כלכלני בנק הפועלים: המשק הישראלי בדרך להאטה חדה בפעילות

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים ירד בספטמבר בחדות ל-42.2% מ-46.9% באוגוסט - בניכוי עונתיות

מדד מנהלי הרכש בישראל של בנק הפועלים, המהווה אינדיקטור לפעילות התעשייתית בישראל, המשיך זה החודש השישי להימצא במגמת ירידה, ובחודש ספטמבר נצפתה התעצמות משמעותית במגמת הירידה. הערך שנמדד בספטמבר עומד על 42.2% לעומת ערך של 46.9% שנמדד בחודש הקודם - בניכוי מרכיב העונתיות.

רכיבי הביקושים המקומיים והביקושים לייצוא מוסיפים להיות במגמת ירידה. רכיבי תפוקות הייצור והתעסוקה שבו להצביע על ירידה לאחר עלייה בחודש הקודם. רכיב מחירי חומרי הגלם, לראשונה מזה 39 חודשים, עבר בספטמבר למגמת האטה, תוצאה של ירידת מחירי הסחורות בעולם ובייחוד האנרגיה.

כלכלני בנק הפועלים מכנים את תנועת המדד "מאיגרא רמה לבירא עמיקתא". לדבריהם, בתקופת המיתון האחרונה, בשנים 2001 ו-2002, היה מדד מנהלי הרכש לאורך מרבית החודשים מתחת ל-50 נקודות, אך הירידה עתה היא החדה ביותר בפרק זמן קצר שנמדדה עד כה. נזכיר כי נתון מעל ל-50 נקודות מעיד על משק בהתרחבות, ומתחת ל-50 - על האטה.

המשק הישראלי בדרך להאטה חדה בפעילות

על-פי כלכלני הפועלים, בחצי השנה האחרונה ירד מדד מנהלי הרכש בחדות מהשיא שרשם בחודש אוגוסט אשתקד לשפל של 5 שנים. האנליסטים סבורים כי זוהי אינדיקציה חזקה לכך שהפעילות התעשייתית בפרט והעסקית בכלל עומדות בפני האטה חריפה ברבעון הרביעי של השנה.

הירידה בפעילות התעשייתית בחודשים האחרונים מאפיינת הן את השווקים המפותחים והן את המתעוררים, והחודש נרשמה במרבית המדינות האטה חדה נוספת בפעילות. מדד מנהלי הרכש העולמי המפורסם על ידי חברת JPMorgan רשם החודש את הירידה החדה ביותר מאז ספטמבר 2001 ועומד על שיעור של 44.2% בלבד.

המדד בישראל הוא בין הנמוכים בעולם, כאשר אנגליה וספרד הן המדינות היחידות שבהן נרשם מדד נמוך יותר מאשר בישראל - 41.0% ו-38.3% בהתאמה. בארה"ב, לאחר התייצבות מסוימת סביב רמת ה-50 נקודות בחודשים האחרונים, רשם המדד ירידה חדה ביותר, ותמונה דומה נרשמה גם באירופה וביפן. נתונים אלו משקפים את ההאטה החריפה בפעילות התעשייתית בשווקים המפותחים, שחלקם, להערכת הכלכלנים, כבר נמצאים במיתון והשאר צפויים להציג צמיחה נמוכה ואף שלילית ברבעונים הקרובים.