מחנק האשראי מתגבר: 51% מהחברות דיווחו כי לקוחותיהן ביקשו להגדיל את ימי האשראי הניתנים להן

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] כך עולה מבדיקה שערכה חברת Bdicoface ; רוב החברות שנעתרו הגדילו את ימי האשראי ב-16-30 יום ; בכ-42% מהחברות חלה הרעה מסוימת במוסר התשלומים של לקוחותיהן

מחנק האשראי במשק ממשיך להתגבר בחודשים האחרונים, כך עולה מבדיקה שערכה חברת Bdicoface, לפיה כ-51% מהחברות דיווחו על פנייה של לקוחותיהן בבקשה להגדיל את ימי האשראי הניתנים להן.

רוב החברות שנעתרו לפניית הלקוחות, כ-45%, הגדילו את ימי האשראי לטווח של 16-30 יום, וכ-21% חברות נוספות הסכימו להגדיל את ימי האשראי של לקוחותיהן בלמעלה מ-30 ימים, כאשר כ-6% מתוכן הגדילו את ימי האשראי בלמעלה מ-46 ימים. עוד עולה מן הבדיקה כי, במקביל, ביקשו כ-27% מלקוחותיהן מאז תחילת השנה, להעמיד עבורן בטחונות נוספים בנוסף לאלו הקיימים.

מן הבדיקה עולה בנוסף כי בכ-42% מהחברות חלה הרעה מסוימת במוסר התשלומים של לקוחותיהן, שהתבטאה בין היתר, בהיווצרות פיגורים שלא בהסכמה, בהחזרות שיקים, בחובות פתוחים וכדומה, כאשר כ-3% מהחברות הנסקרות ציינו כי ההרעה במוסר התשלומים היתה משמעותית.

כ-41% מהחברות פנו למערכת הבנקאית על מנת להגדיל את מסגרת האשראי שלהן. כלכלני BdiCoface מציינים כי הגדלת מסגרת האשראי טרום המשבר מעידה על רצונן של חברות להתכונן להרעה עתידית במוסר התשלומים של לקוחותיהן על רקע קשיים תזרימים ועסקיים עתידיים שהן צופות כתוצאה מההתרחשויות הכלכליות הבינלאומיות והמקומיות.

מאידך, ניתן לשאוב עידוד לחוסנם העכשווי של הבנקים מנכונותם להגדיל את מסגרות האשראי של החברות הבינוניות והגדולות בישראל: כ-82% מהחברות שפנו למערכת הבנקאית נענו בנכונות בינונית עד גבוהה של הבנק להגדלת מסגרות האשראי שלהן. הסיכון העסקי של החברות שזכו לאשראי נוסף מהבנקים הוא טוב יחסית.

תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BdiCoface: "היקף וחוזק הפגיעה העתידית של המשבר במשק הישראלי יהיה תלוי במידה רבה גם בנכונותם וביכולתם של הבנקים המסחריים וגופים חוץ בנקאיים להגדלת מסגרות אשראי לעסקים".

כ-25% מהחברות הגדילו במהלך השנה את שימושן במקורות המימון הבנקאיים ביחס לאשתקד. כ-32% מהחברות עושות שימוש במקורות מימון חוץ בנקאיים וביניהם פקטורינג, ניכיון שיקים, ליסינג ועוד. מהסקר עולה בנוסף כי גם השימוש במקורות חוץ בנקאיים בחברות בישראל עלה ביחס לאשתקד: בכ-25% מהחברות הנסקרות גדל השימוש במקורות חוץ בנקאיים ביחס לשנה הקודמת.