המשבר הפיננסי מגדיל את הזבל - 20% מהספאם ברשת קשורים אליו

על-פי דו"ח סימנטק, 78% מסך הדואר האלקטרוני הם זבל ; שיטות ההונאה נעשו מתוחכמות יותר

יש גם מי שמרוויח מחוסר היציבות בשווקים הפיננסיים - הספאמרים. דו"ח הספאם החודשי של סימנטק חושף עלייה משמעותית ומדאיגה בכמות דואר הזבל, הכולל לינק לקודים זדוניים שנועדו להדביק מחשבים בווירוסים וסוסים טרויאניים, כאשר בחודש ספטמבר הגיע היקף דואר הזבל שנשלח ל- 78% מסך הדואר האלקטרוני.

מגמת העלייה החלה כבר בחודש מאי, ועוצמתה התגברה בחודשיים האחרונים, כאשר שיעור דואר הזבל שמכיל וירוסים מזיקים גדל, וזאת על חשבון דואר המכיל הצעות למוצרי ספאם בלבד, אינו נחשב כמזיק ואינו מכיל לינקים זדוניים.

המשבר הפיננסי פותח פתח לשולחי הספאמים, כאשר 20% מסך דואר הזבל קשורים לקטגוריה הפיננסית. מיילים כאלו מציעים לגולשים הצעות אטרקטיביות הקשורות לשוקי ההון או לשוק הנדל"ן, ומיועדים במטרה לאסוף מידע אישי על הגולשים. סימנטק מזהירה כי כל עוד יימשך המשבר הפיננסי, ספאמרים ימשיכו לנצל זאת ולשלוח דואר זבל הקשור לנושא.

מלבד קטגוריית הפיננסים, בולטים גם מיילים הקשורים לנושאי בריאות (17%) ומיילים הקשורים למוצרים (18%). אלמנט נוסף שממשיך לככב בקטגוריות דואר הזבל הוא הבחירות לנשיאות ארה"ב, כאשר 2% מסך דואר הזבל שנשלח נכלל בקטגוריית הפוליטיקה. ספאמרים מנצלים את התעניינותם הגוברת של הגולשים במועמדים, במטרה לייצר התקפות, ולדברי סימנטק, בחודשים אוגוסט וספמטבר היוו צעדיהם של המועמדים לבחירות מצע עשיר להפצת וירוסים.

מקור דואר הזבל המכיל לינקים זדוניים מגיע ממספר מדינות, כאשר בראשן עומדות סין, דרום קוריאה וארה"ב. בכל הנוגע למחשבי זומבי - מחשבים שמשתלטות עליהם תוכנות השולחות דואר זבל, וירוסים ותוכנות המשמשות להונאות מבלי שהמשתמש במחשב יהיה מודע אליהן - הרי שגם כאן מככבת דרום קוריאה, עם עלייה של 4236% בשנה האחרונה, במונחים של מספר מחשבי הזומבי. אחריה ממוקמת קזחסטן, עם שיעור גידול שנתי של 761%.

כן עולה מהדו"ח כי סוגי הספאמים שנשלחים ממשיכים להשתכלל. בחודש ספטמבר, לדוגמה, החלו להופיע הודעות דואר ספאם המציעות לגולשים מכשירים מיוחדים המאפשרים ראייה דרך בגדים, שגם הן מיועדות להשיג מידע אישי על הנמענים. "מעתה יש לך משהו שלאף אחד בכל היקום אין", נכתב בדואר הזבל שנשלח לגולשים.