גוגל תשלם לסופרים 125 מיליון דולר ותקים ספרייה מקוונת

הגיעה להסדר עם איגוד הסופרים האמריקני ועם איגוד המו"לים האמריקנים, שיאפשר לקוראים לערוך חיפושים במיליוני ספרים מקוונים המוגנים ע"י זכויות יוצרים, לדפדף בהם ואף לקנות עותקים

גוגל הגיעה להסדר עם איגוד הסופרים האמריקני ועם איגוד המו"לים האמריקנים, שיאפשר לקוראים לערוך חיפושים במיליוני ספרים מקוונים המוגנים על-ידי זכויות יוצרים, לדפדף בהם ואף לקנות עותקים. לפי תנאי ההסדר שנחתם אתמול (ג'), הסכימה גוגל לשלם 125 מיליון דולר לשני הגופים לצורך יצירת "מאגר זכויות ספרים" בו יוכלו סופרים ומוציאים לאור לרשום יצירות ולקבל תמלוגים ממנויים מוסדיים או ממכירות הספרים.

ההסדר הביא לסיום מאבק משפטי בן שלוש שנים, במסגרתו ניסו שני הגופים לעצור את פיתוח תוכניות גוגל ליצירת מאגר ספרים ענק לחיפוש מקוון. את התביעה הגישו במקור המו"לים מקגרו-היל קוס; פירסון אדיוקיישן שבשליטת פירסון; פינגווין אמריקה; סיימון & שוסטר, שבבעלות CBS וחברת ג'ון וויילי ובניו, שטענו כי ניסיונה של גוגל לסרוק יצירות ספרותיות ללא הרשאה מצידן מהווה הפרה של זכויות היוצרים שלהן.

הנושא המרכזי שנדון בין שלושת הגופים היה מציאת האיזוןן העדין בין זכויות היוצרים לבין האינטרס הציבורי בשימוש הוגן: החופש להשתמש בקטעי ספרים באורך מוגבל לצורך סקירתם או קידומם באופן מקוון, במודל הדומה לכעין כרטסת ספרייה. ההסדר מחכה עדיין לאישור בית-משפט.

"זה היה משא-ומתן ארוך ומייגע", אמר פול אייקן, מנכ"ל איגוד הסופרים. עוד אמר כי ההסדר יבטיח "מאגר ספרים עצום מימדים - מיליונים על גבי מיליונים של ספרים שכבר אזלו מן המדפים כמו גם ספרים חדשים. נמצא בעזרתו בית חדש וקוראים חדשים ברשת".

הרעיון המקורי לפרויקט הספרייה המודפסת של גוגל היה כי תוצאת החיפוש המקוון אחר ספרים תעלה כשלוש או ארבע שורות מכל כותר, אך התוכנית הנוכחית תאפשר כנראה דפדוף בדף שלם. בנוסף, מציעה התוכנית לספריות בכל רחבי אמריקה פורטל מקוון, שיאפשר למבקרים בהן לצפות ולהדפיס דפים מלאים תמורת תשלום.