על "פתיחה אנגלית" ו"מנתקי זרם" - המדריך המלא לדחיית המסחר בבורסה בת"א

כל מה שרציתם לדעת על הנהלים בהם הבורסה באחד העם רשאית לדחות את המסחר ואף להביא לביטולו של יום מסחר

בימים כתיקונם, פקודות קנייה ומכירה למניות ואגרות חוב מוזרמות לבורסה באחד העם החל מ-08:30 בבוקר ונערמים עד שלב פתיחת המסחר. החל מ-09:00 בבוקר, מפרסמת הבורסה שערים תיאורטיים המצביעים על שערי הפתיחה הצפויים בניירות הערך הללו ובמדדים העוקבים אחריהם, על בסיס הפקודות שהצטברו. מסחר הפתיחה מתחיל באופן אקראי בין 09:45-09:50.

על "הפתיחה אנגלית"

ואולם, ייתכן תרחיש בו מדד המעו"ף התיאורטי יצביע על ירידה בשיעור גדול מ-2.5% סמוך לפתיחת המסחר. במקרה כזה, מפעילה הבורסה את נוהל "הפתיחה האנגלית", נוהג המיובא מהבורסה בלונדון ושנועד "לקרר" את שוק המניות ולמנוע תנודתיות חדה בפתיחה. במקור, הכוונה הייתה להפעיל את הפתיחה האנגלית כדי למנוע עיוות של מדד המעו"ף ביום פקיעת אופציות המעו"ף - לפי שער הפתיחה של המדד. מיותר לציין, כי בפעמים הספורות בהן הופעל הנוהל (כולן במהלך השבועות האחרונים) הדבר נעשה בשל תנודתיות שלא קשורה לפקיעת האופציות.

על פי "הפתיחה האנגלית", יידחה מסחר הפתיחה במניות, אגרות חוב וכתבי אופציה בלפרק זמן אקראי של 3-5 דקות במקרה של שינוי של 2.5% או יותר במדד המעו"ף. אם הדחייה לא "תצנן" את השוק, ידחה המסחר שוב באותו האופן. על הארכות אלו לא מחויבת הבורסה בפירסום הודעה.

"מנתק זרם" או ביטול מסחר?

אם לאחר שתי דחיות שכאלו שערו של מדד המעו"ף עדיין מציג תנודתיות הגבוהה מ-5% (ולא 2.5%), יידחה המסחר בכל ניירות הערך שהוזכרו ב-45-50 דקות. במקביל, המסחר בנגזרים (לרבות אופציות על מדד המעו"ף) יופסק - מאחר והמסחר בהם מתחיל ב-09:30 ללא שלב טרום-פתיחה. דחייה שכזו מכונה "מנתק זרם".

"מנתק זרם" שני יופעל אם לאחר צעד זה יחול שינוי של 12% או יותר במדד המעו"ף. במקרה כזה, רשאי מנכ"ל הבורסה, אסתר לבנון, להחליט להפסיק את המסחר על סמך התייעצות עם יו"ר מועצת המנהלים. בסמכותה לבטל את יום המסחר לחלוטין.