מקוב: מכירה מהירה של חברות פוגעת ביכולת להקים תעשיית היי-טק בישראל

גלובס tv מנכ"ל טבע לשעבר דיבר בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס" וראיין את מנהלי שלושת המקומות הראשונים ברשימת החברות המבטיחות של "גלובס" - אמובי, אינפוג'ין ו-VBL ; חברת הסטארט-אפ המבטיחה של גלובס ל-2008: אמובי

האם המשבר הנוכחי הוא רק מחזוריות כלכלית, או שמא מדובר בשינוי מהותי בשווקים? את הסוגיה הזו ניסה ישראל מקוב, מנכ"ל טבע לשעבר ויו"ר גיוון אימג'ינג כיום, לברר עם מנהלי שלוש החברות שדורגו במקומות הראשונים ברשימת 10 החברות המבטיחות של "גלובס": זוהר לבקוביץ, מנכ"ל אמובי, שדורגה במקום הראשון; ערן ויילר, מנכ"ל אינפוג'ין, שדורגה במקום השני ופרופ' דרור חרץ, מנכ"ל VBL (ראו טבלה לרשימת 10 החברות הזוכות). הפאנל התקיים במסגרת כנס הג'רני השנתי של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס" במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, כנס שנערך זו השנה ה-12.

"כל אחד מהשלושה הקים חברה שהפכה למרכז מצוינות", אמר מקוב על המנכ"לים, "אחרת הם לא היו שורדים. חוץ מזה, כל אחד מהם לא מחפש אקזיט מהיר אלא להקים חברה. זה מאוד חשוב שכן מכירת חברות פוגעת ביכולת להקים כאן מרכז רציני לפיתוח עתידי של ההיי-טק הישראלי ושל חברות סטארט-אפ, ואנחנו נרגיש את האפקט של זה בטווח הארוך יותר".

מקוב התייחס לתקופה הקשה שעוברת כעת על השווקים וניסה לאבחן את הדברים שצריך מנכ"ל לבצע בכדי להישאר במודל עסקי שיבטיח את שרידות והצלחת החברה. לדבריו: "כל אחד צריך לנווט את החברה דרך התקופה הקשה וצריך לפתח כישורים חדשים כדי לבצע את זה. במוקדם או במאוחר תחזור התקופה הטובה עם הצמיחה, אבל אם מדובר כיום בתחילתו של שינוי שנובע לא רק מסיבות כלכליות - ובסופו נראה שרשרת ערך אחרת - צריך לבצע שינויים אסטרטגיים. המנהיגים צריכים להחליט מה אנחנו רואים כאן, אחרת יכולים לעשות טעות מהותית בניווט של החברה".

לבקוביץ', מנכ"ל אמובי, אמר בפאנל: "אנחנו תמיד פסימיים. אם זה מיתון או לא אנחנו מוכנים לקראתו. נבחרנו לחברה המבטיחה ביותר בישראל, וההבטחה שלי היא לשרוד. עד לפני כמה חודשים היינו צריכים לשרוד בין החברות הגדולות. כעת אנחנו נשרוד, ונהיה אלה שיובילו את השוק. זו אסטרטגיה פשוטה מאוד, אבל קשה".

לדברי פרופ' חרץ, מנכ"ל VBL, "לביוטק יהיו המון הזדמנויות בשנים הקרובות אבל צריך לחשוב על תזרים מזומנים. אך אחד לא יכול להיות בטוח שהכסף שגייסנו לאחרונה יספיק לנו. לא נפתח את כל מה שיש לנו ולא נבצע בדיקת היתכנות לכל דבר שיש לנו. מצד שני, לא נעגל פינות בפיתוח המוצרים". VBL גייסה לפי כחצי שנה 40 מיליון דולר ולדברי חרץ הבעיה היא בטווח הארוך יותר.

ויילר, מנכ"ל אינפוג'ין, בחר להתייחס למצב באופן שבו מתייחסת החברה כלפי העובדים: "העובדים הם הערך הכי חשוב לאינפוג'ין", אמר ויילר, "תמיד עשינו בחברה את כל מה שאפשר בשביל לשמור על העובדים ונעשה זאת גם עכשיו. התחום שלנו צומח בכל חודש ועם זאת, פעלנו לאורך השנים באופן רזה מבחינת ההוצאות ועשינו שינויים - כמו לחתוך בהוצאות במקומות אחרים. עשינו תוכנית כיצד לא לפטר עובדים ובכל זאת להיות רווחיים בסוף 2009".