נשיא בורסת היהלומים ליצרניות הגלם: "צמצמו את האספקה לצורך שמירה על המחירים בענף"

זאת על מנת לצמצם את חובותיהם של חברות היהלומים לבנקים ; האנליסט חיים אבן-זוהר: "נראה שהמשבר הנוכחי מכתיר שוב את היהלום כהשקעה האולטימטיבית" ; מתחילת השנה חלה עלייה של מעל 8% בהיקף העסקים של היהלומנים

בעקבות המשבר הפיננסי העולמי -אבי פז, נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא הפדרציה של בורסות היהלומים בעולם ביקש מהחברות המפיקות גלם לצמצם את אספקת יהלומי הגלם בתקופה הקרובה, זאת על מנת לשמור על רמת המחירים של ענף היהלומים, על מנת לצמצם את חובותיהם של חברות היהלומים לבנקים.

פז אמר ל"גלובס" כי מתחילת שנה מחיר היהלומים נשאר יציב מאוד למרות המשברים העולמיים וכי מתחילת השנה חלה עליה של מעל 8% בהיקף העסקים של היהלומנים.

לדברי חיים אבן זוהר, אחד האנליסטים הבכירים של ענף היהלומים העולמי: "אם מסתכלים על התשואה של היהלומים בשלושים השנים האחרונות רואים שמי שמחזיק יהלומים הרוויח יפה לאורך השנים על היהלומים שלו. מה שאולי יותר מעניין היא 'ההתנהגות' של היהלום דווקא בתקופות של משבר ההיסטוריה הכלכלית מלמדת שגם בתקופות של שפל ומשבר מחירי היהלום שמרו על יציבות ולכן אנשים בוחרים להשקיע בהם את כספם. נראה שהמשבר הנוכחי מכתיר שוב את היהלום כהשקעה האולטימטיבית".

אבן זוהר מוסיף ומציין "רואים כרגע תופעה שבמסגרתה מתארגנים משקיעים כבדים ומקימים קרנות השקעה רק ביהלומים. קרן אחת נרשמה כבר בבורסה לניירות ערך של לונדון - Diamond capital circle. זוהי הוכחה חותכת לתהליך הזה ולאמון של המשקיעים ביהלומים לטווח ארוך".

בבורסת היהלומים מקווים שענף היהלומים הישראלי יהנה מעליה ברכישות יהלומים. ישראל נחשבת לאחת היצואניות המובילות בעולם של יהלומים מלוטשים והיא חולשת על שווקים מרכזיים כמו ארה"ב, הונג קונג, מדינות אירופה ועוד.

ייצוא היהלומים הישראלי לשנה הנו כ 10 מיליארד דולר. בחודש ספטמבר, שבמהלכו החריף המשבר הכלכלי בעולם, נרשמה עלייה מתונה בייצוא הישראלי בהשוואה לחודש זה אשתקד. בחודש זה ייצאה ישראל יהלומים בשווי של כ 920 מיליון דולר (לפי הנתונים הרשמיים של המפקח על היהלומים).

לדברי מוטי גנץ, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים הענף הישראלי הוא בעל איתנות פיננסית גבוהה - הן בהסתכלות על האינדיקטורים המקובלים והן בהשוואה בינלאומית ביחס למרכזים אחרים בעולם והיצוא שלו מתחילת שנת 2008 עומד על 8.5 מיליארד דולר, סכום שמהווה גידול של כ 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.