גליה מאור, אשת השנה של "ליידי גלובס": "תנאי היסוד של המשבר לא קיימים בישראל, גם מבחינה פיננסית וגם נדל"נית"

גם כשהשווקים פרחו החזיקה גליה מאור, מנכ”לית בנק לאומי, את הרגל על הבלם ; האשימו אותה שהיא שמרנית, אבל עכשיו, כשלאומי הפך לבנק הגדול בישראל וכולם מבינים לאן מובילה תאוות-בצע בלתי נשלטת, היא מתפנה לסגור חשבונות ; ראיון בלעדי

לכתבות נבחרות מפרויקט 50 המשפיעות

לדירוג המלא - 50 הנשים המשפיעות בישראל השנה

בעיצומו של המשבר הפיננסי הגדול ביותר בהיסטוריה, בשבוע מטורף, שבו קרסו שני בתי ההשקעות הגדולים בארה"ב והולאמו עוד שלושה גופים פיננסיים גדולים, זה לגמרי לא טריוויאלי לראות את גליה מאור בלשכתה רעננה ומחויכת, צוחקת ומשוחררת. שום אות של עצבנות לא ניכר על פניה. היא לבושה מדויק: מקטורן אפרפר מבד משובח, הגזור היטב ותואם מכנסיים צחורים. אין אשת עסקים או פוליטיקאית המשתווה לה בסגנון המלוטש.

איך את חווה את המשבר הפיננסי הנוכחי?

"אני ברמת דריכות מאוד מאוד גבוהה. אני יודעת שאנחנו צריכים להתמודד בתנאים שלא הכרנו. גם הניסיון שיש לי לא נותן לי מספיק רקע. ה'סנס אוף ארג'נסי' שלי מאוד גבוה. מה שמאפיין את ההתנהגות שלי בימים האלה זה שאני מחפשת שיהיה לי כמה שיותר מידע. זה משבר מאוד חריג, אך יש דברים שנותנים לי הרגשה טובה - שמדינת ישראל נכנסה למשבר הזה בתנאים מאוד טובים, במגמת צמיחה, כשהתקציב כבר עבר, כשיש מחויבות גבוהה ליעדים כלכליים, כשתנאי היסוד של המשבר לא קיימים בארץ, גם מבחינה פיננסית וגם נדל"נית".

ואיך את פועלת אופרטיבית?

"הייתי רוצה לראות שיתוף פעולה אדיר בין כל הגורמים בכל המגזרים העסקיים. אנחנו בסיטואציה שצריך לחשוב בטרמינולוגיה של מדינה".

את רוצה שכל ראשי הבנקים ישבו יחד?

"צריך להיות שיתוף פעולה בקבלת החלטות שהאוצר ובנק ישראל יובילו. החשיבה צריכה להיות מאוד פרגמטית".

בנסיבות אחרות, הראיון הזה היה מתקיים בלשכת שרת האוצר בירושלים - אם מנכ"לית בנק לאומי , גליה מאור, הייתה מקבלת לפני שנה וקצת את הצעתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט להחליף את אברהם הירשזון בתפקיד שר האוצר. אולמרט ביקש למנות לתפקיד מקצוען שאינו שנוי במחלוקת, ומאור, הבנקאית מספר אחת בישראל, הייתה יכולה להיות מינוי שיקצור שבחים מקיר לקיר.

ברם, מאור סירבה להפצרות, לא הועילו שיחות טרנס אטלנטיות וניסיונות שכנוע של הרגע האחרון, מאור נשארה בבנק לאומי.


"יש נושאים שאין צורך להתייחס אליהם במידה ואם, קרו או לא קרו", אומרת לנו מאור, "אם אתם שואלים האם אני רואה את עצמי בתחום הפוליטי, התשובה היא לא. ביליתי שנים רבות בסקטור הציבורי, שנים רבות יותר מאלו שאני בסקטור הפרטי, ואני לא רוצה לחזור לשם שוב".

זו הייתה השנה של מאור, השנה שבה הגשימה את משאת נפשה: לאומי עקף את בנק הפועלים, והפך באופן רשמי לבנק הגדול ביותר בישראל. יתרה מזאת, מדיניות הניהול השמרנית שלה הוכיחה את עצמה. בעוד הפועלים, כמו בנקים גדולים בעולם, חוטף מכה אחרי מכה בגלל השקעות נמהרות בניירות ערך מגובי נכסים ומוחק 1.5 מיליארד דולר, לאומי יצא כמעט ללא פגע.


בראיון נדיר וחושפני לרגל בחירתה לאשת השנה של "ליידי גלובס" מדברת מאור על הכול. על ההצעה שקיבלה ודחתה לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים ("הרעיון לעבור את הכביש היה לי מאוד קשה"), על הקוד האתי של לאומי ("אנחנו לא עושים עסקים עם כולם") ועל תחושותיה בפרשת מיקי פרידמן ("זה עצוב וכואב"). כששואלים אותה על המתחרים, היא שומרת על ציניות מבודחת ("אתם לא מצפים שמאור עם ה'סניוריטי' שלה תדבר על בנקים אחרים"), אבל עוקצת את בנק הפועלים ("שקיפות במידע שמגיע לדירקטוריון היא ערך") בעודה מתחמקת באלגנטיות מהשאלות מתי תפרוש ("אני נהנית ממה שאני עושה, ואין לי כל החלטה לעזוב").

הכתבה המלאה במגזין "ליידי גלובס"

לכתבות נבחרות מפרויקט 50 המשפיעות

לדירוג המלא - 50 הנשים המשפיעות בישראל השנה