המסחר בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים חדות; מניות נייס וגזית גלוב זינקו ב-12.9% כל אחת

המעו"ף הוסיף לערכו 5%; התל-טק עלה ב-8%; הנדל"ן זינק ב-11% ; מכתשים אגן עלתה ב-6% ; אפריקה ישראל עלתה ב-2% ; טבע הוסיפה לערכה 5% ; כי"ל בניגוד למגמה נחלשה ב-0.4% ; אל על זינקה ב-8.2% ; אלדין קפצה ב-18.9% ; סרגון ירדה ב-3.2% ; מניית הפועלים זינקה ב-6.1%

המדדים הענפיים הובילו היום (א') את המסחר בתל-אביב להסתיים בעליות שערים חדות כשמדד המעו"ף התחזק ב-5% בהובלת מדד הנדל"ן שזינק היום ב-11%. מדדים ענפיים נוספים שבלטו לחיוב הם מדד התל-טק שעלה ב-8% ומדד הבנקים שהוסיף לערכו 6.1%. שבוע המסחר בבורסה בת"א גם השבוע יהיה שבוע מקוצר בשל החגים ויום המסחר הסתיים ב-14:45 בגלל חול המועד סוכות.

בנק ישראל פירסם היום (א') מסמך שאלות ותשובות העוסקות באירועים הפיננסיים האחרונים, שאותו ימשיך לעדכן מדי פעם בהתאם להתפתחות האירועים בעולם ובישראל. לדברי בנק ישראל, המערכת הפיננסית בישראל איתנה ואין חשש ליציבות מוסד בנקאי בישראל.

המסחר בת"א מתנהל על רקע עליות השערים באירופה ובארה"ב כשהמסחר בוול סטריט ביום שישי אומנם ננעל בירידות קלות, אך ביום חמישי רשמו המדדים המובילים בוול סטריט זינוק של כ-5%. תוצאה מכך, רוב המניות הדואליות פתחו את יום המסחר עם פערי ארביטראז' חיוביים.

דן הלמן, מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות, אמר כי תוכניות החילוץ העולמיות למגזר הפיננסים רוקנו את החשבונות של המדינות וייגרמו להן לבצע גיוסי כספים באמצעות אג"ח בתשואות גבוהות יותר עקב ההיצע הגדול. היצע האג"ח הממשלתי צפוי לעלות בעולם גם עקב ירידה בצפי להכנסה ממיסים.

כלכלני בנק לאומי אמרו בסקירתם השבועית כי הם תופים כי בטווח הקצר צפוי המסחר במניות בשוק המקומי להתאפיין בתנודתיות תוך קורלציה גבוהה עם השווקים הבינלאומיים. כשאלמנטים פסיכולוגיים ימשיכו להשפיע באופן משמעותי על התנהגות המשקיעים.

להערכתם, חברות רבות נסחרות במחירים שמשקפים להם ערך נמוך מערכן הכלכלי. יחד עם זאת, התנהגות השוק המקומי בטווח הקצר תושפע מנתוני מאקרו ומיקרו שההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים.

וורן באפט, האורקל מאומהה יצא בסוף השבוע במסר מרגיע בטור שלו בניו יורק טיימס, בו הוא העיד על עצמו כי הוא מבצע גם השקעות אישיות במניות אמריקניות אשר לדעתו מחירן ירד למחירים מאוד אטרקטיביים. באפט חזר על העקרון שמנחה אותו - "תפחד כשכולם חמדנים והיה חמדן כשכולם מפחדים". לדבריו, אין ספק כי עד עתה שלט הפחד בשווקים.

היום, כבכל יום ראשון לא התקיים מסחר במט"ח. האופציות על הדולר שיקפו לו היחלשות של 0.12% ל-3.7343 שקלים.

המעו"ף עלה ב-5%, ת"א 100 עלה ב-5.6%, התל-טק הוסיף 8% לערכו, הנדל"ן זינק ב-11%, מדד הבנקים עלה ב-6.1%.

מניות בכותרות

דניה סיבוס , הזרוע הקבלנית של אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, חתמה על הסכם לתפעול ותחזוקה של כביש 431, עם חברת תפעול דרך ארץ, מפעילת כביש 6, לפי ההסכם שנחתם החברה תתחזק את הכביש עד לשנת 2031 כשלשתי החברות אפשרות ליציאה מהחוזה במהלך התקופה. בתמורה לקיום התחייבויותיו, יהיה קבלן התפעול זכאי לתשלום של 7.7 מיליון שקל בגין כל תקופה של 6 חודשים ממועד קבלת הרשאה לפתיחת הדרך כולה לתנועה.

מדבירת המזיקים הגדולה בהודו במו"מ לרכישת 39% ממכתשים אגן תמורת 1.1 מיליארד דולר. תג המחיר מגלם פרמיה של 62.2% מעל שווי השוק. כור ששבשליטת נוחי דנקנר מחזיקה בכ-41% ממניות מכתשים אגן. ביוני נסוגה קבוצת IDB , המחזיקה בכור, מניהול מו"מ למכירתה עם גורם זר בינלאומי.

קצת פחות מחודשיים אחרי שבוטלה העסקה לרכישתה, דיווחה הבוקר (א') גילת לויינים כי הוגשה נגדה תביעה ובקשה לייצוגית ע"י 8 משקיעים ישראליים - יחידים וחברות - בגין ביטול העסקה. התביעה הוגשה נגד החברה, כל הדירקטורים שלה ונגד בעלת המניות העיקרית שלה, קרן יורק קפיטל, המחזיקה ב-20.28% מהחברה.התובעים דורשים מהחברה פיצוי בהיקף המוערך בסכום שהיו מקבלים לו נסגרה העסקה למכירת גילת.

מניות הבנקים הגדולים, דיסקונט לאומי ופועלים המשיכו לרכז עניין לאור תגובת השווקים הפיננסיים למשבר האשראי העולמי, והודעת בנק ישראל כי אין מוסד פיננסי בישראל שנמצא בסכנת קריסה.

חברת אל על שבשליטת חברת כנפיים , הודיעה ביום חמישי כי השלימה את מכירתו של מטוס בואינג של החברה מדגם 767-200, משנת ייצור 1983, לחברה פיליפינית. אל על מכרה את המטוס ב-6.5 מיליון דולר ותרשום רווח לפני מס של 4.7 מיליון דולר. החברה הפיליפינית לא רכשה מטוס שני שהתחייבה לרכוש, עקב קשיי מימון.

טבע , תפתח את יום המסחר עם פער ארביטראז' חיובי של כ-5.4% לאחר שהמשקיעים בוול סטריט הגיבו בחיוב למכירת יחידת הווטריניריה של החברה בישראל תמורת 47 מיליון דולר.

מניות אלווריון , נייס , בלופניקס ואלדין פתחו את המסחר עם פערי ארביטראז' חיוביים והגיבו בהתאם.

בית ההשקעות אוסקר גרוס פירסם סקירה מעודכנת על מניית סרגון שבה חתך בחצי את מחיר היעד למניה, ל-6 דולרים, לעומת מחיר יעד קודם של 12 דולר, ועידכן כלפי מטה את ההמלצה, ל"החזק" מ"קנייה".

אקוויטי 1, החברה הבת האמריקנית של גזית גלוב , שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, קיבלה קו אשראי בסך 227 מיליון דולר מסינדיקט בנקים בראשות וולס פרגו. מדובר במסגרת אשראי ללא בטחונות לתקופה של 3 שנים עם אפשרות להארכה לשנה נוספת ולהגדלה ל-400 מיליון דולר.

האנליסטים של בנק UBS בסקירה עדכנית, שבו וחתכו את מחיר היעד למניית פוטאש, ענקית הדשנים שמחזיקה ב10% מחברת כי"ל ב-8.3% נוספים ל-165 דולר, ולמניית ענקית הדשנים,אגריום ב-10% נוספים ל-72 דולר למניה. את תחזית הרווח ב-2008 למניית פוטאש חתכו בבנק ב-12.6% ל-12.01 דולר למניה, ועבור אגריום צפו תחזית רווח ב-2008 של 8.5 דולר למניה.בהמלצתם, האנליסטים ממשיכים להישען על המשך ירידה במחירי הפוספט, וצופים כי המחיר הממוצע לטון פוספט ימשיך לרדת ויפגע קשות בביצועי החברות.

למרות המפולת ואולי בזכותה - גולשי אתר "גלובס" ממשיכים להאמין בבורסה: מה הייתם אתם מייעצים למשקיעים לעשות עם הכסף שלהם? אתם מוזמנים להשתתף בסקר גולשי "גלובס" שבטור השמאלי של הידיעה

[לאתר המעו"ף]