אבנר סטפק, מנכ"ל מיטב: הורדת הריבית של בנק ישראל בשבוע שעבר הייתה רק "סיפתח"

גלובס tv "אחת הסיבות המרכזיות לירידות המתונות היום היתה שהולך ומתקרב הרגע שברור לכולם שתהיה איזושהי התערבות ממשלתית"

"בהחלט היו ציפיות לירידה הרבה יותר משמעותית שראינו בפועל היום על המסכים. לאור ארבעת ימי המסחר 'שפספסנו' בשווקים בחו"ל, הייתי מצפה היום אולי להפעלה היסטורית של מנתק הזרם ב-12%. אני מודה שאני די מופתע. בסה"כ חטפנו משהו יחסית צנוע לעומת מה שאפשר היה לצפות". כך אמר היום (א') אבנר סטפק, מנכ"ל מיטב בית השקעות, בראיון ל"גלובס TV".

"לעובדה שהירידות שנרשמו היום בבורסה בת"א היו הרבה פחות חדות ממה שחששו, יש שני הסברים", אמר סטפק. "האחד - שביום שישי האחרון בארה"ב, אפשר להגיד שסיום המסחר היה יחסית רגוע, אחרי שבבוקר ראינו צניחות חדות מאוד במדדים המובילים בארה"ב. בסופו של דבר, אם הדאו סגר במינוס של 1.5% והנאסד"ק אפילו בעלייה קלה של 0.3% , יכול להיות שזה השרה קצת אופטימיות גם על הסוחרים בישראל היום, אופטימיות יחסית כמובן".

"הדבר השני הוא שהולך ומתקרב הרגע שברור לכולם שתהיה איזושהי התערבות ממשלתית. כולם רומזים, ויש הרבה מאוד ראיונות בעיתונות. זה כבר כנראה עובר את הנקודה של הודעות הרגעה מצד משרד האוצר ועמיתיו בממשלה, לשלב שכנראה די ברור שיהיו מעשים בזמן הקרוב, אני חושב שזה גם בהחלט תורם".

- אנחנו נמצאים במצב מאוד חריג. מה היית ממליץ לממשלה לעשות במצב כזה?

"זו תקופה כל כך חריגה שגם הצעדים שנדרשים לעשות יכולים וצריכים להיות חריגים. אם נסתכל מעבר לים בארה"ב ראינו מדינה עם אג'נדה אולטרה קפיטליסטית, שעברה לדברים כמו הלאמה של בנקים, כמו התערבות בשוק איגרות החוב הקונצרני, קורים דברים שלא נכתבו בשום תסריט. אף אחד לא ציפה שממשלה כמו ארה"ב תעבור מקפיטליזם טהור אולי לצד השני של הסקאלה. לכן, גם בישראל באיזשהו מקום לא צריך היום לפסול שום דבר, במיוחד שמלכתחילה לא שאפנו להיות כמו בארה"ב. אני חושב שבהחלט נדרשת התערבות בשווקים, דברים קונקרטיים - כגון המשך הורדות ריבית".

"צריך לזכור למשל שאצלנו מראש יש יותר "בשר" גם להורדות ריבית, בשונה מהריביות בהרבה מקומות בעולם שהן מראש נמוכות יותר. אין לי ספק, שהורדת הריבית של 0.5% שראינו בשבוע שעבר הייתה רק "ספתח", ויהיו גם צעדים נוספים - שלא בהכרח יהיו מתואמים עם נגידים בחו"ל".

בנוסף לזה, אני מניח שגם האוצר יצטרך לעשות דברים מעשיים - החל מהכרזה על ביטוח פיקדונות שיש סביבה הרבה מאוד ספקולציות ביממה האחרונה ובכלל בשבוע האחרון, ועד להתערבות יצירתית מאוד גם בשוק איגרות החוב, כי הוא כרגע לב המשבר".

הראיון המלא - בכתבת גלובס TV