איזי כהן ל"גלובס": "אנחנו לא מבינים למה תשואות האג"ח הגיעו לרמות כה גבוהות, זה הכל פאניקה"

מנכ"ל אפריקה ישראל, בצאתו מהמפגשים עם המשקיעים המוסדיים ולאחר דברי לב לבייב: "אנחנו לא מודאגים מהנזילות, לא מארה"ב ולא מרוסיה" ; "יש פאניקה בציבור, אבל אנו עוסקים בפעילות החברה ולא בשער המניה"

"אין שום בעיה של נזילות של החברה והיא תעמוד בכל התחייבויותיה", כך אמר היום ל"גלובס" איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל , בצאתו מהמפגשים עם המוסדיים.

"אין לנו חשיפה גדולה לארה"ב. רוב הנכסים שלנו במנהטן ואנחנו לא מודאגים. בכל מקרה, זה חלק קטן מהפעילות שלנו. אנחנו לא מבינים למה התשואות של האג"ח הגיעו לרמות כאלה גבוהות, זה הכל פאניקה. ככל שהחברה תשלים את הפרויקטים שלה היא תניב רווחיות.

"אנחנו לא מודאגים מרוסיה, זה אחד השווקים הטובים שלנו. ככל שהחברה תשלים את הפרויקטים שלה, היא תניב תזרימים גדולים ורווחיות גבוהה. אנו לא רואים שום בעיה בפעילות של החברה".

- איך אתה מסביר את ההתנהגות של המניה?

"יש פאניקה בציבור, אבל אנחנו עוסקים יותר בפעילות החברה ובביצועים ולא בשער המניה. המשקיעים קיבלו היום מסר מאוד ברור".

- איך התרשמו האנליסטים מהפגישה?

"נראה לי שהאנליסטים אופטימיים, אבל הם היו בסדר גם לפני הפגישה, זאת הפאניקה שצריכה להירגע".

קשיי נזילות ללבייב גם בנמיביה?

אם היינו צריכים להמר היכן נמצא לב לבייב כשהוא לא באנגליה, ישראל או רוסיה, היינו בוחרים בנמיביה. ללבייב, נזכיר, יש פעילות יהלומים ענפה והוא נחשב ליהלומן הפרטי הגדול בעולם. חלק מפעילותו בתחום מרוכז בנמיביה באמצעות חברה בשם Samicor, לה מכרות ברחבי נמיביה.

לפי ידיעה שפורסמה היום באתר החדשות הנמיבי New Era, מעוניינת Samicor לגייס 2 מיליארד דולר נמיבי (227 מיליון דולר ארה"ב) ממשקיעים פרטיים בצעד שנראה "כאילו לחברה יש שוב קשיי נזילות", דברי האתר.

Samicor הכחישה את השמועות, וציינה כי החיפוש אחר מקורות הון נוספים, נובע מהרצון להקטין את הסיכון שתיקח על עצמה בפרויקט חדש שעומד לצאת לפועל. "אנו רוצים לשתף פעולה עם שמות גדולים בענף כריית היהלומים", ציין מנכ"ל LLD diamond, החברה האם של Samicor.

LLD נמצאת בבעלות מלאה של לבייב, וב-Samicor היא מחזיקה ב-76% מההון, כשיתרת המניות מוחזקות בידי ממשלת נמיביה (8%), האיגוד למען הנוער בנמיביה (2%), עובדי החברה (4%), וקונסורציום למען רווחת העובדים השחורים (10%).

הפרויקט אותו מתכננת Samicor דורש השקעה של 300 מיליון דולר, והוא צפוי להגדיל את התפוקה השנתית של החברה לרמה של 140 אלף קראט. לדברי מנכ"ל LLD, "אנו יכולים לממן את הפרויקט לבד אבל אנו רוצים לחלוק את הסיכון עם אחרים". לדברי New Era, קבוצה של אנשי עסקים מרוסיה גילו עניין בחברה וביקרו באתריה בנמיביה, "אך עדיין לא חתמו על הסכם כלשהוא", הדגיש מנכ"ל LLD.

ל-Samicor יש ארבעה מכרות בנמיביה והיא מעסיקה כ-300 איש. לדברי New Era, היא הוקמה מתוך מטרה לשתף פעולה עם מפעל הליטוש של LLD בווינדהוק, בירת נמיביה, אך לבסוף, לאור איכות הקראט הנמוכה, Samicor מייצאת את היהלומים דרך סוכנים בהונג-קונג. LLD הקימה את Samicor לאחר שרכשה נכסים של ממשלת נמיביה שהופרטו לפני כארבע שנים.