יורם גלובוס עתר נגד אירו סאט: תובע מחצית מהרווח בזכויות הבנייה במתחם קולנוע ת"א

מבקש להצהיר כי הוא בעל 50% מהרווחים בגין זכויות הבנייה מעבר ל-310 אחוזי הבנייה העיקריים במתחם קולנוע ת"א ; כמו כן דורש להצהיר כי אירו סאט הפרה בהפרה יסודית את זכויותיו בהסכמי המכר שנכרתו עימו

חברות רב רון להשקעות, ה.י.ו. אסטבלישמנט ואילנות אביב, שבשליטת יורם גלובוס, עתרו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד החברה הציבורית אירו סאט, השקעות להצהיר כי הן בעלות 50% מהרווחים המלאים בגין זכויות הבנייה מעבר ל-310 אחוזי הבנייה העיקריים במתחם קולנוע תל-אביב. כמו כן, הן דורשות מבית המשפט להצהיר כי אירו סאט הפרה בהפרה יסודית את זכויותיהן בהסכמי המכר שנכרתו ביניהן.

בעתירה נאמר כי באפריל 2006 נחתם בין התובעות לבין אירו סאט הסכם למכירת מתחם קולנוע תל-אביב בשטח של 2,224 מ"ר בתמורה ל-8.3 מיליון דולר. בספטמבר אותה שנה נחתם ביניהם הסכם נוסף למכירת מתחם תיאטרון "האוהל" (לשעבר בית ארלוזורוב) בתמורה ל-2.8 מיליון דולר.

לדברי התובעות, בשני ההסכמים קיים סעיף עיקרי, לפיו אם יעלה בידי הצדדים לאשר תוכנית המשביחה את המקרקעין בזכויות בנייה עיקריות מעל 310%, הצדדים יהיו שותפים מלאים לרווחים בגין זכויות הבנייה מעל שיעור זה.

ואולם לטענת התובעות, לאחר כריתת ההסכמים החלה אירו סאט לתכנן לבדה את המגדלים שייבנו על מקרקעי קולנוע תל-אביב ואת הליכי התכנון, תוך התעלמות מוחלטת מזכויותיהן ואי שיתופן בפיתוח הזכויות על גבי המקרקעין.

התובעות מציינות, באמצעות עוה"ד ד"ר יוסי כהן ומימון אביטן, כי ביולי 2008 קבעה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב כי בעלים של מבנה המיועד לשימור (תיאטרון האוהל) יהיה זכאי לשורת תמריצים והטבות כפיצוי על ההפסד הכלכלי הנגרם מהיעדר האפשרות לשינוי המבנה. לטענתן, נודע להן שבכוונת אירו סאט להעביר את זכויות הבנייה הקיימות מעל מקרקעי האוהל למתחם אחר הנמצא בבעלותה ברחוב דיזנגוף ולא להעבירן למקרקעי קולנוע תל-אביב. לדברי התובעות, מהלך זה מהווה הפרה בוטה ויסודית של ההסכמים עימן וגזילת זכויותיהן, ובכך ייגרם להן נזק של עשרות מיליוני דולרים.

התובעות מבקשות מבית המשפט לאכוף על אירו סאט את קיום ההסכמים ולהוציא נגדה צו מניעה האוסר עליה לקדם תוכניות במקרקעי האוהל או מקרקעי קולנוע תל-אביב, עד שתתברר האפשרות המיטבית לניצול זכויות הבנייה. (הפ 915/08).