תפסו אותנו עם המכנסיים למטה

וזו הבשורה הטובה ; על בשורות טובות ורעות, ועל פועלי בתי-חרושת רזים ושמנים

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI

המשבר הפיננסי תפס את העולם לא מוכן, וזו אולי הבשורה הטובה, חצי הכוס המלאה. חצי הכוס המלאה, מכיוון שהסיבה לכך שהעולם נתפס לא מוכן נעוצה בתנופת הצמיחה והשגשוג הכלכלי שבוא הוא נמצא ושעשה הרבה טוב לרוחב ולאורך הגלובוס.

אף שכמאמר המשורר "every body knows" כלומר, כולם ידעו שצריך להיות משבר, עדיין היו הרבה סיבות רבות לחשוב שהצמיחה תמשך. הביטוי "כולם יודעים" מקבל משמעות במבט לאחור, כמו אותה "כתובת שהייתה על הקיר" ואיך יכולנו להתעלם מהסימנים ובכל זאת עובדה יכולנו להתעלם מהסימנים או בקיצור חווינו אירוע קלאסי של ברבור שחור.

חצי הכוס הריקה

בחצי הכוס הריקה דשו בלי סוף באחרונה, ובשורה התחתונה ניתן לסכם שנראה שיש קונצנזוס גלובלי שזהו המשבר הפיננסי החמור ביותר שהעולם חווה עד כה ושלמרות זאת נראה שהמבנה הארגוני הגלובלי, ממשלות והבנקים המרכזיים ערוכים ויודעים לטפל בו ולרפא את הכלכלה מסוג כזה של מחלה.

הכלכלן פול קרוגמן Paul Krugman, שרק שלשום הוכרז כחתן היחיד בפרס נובל לכלכלה לשנת 2008, העריך בטור השבועי שלו בניו יורק טיימס, שדווקא הפתרון של גורדון בראון (ראש ממשלת בריטניה), להזרמת כסף למערכת הבנקאית על ידי רכישת מניות הבנקים (הלאמה חלקית) על ידי הממשלה הוא שיביא לרגיעה.

מדינות האיחוד ולאחריהן הממשל האמריקאי מיהרו לאמץ את המודל וביום שני האחרון השווקים נשמו לרווחה. כנראה שמרבית המשקיעים מעריכים בדומה לפרופסור קרוגמן שהמהלך הזה צפוי להתחיל את תהליך ההחלמה שיכול לעצור את הקדחת שפשטה בשווקים הפיננסים בכל העולם. בנקים יחזרו להלוות אחד לשני כסף ומתוך כך תיפתר בעיית מחנק האשראי שנוצר במשק הגלובלי בכללו ובא לציון (ולא רק) גואל.

השפל הריאלי מגיע

ממשלות יכולות לטפל במשברים פיננסים מהר יחסית ויחסית ביעילות בהיותן שולטות על ברז הכסף. הן יכולות, גם אם הדבר לא תמיד פשוט וגם אם בטווח הארוך עשויי להיות לו מחיר גבוה, לווסת את כמות הכסף בשווקים הפיננסים. הרבה יותר קשה לרגולטורים לטפל במשברים ריאליים ולצערנו יש קונצנזוס גורף שזהו השלב הבא והבלתי נמנע כנראה בתהליך.

עוצמתו ומשכו של המשבר הריאלי תלויים בהרבה גורמים שאולי החזק שבהם הוא היקף הצריכה הפרטית. עד כמה אנשים ימשיכו לקנות ולצרוך. המשפט הזה נשמע רע כשחושבים על האיש השמן מדי באמריקה (לדוגמא כפי שהוא בא לידי ביטוי בבשורה של וולט דיסני לקיץ 2008 בסרט Wall-E).

אם רוצים להרגיש בנוח עם הצורך בהגדלת הצריכה, אפשר לחשוב על הפועל הסיני, ההודי, הברזילאי שרק נכנס למעגל הצריכה והתחיל לצרוך דברים שאנחנו מקבלים כמובן מאליו כמו מכונת כביסה ומקרר. אפשר לחשוב על מקומות העבודה שיאבדו במגוון רחב של תעשיות ככל שהמשק הגלובלי יתכווץ.

אפשר לחשוב על הפועלים במגוון תעשיות בארץ כגון תעשיות הכימיה, המזון, הטקסטיל (מה שנשאר ממנה), פלסטיק (הן ה-low tech והן ה-high tech של תעשיה זו) שילכו כנראה הביתה בתסריט של האטה.

הבשורה הרעה באמת בתסריט כזה הוא שאנשים מובטלים צורכים עוד פחות ולכן גורמים לעוד אנשים ללכת הביתה (ללא ספק מדרון חלקלק שעדיף שלא להיקלע אליו). קשה מאוד לממשלה שהכנסותיה ממסים יורדות ותשלומי ההעברה שלה גדלים, ליצר מקומות עבודה, להחזיר את הביקושים ולהחזיר את המשק לפסי צמיחה.

בשורות - לא למשקיעים בכיל ובמ.א.

אבל! אולי מכיוון שאנחנו אנשים אופטימיים, אנו סבורים שקיימת הסתברות יותר מסבירה שהמשבר הראלי יהיה מתון. אנו סבורים כי יש מספר גורמים העשויים למתן את המשבר הראלי שמתוכם נציין שניים שוק הסחורות ומצב המשק.

Jochen Hitzfeld, אנליסט הסחורות של יונקרדיט העריך בסקירה שפרסם השבוע כי התיקון במחירי הסחורות (מלבד אולי מחיר נפט) ימשך לפחות עד אמצע 2009 על רקע הירידה בצפיות הצמיחה בתמ"ג העולמי מ-4.9% ב-2007 ל-3.2% ב-2009. לעניות דעתי אלו בשורות מצוינות (מלבד אולי הנפט ומלבד אולי למשקיעים בכיל ובמכתשים אגן).

חצי הכוס המלאה

הירידה במחיר הסחורות עשויה לאפשר ירידת מחירים במגוון רחב של מוצרים, למנוע התלקחות אינפלציה (סיכון משמעותי בעקבות הזרמת הכספים שבאה לפתור את המשבר הפיננסי) ולאפשר סביבה של ריביות נמוכות במרבית העולם.

גורם נוסף הוא העובדה שהמשבר תופס את העולם עם רמת אבטלה נמוכה ותנופת צמיחה משמעותית יחסית עשויה להוות גורם ממתן שימנע מגלגל ההינף של הכלכלה העולמית מלתפוס תנופה משמעותית בכיוון הלא נכון.

המסר למשקיעים הוא שלמרות פסק הזמן שהוכרז בשווקים כדאי לשמור על פרופיל דפנסיבי. גם אם המשבר יהיה מתון הוא לא בהכרח יהיה קצר כבר ראינו תקופות שהכלכלה ובוודאי שוק הון דשדש במקום אפילו במשך מספר שנים. ובכל זאת אנחנו כאמור אופטימיים ולכן בסך הכל חושבים שאם יצאתם משוק ההון נכון לחזור אליו אבל כשחוזרים לשוק חשוב לחשוב היטב על ההשלכות של משבר ריאלי והאטה אפשרית במשק.

נפגעות ונפגעות פחות

איזה חברות יפגעו פחות, או לא יפגעו בכלל מירידה בצריכה ואיזה מניות כבר ירדו כל כך הרבה (אכן יש הרבה כאלו) שגם בתסריט של האטה וירידה מתונה במכירות וברווח הם ימשיכו לתקן כלפי מעלה.

הבנקים עשויים להיות דוגמא למגזר שפעילותו ללא ספק תיפגע בתסריט של משבר ראלי אבל מניותיו נשחקו לרמה כזו שבטווח הקצר הן עשויות לעלות אף על פי כן ולמרות זאת.

יש מספר מגזרים ומספר חברות שהיסטורית נחשבות דפנסיביות כגון: טבע , אורמת , אלביט מערכות לכך אולי אפשר להוסיף את התקשורת כענף ואת רשתות השיווק שלמרות שאינטואיטיבית ומסורתית צפויים להיפגע משמעותית בתקופות של האטה בכלכלה, אם המיתון יהיה מתון הם עשויים להפתיע.