בהתאם לציפיות: ה'פד' הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5% ל-1%

זו ההורדה השנייה בשיעור זהה ב-3 השבועות האחרונים, לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2004 ; ההחלטה על הפחתת הריבית היתה פה-אחד ; הפעולות האחרונות צפויות לשפר את התנאים בשוק האשראי ; נראה כי הואט קצב הפעילות הכלכלית בארה"ב על רקע הירידה בהוצאות הצרכנים ; לדעת ה'פד', האינפלציה בארה"ב תרד במהלך הרבעונים הבאים ; הסיכונים מפני ירידה בצמיחה בארה"ב נותרו בעינם ; ה'פד' מוכן להפחתות ריבית נוספות כנדרש

בתום ישיבה בת יומיים של הועדת השוק הפתוח הודיע הערב (ד') יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי על הפחתה נוספת של הריבית בארה"ב ב-0.5% ל-1% בהתאם לציפיות. זוהי הרמה הנמוכה ביותר של הריבית בארה"ב מאז שנת 2004. וזו גם הרמה הנמוכה ביותר אליה הופחתה הריבית בארה"ב מעולם.

ההחלטה על הפחתת הריבית היתה פה אחד. ה'פד' אומר כי הפעולות האחרונות צפויות לשפר את התנאים בשוק האשראי. ואומר שניראה כי הואט קצב הפעילות הכלכלית בארה"ב באופן ניתן לציון על רקע הירידה בהוצאות הצרכנים.

לדעת הבנק המרכזי תרד האינפלציה בארה"ב במהלך הרבעונים הבאים והיא אינה מהווה עוד סיכון מהותי, כמו כן מוכן ה'פד לנקוט בהורדת ריבית נוספת במידה ויראה בכך צורך, תוך שהוא דואג לשמירה על יציבות המחירים ותומך בצמיחה. בנוסף ציין הפדרל ריזרב כי הסיכונים מפני ירידה בצמיחה בארה"ב נותרו בעינם על רקע הלחץ החריג בשוק הפיננסים.

המשבר הכלכלי החמור ביותר ב-80 השנה האחרונות אילץ את ה'פד' לעשות שימוש בכל האמצעים וביניהם קיצוץ הריבית לרמות נמוכות באופן היסטורי, וזאת בניסיון למנוע מארה"ב לשקוע במיתון חריף.

עם הפחתת הריבית הנוכחית תרד הריבית היומית בין הבנקים לרמות בהן נראתה בטווח של 12 חודשים בין יוני 2003 ליוני 2004. לפני תקופה זו לא שהתה הריבית הבין-בנקאית למשך 12 חודשים, ברמה זו במשך 45 שנה - אז היה אייזנהאור הנשיא.

עוד בנקים מרכזיים ברחבי העולם עולם הודיעו היום על סבב הורדות ריבית נוסף, הבנקים המרכזיים של סין ונורווגיה הורידו היום את הריבית. בנקים מרכזיים נוספים, של יפן ושל אירופה, עשויים גם הם להודיע על הורדות ריבית בימים הקרובים - כל זאת בניסיון למנוע את המשך הידרדרותו של המשבר העולמי החריף.

נזכיר כי רק לפני 21 יום ביצע ה'פד' הפחתת ריבית מתואמת עם בנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם ובהם הבנק המרכזי האירופי, הבנק המרכזי הבריטי וזה הקנדי, והוריד את הריבית הבסיסית ב-0.5% לרמה של 1.5%. מהלך זה לא הצליח לעצור את מהלך הירידות שאיפיינו מאז את השווקים ברחבי העולם.

לפני פרסום תוצאות ההחלטה נרשמו בוול סטריט עליות שערים של 1% ויותר, וזאת בהמשך לעליות החדות מאד בשיעור של כ-10% בוול סטריט בסגירת המסחר אתמול. לאחר הפרסום נעו המדדים בין הטריטוריה החיובית לשלילית וננעלו במגמה מעורבת.

השימוש בנשק המוניטרי באופן אגרסיבי, מבוצע יד ביד עם פעילות פיסקאלית מאסיבית, במסגרתה אישר הממשל האמריקני תוכנית חילוץ גרנדיוזית בהיקף של כ-850 מיליארד דולר להצלת המערכת הפיננסית והבנקאית בארה"ב אשר מתמודדת עם משבר אשראי ונזילות קשים במיוחד.