ישראל 2008: אחד מכל 4 אזרחים מוגדר כעני

שיעור העוני בישראל הוא יותר מכפול משיעור העוני בגוש המדינות התעשייתיות ב-OECD, בו חברות 30 מדינות

הפער בין העשירים לעניים התרחב ברוב המדינות המפותחות בשני העשורים האחרונים, והצמיחה היטיבה עם העשירים יותר מאשר עם העניים, לפי ה-OECD. עד 2005, מקסיקו וטורקיה הובילו באי-שוויון בהכנסות, ואז פורטוגל וארה"ב. דנמרק ושבדיה היו החברות השוויוניות ביותר מבין 30 מדינות OECD בסקר. בריטניה היתה השביעית במונחי אי שוויון בהכנסה פנויה, עם 8% מעל הממוצע של OECD.

כמה מדינות צמצמו את פערי ההכנסה בין העניים לעשירים ב-20 השנים האחרונות: צרפת, יוון וספרד. בשתי האחרונות, התקופה התאפיינה בצמיחה מהירה בתעסוקה, בעקבות צירופן לאיחוד האירופי במחצית שנות ה-80.

"משקי בית עשירים בארה"ב משאירים מאחור הן את מעמד הביניים והן את העניים. זה קורה במדינות רבות, אך בשום מקום זה לא היה כה חריף", צוין.

הכנסה שנתית ממוצעת בעשירון העליון בארה"ב, 93 אלף דולר, היתה הגבוהה ביותר. ההכנסה בעשירון התחתון היתה רק 5,800 דולר בשנה - 20% מתחת לממוצע של מדינות OECD.

אנחל גוריה, מזכ"ל הארגון: "הגידול בפערים הוא החלטי. זה מקטב חברות, מקטב מחוזות במדינות, ומחלק את העולם לעניים לעשירים. פער כזה מחניק ניעות חברתית כלפי מעלה בין דורות, ומקשה על חרוצים ומוכשרים לקבל את התגמולים הראויים להם. התעלמות מהגידול באי שוויון כלכלי אינה אופציה".

סיבות עיקריות לגידול באי השוויון הכלכלי-חברתי היו השינויים בשוק העבודה, כשעובדים לא מיומנים מתקשים עוד יותר למצוא עבודה. זאת, אף שהתעסוקה במדינות OECD עלתה, אמר גוריה. גם הגידול במספר האנשים שחיים לבדם והמשפחות החד-הוריות תורם לגידול בפערי ההכנסה.

סיכוייהם של ילדים וצעירים להיות עניים גבוהים ב-25% ביחס לאוכלוסייה הכללית, ולמשפחות חד-הוריות סיכוי של פי 3 להיות עניות. מערכות המס והטבות סוציאליות מסייעות לחלק מחדש את ההון ומרסנות את ממדי העוני, אך יעילותן פחתה בעשור האחרון.

בישראל - העוני הגבוה במערב

ישראל עשתה צעדים משמעותיים בדרך לחברות במועדון היוקרתי של ארגון המדינות המפותחות (OECD), אבל הדו"ח מחדד את העובדה שחברה וכלכלה בריאות חייבות עוד פרמטרים מלבד צמיחה, משמעת תקציבית ויחס חוב-תוצר בירידה.

שיעור העוני בארץ נמצא במקום הגבוה מבין מדינות המערב (24.5%), כשאחד מכל ארבעה מוגדר עני - פי 2.5 מהשיעור הממוצע במדינות OECD, 10.6%. אפילו ארה"ב, סמל הקפיטליזם המובהק והמקור למשבר הנוכחי, במקום טוב יותר, עם שיעור של 17%, ואפילו טורקיה ומקסיקו במקום טוב יותר, עם 18%.

שיעור העוני בקרב קשישים בישראל מעט טוב יותר מהשיעור בקרב כלל האוכלוסייה, והוא 23.5% - כנראה על רקע העלאת קצבאות הזיקנה בממשלת אולמרט. לעומת זאת, מצב הילדים בישראל גרוע. 34% מהילדים בארץ חיים במשפחות עוני, לעומת ממוצע של 12% במדינות ה-OECD. מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, אמרה היום לגל"צ שלפי סולם המדידה של המוסד, מצבה של ישראל מעט טוב יותר, עם שיעור של כ-18%. העלאת קצבאות הילדים לא תעזור בהכרח. לדבריה, שילוב אנשים בשוק העבודה תוך סיוע בסבסוד מעונות יום, הוא הפתרון האולטימטיבי ליציאה מעוני.