"וול סטריט ג'ורנל": המשבר הכלכלי הגיע גם לספורט האמריקני

קושי בגיוס מימון לפרויקטים, הקפאת חוזי חסות, ירידה במכירות הכרטיסים ופיטורים ; עוד עמוד תווך של הכלכלה האמריקנית, תעשיית הספורט על הליגות הבכירות שלה, מתחיל להינזק ממשבר האשראי, הירידות בשוק המניות והאטה הכלכלית. אפילו הדאלאס קאובויס, קבוצת הספורט העשירה בעולם, מרגישה את הלחץ

תעשיית הספורט האמריקנית מתחילה להיות מושפעת ממשבר האשראי, הירידות החדות בוול סטריט והאטה הכלכלית. כך עולה מכתבה שמפרסם היום ה"וול סטריט ג'ורנל", הסוקרת את ליגות הספורט הבכירות בארה"ב - NFL (פוטבול), MLB (בייסבול) ו-NBA (כדורסל). בתפריט: ירידה במכירות הכרטיסים, פיטורים, קושי בגיוס מימון לפרויקטים, והקפאת חוזי חסות.

על פני השטח הנפגעת הראשונה מהמשבר היא ה-NBA, שהקומישנר שלה, דיוויד סטרן, הודיע אתמול על פיטורי 9% (80 איש) מכוח האדם של הנהלתה. במקביל אמר סטרן שקצב מכירת הכרטיסים והמנויים לעונה שתחל בסוף החודש, מעיד על ירידה לעומת אשתקד. כמה? סטרן לא מוסר מספרים, אבל אם להסתמך על מה שמתרחש אצל קבוצה מסדר גודל בינוני-גדול כמו ניו ג'רזי נטס, הוא עומד היום על פחות מ-80% בהשוואה ל-90% בתקופה המקבילה אשתקד. "אנחנו כבר לא מתמודדים רק על הדולרים שמפנים אנשים לטובת בידור", אומר מנכ"ל הקבוצה, בארט יורמרק, "אלא על הדולרים שהם זקוקים להם בשביל חלב ומיץ תפוזים". אגב, כדי להתמודד עם האטה במכירות מציעים בנטס לאוהדים לשלם על המנויים שהם קונים רק בשנה הבאה. בינתיים הם מכרו רק 100 בשיטת ה"קח עכשיו - שלם מחר".

דייויד סטרן, NBA
סטרן. קיצוץ של 9% בכוח האדם

גם ב-MLB מתחילים להרגיש את המחנק, אבל באספקט שונה מזה של ה-NBA. כך למשל בניית האצטדיון החדש של קבוצת הבייסבול מיאמי מארלינס הוקפאה בינתיים. הסיבה: שוק הנדל"ן בפלורידה הוא אחד הנפגעים העיקריים מהמשבר הנוכחי, מה שמקשה על הקבוצה לגייס אשראי בהיקף של כ-515 מיליון דולר מהבנקים המקומיים לצורך הבנייה. "אנחנו חייבים לחכות שהשוק יתייצב כדי להשלים את הפרויקט", אמר לעיתון ברונו ברירו, האחראי על הפרויקט מטעם מדינת פלורידה.

אפילו דאלאס קאובויס מה-NFL, קבוצת הספורט העשירה בעולם עם שווי שוק של 1.6 מיליארד, מרגישה כבר את המשבר. על פי סוכנות הידיעות בלומברג, בסוף השבוע האחרון נכשל ניסיון של הקבוצה למחזר חוב בהיקף של כ-215 מיליון דולר על אג"ח שהונפק לצורך בניית האצטדיון החדש, שבנייתו נמצאת בשלבים מתקדמים. הסיבה: הבנקים בטקסס חששו לערוב להחזר כספי על אג"ח שהתשואה עליו נסקה בתוך ארבעה חודשים בלבד מ-2 ל-9.5%. אם זה לא מספיק, הקבוצה עדיין לא הצליחה לגייס נותן חסות שמית בגובה 10 מיליון דולר לשנה, הסכום שהיא הציבה כרף מינימום, לאצטדיון החדש שיחנך בשנה הבאה.

ואם נגענו בנותני חסות, גם כאן על פי ה"וול סטריט ג'ורנל" צפויות בעיות. כך למשל בנקי ההשקעות סיטיגרופ ובארקלי'ס, שהתחייבו יחד לתת חסות בהיקף של 300 מיליון דולר ל-20 השנים הבאות לסיטי פילדס - האצטדיון החדש של קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס - יתקשו להמשיך ולהצדיק את ההסכם לאור החבטות שהם ספגו בחודשים האחרונים. בטח לאחר שהממשל האמריקני הודיע אתמול שהוא זורק חבל הצלה בשווי 125 מיליארד דולר לתשעת המוסדות הפיננסים הגדולים במדינה - ביניהם סיטי גרופ.

אצטדיון היאנקיס
בייסבול. הסכמי חסות בסכנה

"ישנם הרבה חוזי חסות, כאלה שחתומים וכאלה שבמו"מ, לטווח של עשר, עשרים או שלושים השנים הבאות, בין קבוצות ספורט למוסדות פיננסים ולחברות הגדולות במשק", מסכם דיוויד קרטר, ראש מחלקת המחקר לעסקי ספורט של אוניברסיטת USC בקליפורניה. "לרוע המזל, בגלל המשבר כולם עכשיו חושבים רק לטווח קצר".