדר הטיעון, במסגרתו אמור יונה להישלח ל-7 שנות מאסר בפועל ולפצות את הנפגעים ב-4 מיליון שקל, אולם הוא יסטה ממנו רק במקרים חריגים. הפרקליטות וסניגורו של יונה, עו"ד יאיר גולן, הסבירו בטיעוניהם היום מדוע הסדר הטיעון סביר ומקיים את האינטרס הציבורי ולכן יש לאמצו. החלטת השופט בדבר העונש תינתן ב-19 בנובמבר.

"הוא אינו רובין הוד"

לבקשת השופט משה רביד התייצבו הכנ"ר, עו"ד שלמה שחר, והמנהל המיוחד של חפציבה, עו"ד יצחק מלכו, בדיון ומסרו תמונת מצב לגבי הפתרון שנמצא לרוכשי הדירות. השניים סיפרו כי נותרה רק קבוצה אחת של בין 50 ל-100 משפחות (מתוך כ-4,500 המשפחות שנפגעו) שמצבן קשה. לדבריהם, 4 מיליון השקלים שאמור יונה לשלם לנפגעים לפי ההסדר "הם רבע ממה שנחוץ כדי להציל את הנפגעים".

הם ביקשו מבית המשפט להורות שהפיצוי האמור יינתן למשפחות שמצבן הקשה ביותר ולא לחלקו באופן שוויוני בין כל המשפחות. הם ציינו שיונה משתף פעולה בחקירה שהם מנהלים.

לאחר שיונה ניצל את זכות המילה האחרונה והתנצל על מעשיו, התיר השופט לאחת מנפגעות "חפציבה" לדבר למרות התנגדות הצדדים. "חרה לי שאני יושבת ושומעת שמנסים לתאר את האדם הזה כרובין הוד. אני רכשתי דירה מחפציבה ובתמימות רימו אותנו העובדים שלו", אמרה.

בהודאתו בעובדות כתב האישום המתוקן, הודה יונה בין היתר בכך שקיבל במירמה בנסיבות מחמירות כספים מעשרות לקוחות שרכשו דירות מחפציבה; שגנב מאות מיליוני שקלים (לא ננקב סכום מדויק) מרוכשי הדירות; שניהל מערכת כפולה וכוזבת של רישומים והנהלת חשבונות; שזייף צ'קים של אחת מחברות הקבוצה (צמרות בוני הארץ); ושהבריח מנושיו מאות אלפי שקלים שמשך בטרם נמלט לאיטליה, ואת ג'יפ הפורשה של רעייתו תמר (שהועבר לחבר המשפחה).

"סטיגמת הגנב קשה לי מהמאסר"

"כואב לי שבגין הפרשה האיומה הזו יצאה לי סטיגמה של גנב. פגיעה זו אף קשה לי יותר מהמאסר ואף יותר מהמחיר האישי ששילמתי ואמשיך לשלם בחיי. התדמית המפלצתית שיצרה לי התקשורת רחוקה ממני כשנות אור". כך אמר היום (ב') בועז יונה במסגרת "המילה האחרונה" לפני גזר הדין, השמורה לנאשם.

"אני בועז, שתמיד הייתי אהוב על הבריות, הכירו אותי כאדם שדלתו תמיד היתה פתוחה לכולם, אדם שמסתכל לכולם בגובה העיניים, עזרתי לכל מי שיכולתי, לציבור לקוחותיי, דרך מכרים, ועד ידידים, ובטח לא גזלתי מאדם בחיי".

הוא הסביר שהודה בגניבה ובשאר העבירות "כדי למנוע את השבר והקריסה של חפציבה. פעלתי לא מתוך רצון לקחת כסף לכיסי חלילה, אלא מתוך רצון אחד בלבד - להציל. נכון שביצעתי עבירות, שגיתי, טעיתי, נכשלתי, אבל לכיסי לא לקחתי דבר. נהפוך הוא".

יונה הישיר מבט לעיניהם של נפגעי חפציבה שהיו באולם ואמר: "אני מתנצל בפני כל מי שנפגע. אני נשבע שאמשיך לעשות כל שביכולתי, עד יומי האחרון, כדי להמשיך ולסייע לפתרון הבעיות עד למשתכן האחרון".

יונה ביקש גם סליחה מאשתו וילדיו: "גם אנחנו משלמים מחיר כבד, כבד מאד. האימפריה של המשפחה קרסה, התרסקנו ונותרנו ללא דבר. זו האמת. להשתחרר מהכלא בגיל מאוחר יחסית, אהיה ללא בית, ללא רכוש, בלי מקצוע, ללא כבוד או מעמד שהוא, שבניתי שנים, ללא עתיד הנראה לעין וללא פרנסה".

הוא הסביר שחפציבה קרסה בעת ששהה בחו"ל בניסיון למכור נכסים כדי להנזיל את החברה. לטענתו, כשראה את הלינץ' ואת "מה שמצפה לי בחזרתי" הוא נכנס ל"בלבול, סחרור וחרדה" ובשל תחושת הכישלון והבושה לא שב לארץ.