בענף האינטראקטיב מעריכים: צפויה ירידה בהיקפי פרסום, אך המשבר טרם הגיע לישראל

בכירים בענף האינטראקטיב טוענים כי למרות המשבר הפיננסי והציפיות להאטה מסוימת בשוק, מוקדם לדעת מה יהיו ההשלכות על שוק הפרסום המקוון הישראלי

המשבר הפיננסי בשוקי העולם מצליח לחלחל גם לתעשיית הפרסום העולמית, והיקף ההוצאה על פרסום באינטרנט, ענף שהציג שיעורי צמיחה גבוהים בשנים האחרונות, מתחיל להיפגע. חברת המחקר eMarketer פרסמה באוגוסט דו"ח שממנו עולה כי קצב הצמיחה השנתי של ענף הפרסום המקוון צפוי להיחלש ב-2008 ל-17.4%, בהשוואה לשיעור של 25.6% ב-2007. ב-2009 המשבר יורגש אף יותר: קצב הצמיחה בענף יעמוד על 14.5% בלבד, התריעה eMarketer.

ומה בארץ? בכירי האינטראקטיב והאתרים בישראל מסרבים להודות בפה מלא כי המשבר העולמי עתיד להשפיע גם על תעשיית הפרסום המקוון בישראל.

"אני מייצג את הצד האופטימי", אומר תימור גורדון, מנכ"ל arc אינטראקטיב. "ברור שקיצוצים בתקציבי הפרסום יהיו חלק מעובדות שנצטרך להתמודד עימם, אולם מפרסמים יחלו לחשוב איפה ניתן למקסם את הכסף בצורה האופטימאלית, והמקום שבו ניתן ליצור את התמהיל השיווקי המתבקש זה האינטרנט".

לדבריו, כמו שבמיתון שהתרחש ב-2003, האינטרנט צמח והפרסום המקוון זינק, זה גם מה שיקרה ב-2008 ו-2009. "האינטרנט יינזק בצורה הכי מינורית, באופן יחסי. אני לא משלה את עצמי, תהיה האטה מסוימת, אבל מצד שני זה גם יכול להוביל לירידות המחירים שכולנו מייחלים להם".

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, סבור כי "אם תהיה האטה בעולם ייתכן שזה יגיע גם לישראל, אבל צריך לחכות עוד קצת בשביל לדעת מהן ההשלכות האמיתיות. ברור שהמצב מטריד ואף אחד לא מנותק ממנו, אבל יכול להיות שדווקא באינטרנט, שמאפשר קמפיינים זולים וממוקדים יותר, המצב לא יהיה כל כך גרוע".

אלון מוליאן, מנכ"ל Twisted, הוא הפחות אופטימי שבחבורה. "אין ספק שתהיה ירידה בהיקפי הפרסום", הוא אומר, "אך זה עדיין לא מורגש בקרב המפרסמים בישראל. הביקוש לבאנרים ילך וירד לטובת שיטות פרסום חכמות יותר".

לדבריו, "אם במיתון הקודם, האינטרנט הוא הראשון שהרוויח מזה, כי מפרסמים חיפשו אלטרנטיבות זולות יותר שעדיין נתנו חשיפה למסות, במיתון הנוכחי יהיו אלו הבאנרים ואמצעי הפרסום הקלאסיים שייפגעו, ומפרסמים יפנו לעבר ערוצי שיווק אחרים - שיווק שיחה, גוגל ותשלום על פי תוצאות".

ינון לנדנברג, מנכ"ל אידיאולוג'יק, טוען כי "אני לא מודאג אבל אני ערני. שיעור הפרסום במדיה המקוונת מסך עוגת הפרסום ימשיך לצמוח, שכן מפרסמים מחפשים את המקום שבו יש אפקטיביות יותר גבוהה ושם יש לזירה המקוונת יתרון משמעותי. השאלה היא בכמה יצטמצם היקף הפרסום, ולכך עדיין אין לי הערכה. עם זאת, מלבד המפרסמים הפיננסיים, ששם יש האטה משמעותית מאז תחילת המשבר, אני לא רואה את אותה מגמה בקרב מפרסמים בקטגוריות אחרות".

העובדה שבארה"ב המשבר כבר מורגש, והיקפי הפרסום המקוון מצטמצמים, לא מטרידה את גורדון. "בארה"ב, החלק הארי של הפרסום המקוון הוא במנועי חיפוש, שמתבססים בעיקר על מפרסמים קטנים ובינוניים. צפוי כי אלו הם הראשונים שמצמצמים את היקפי הפרסום שלהם שכן הם הראשונים שנפגעים מהמשבר".