הערכות: פישר יפחית את הריבית במשק ב-0.25%

ייתכן גם כי הריבית תישאר ללא שינוי, שכן היא כבר ירדה ב-0.5% ; בבנק ישראל מדברים היום על "תקופה מיוחדת" - ומעדיפים להגיב לאירועים החיצוניים בזמן אמת

הריבית במשק צפויה לרדת מחר (ב') ב-0.25% בלבד, אך ישנו סיכוי סביר כי היא גם תישאר על כנה, שכן היא כבר הורדה בתחילת החודש ב-0.5% אחרי החלטה מפתיעה, כך מעריכים בשוק ההון.

היום יימשך הדיון המוניטרי החודשי שהחל ביום חמישי האחרון וצפוי להסתיים מחר עם החלטה סופית על גובה הריבית במשק. לפני כשבועיים החלו להישמע בשוק הערכות מופרזות שלפיהן נגיד הבנק, סטנלי פישר, יוריד את הריבית ב-1%, אך לנוכח התבטאויות של בכירי בנק ישראל, הציפיות ירדו והרוחות נרגעו.

הסיבה לציפייה של הפחתה מינימלית, אם בכלל, היא, כזכור, ההחלטה המפתיעה להפחית מחוץ למועד הקבוע את הריבית במשק ב-0.5% לשיעור של 3.75% לפני יום כיפור. בבנק ישראל מודעים היטב למשבר הפיננסי והריאלי, אך טוענים כי הורדה של 0.75% בחודש אחד היא בהחלט הורדה בשיעור סביר, בעיקר, נוכח העובדה כי עדיין ישנה אינפלציה גבוהה במשק, הרחק מעל הגבול העליון של יעד המחירים שקבעה הממשלה.

בשבוע שעבר אמר בכיר בבנק ישראל ל"גלובס": "שמענו הערכות שלפיהן בגלל המדד האחרון שהפתיע לטובה והיה נמוך מהציפיות, הריבית תרד ב-1%. אין לזה אחיזה במציאות. אסור להסתמך על מדד נמוך אחד. כבר הינו בסיפור הזה, שראינו מדד אחד נמוך והפחתנו ריבית. חייבים להתחיל להוריד ציפיות. הריבית כבר ירדה באוקטובר ב-0.5%. אפילו האפשרות שהריבית לא תרד עד החודש הבא נראית תרחיש סביר לחלוטין".

בנק ישראל: חודש הפך להיות תקופה ארוכה בזמן כזה

התפרצות המשבר הפיננסי בחודש האחרון וההשלכותיו על הצד הריאלי שינו את האסטרטגיה של בנק ישראל. "חודש הפך להיות המון זמן בתקופה הזו. עדיף להגיב נקודתית לזעזועים בזמן אמת", מסבירים בבנק ישראל. בבנק המרכזי מדברים היום על "תקופה מיוחדת" ומעדיפים להגיב לאירועים החיצוניים בזמן אמת. פישר הוא חסיד העמדה ששינויים מפתיעים בריבית הם יעילים יותר מאשר שינויים, בהיקפים זהים, צפויים מראש.

עם זאת, בבנק ישראל מבהירים כי ההפחתה המפתיעה היתה אירוע חד-פעמי ולא ציון דרך של מדיניות חדשה. אלא שיומיים אחרי החלטת הריבית בישראל יחליטו בכירי הבנק הפדרלי, ה'פד', מה יקרה עם הריבית בארצות הברית, וההערכות מדברות על ירידה בטווח של 0.25% ל-0.5%.

"אנחנו לא ארצות הברית, ובימים אלו יש לזה קונוטציה חיובית בלבד" מסביר הבכיר, והוסיף "האינפלציה בארצות הברית נמוכה מזו של המשק הישראלי, המשבר הפיננסי שם חריף מאוד והם כבר נמצאים במיתון. אצלנו המצב שונה, העוצמה של המשבר הפיננסי והריאלי היא שונה. אנחנו לא שם למרות ההאטה הקיימת".

"תרחיש של הותרת ריבית ללא שינוי הוא בהחלט אפשרי, למרות שההערכות מדברות על הפחתה של רבע אחוז" אומר כלכלן בכיר בשוק ההון. לדבריו, בנק ישראל לא מרוצה מהציפיות הגבוהות שקיימות במשק, ומנסה להוריד אותן על מנת למנוע זעזוע במשק. "פישר רוצה להגיע ליום שני בלי לחצים ובראש נקי, ובעיקר לא רוצה לאכזב את השוק. לאכזבה כזו, בתקופה כזו, יכולות להיות השלכות הרסניות והוא רוצה למנוע תופעה כזו", מסביר הכלכלן הבכיר.

לנוכח המשבר הפיננסי שיחריף את המשבר הריאלי החמור, בנק ישראל כבר הכריז על מדיניות מוניטרית מרחיבה, דרך שני צעדים: הפחתה בריבית המשק ותמיכה בפיחות השקל. למדיניות זו תמיכה גורפת מצעד בכירי המשק וגם משאר המשרדים הכלכלים בירושלים, אשר רואים בשער הריבית כלי חיוני לעידוד הפעילות במשק.

המטרה של הפחתות ריבית היא לעודד את הצריכה הפרטית, את ההשקעות ואת הבנייה, שכן הורדת ריבית פירושה ירידה במחיר הכסף, הוזלת ה"מינוס", הוזלת הלוואות ואשראי וירידה בשיעור המשכנתאות, לרבות הצמודות לריבית פריים. הדבר חשוב במיוחד לאור העובדה כי המשבר הזה יהיה מלווה במחנק אשראי חמור, דבר שמאיים לייקר בחדות את מחיר האשראי.

מנגד, הפחתה בריבית מאיימת על האינפלציה, אלא שהאינפלציה הגואה שאיימה על המשק ועל העולם כולו בשנה האחרונה, צפויה להפוך במהרה לדפלציה (ירידת מחירים), שכן המשבר החמור כבר הכניס חצי מהמשקים המפותחים למיתון, עקב ירידה חדה בביקושים, שגורמת לירידה במחירים. יתרה מזו, מחירי האנרגיה מתרסקים שוב ושוב על בסיס שבועי, זאת עקב הערכה כי המשבר יחתוך משמעותית את הייצור של החברות בכל רחבי העולם.

מחיר הנפט ירד משיאו שהגיע ליותר מ-140 דולר בחודשים האחרונים לרמה של כ-60 דולר. ברגע שאין איום ממשי של אינפלציה, יכול בנק ישראל להתרכז בעידוד הפעילות הריאלית. בנוסף, הפחתה בריבית תומכת בפיחות השקל ביחס לדולר, שכן היא מצמצמת את פערי הריבית בין המשק הישראלי לאמריקני. העלייה בשער הדולר משפרת את תנאי הסחר של היצואנים, אשר סבלו בשנתיים האחרונות מירידה חדה בשער הדולר, שפגעה ברווחיותם.