חברת הסטארט-אפ המבטיחה של "גלובס" ל-2008-2009: אמובי - המפתחת פתרונות לפרסום בסלולר

גלובס tv אמובי קיבלה את התואר בכנס הג'רני ה-12 של "גלובס" ; משה ינאי הוא איש ההיי-טק המשפיע ביותר של 2008 ; מקוב: מכירה מהירה של חברות פוגעת ביכולת להקים תעשיית היי-טק בישראל

הסטארט-אפ המבטיח של גלובס לשנת 2008 הוא אמובי (Amobee). החברה מפתחת פתרונות לפרסום בסלולר והיא קיבלה את התואר בכנס הג'רני ה-12 של "גלובס".

חגי גולן זוהר לבקוביץ

חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", מעניק את הפרס לזוהר לבקוביץ', מנכ"ל אמובי ואחד ממייסדיה

במקום השני זכתה חברת אינפוג'ין, ובמקום השלישי- חברת VBL.

הבחירה ב-Amobee לחברה המבטיחה של "גלובס" ל-2008-2009 היא בחירה מרעננת ויוצאת דופן. לשם שינוי, הנבחרת השנה היא לא חברת תוכנה או חברת מוליכים למחצה. אמובי, שהוקמה ב-2005 על-ידי גיל שולמן, שאול רורקה וזוהר לבקוביץ' המנכ"ל, מפתחת מוצרים לעולם הפרסום בסלולר. עיקר משקיעיה הם זרים - קרן ההון סיכון סקויה-ישראל היא המשקיעה החצי-ישראלית היחידה בחברה - מה שאומר שכל הקולות שנאספו לטובתה היו של בכירי תעשיית ההון סיכון וההשקעות בישראל, שאף אחד מהם אינו מושקע בה.

אמובי מפתחת פלטפורמת ניהול פרסומות וקמפיין, המאפשרת להתאים פרסומות רלבנטיות למשתמש, בכל מדיה סלולרית: סרטוני וידיאו, מוזיקה, אינטרנט סלולרי, הודעות מולטימדיה, משחקים או SMS. בשנה וחצי האחרונות עשתה אמובי את מה שכמעט אף סטארט-אפ ישראלי צעיר שפונה לספקיות הסלולריות לא הצליח לעשות עד היום: להשיג רשימה ארוכה ומכובדת של לקוחות ענק ובהם טלפוניקה, וודאפון, Mobile Boost של ספרינט-נקסטל וחברות אחרות. חברות שלהן מאות מיליוני לקוחות ושלוחות בעשרות מדינות בעולם.

לדברי לבקוביץ', שמתגורר בסן-פרנסיסקו, "השנה האחרונה הייתה שנה מדהימה עבור אמובי, אין דרך אחרת להגיד את זה. בעיקר הזכייה בחוזה הגלובלי של קבוצת טלפוניקה, המפעילה הסלולרית השנייה בעולם. זכינו בחוזה בלעדי, וזה כמעט חסר תקדים - בוודאי לחברה צעירה מישראל. זה גם צעד שונה מבחינת טלפוניקה, כי זאת אחת הפעמים הראשונות שהם בוחרים ספק אחד עבור כל המדינות".

שוק הפרסום בסלולר חם מאוד, וחברות המחקר מסתכלות על השנים הקרובות במשקפיים ורודים במיוחד. גרטנר צופה כי עד 2011 ההכנסות מפרסום ברשתות הסלולריות בעולם יגיע ל-12.8 מיליארד דולר בשנה. חברת המחקר ABI Research מעריכה שעד 2013 ההכנסות יגדלו עוד יותר ויסתכמו ב-24 מיליארד דולר בשנה. אם לאמובי יהיה רק חלק קטנטן מהעוגה הזו, מצבה יהיה מצוין.

התקוות הגדולות שנתלו בחברה מהרצליה הובילו את השחקניות הגדולות בתחום להשקיע בה, וכך היא קיבלה מימון מסיסקו וממוטורולה, שמפתחות פתרונות לתחום לצידן של ענקיות הטלקום וודאפון וטלפוניקה - שהן לקוחות וגם משקיעות.

לבקוביץ': "לשבת ולתכנן איך גוגל יקנו אותנו - זה לא אני"

תסריט לא מופרך כלל הוא שאחת הענקיות תרצה להיכנס לשוק, ואם הדרך תהיה קשה, היא תחפש חברה קטנה ותוססת שהיא יכולה לקנות. ובקיצור, אמובי עשויה להיות תחת הרדאר של החברות הגדולות, והנדוניה שהיא מביאה איתה היא רשימת לקוחות נאה. הערכות השווי של החברה מאז הקמתה נמצאות בעלייה מתמדת, וההערכות בשוק הן שבגיוס האחרון שבוצע בקיץ שוויה של אמובי היה 100 מיליון דולר. עד היום החברה גייסה כ-42 מיליון דולר מקרנות הון סיכון וממשקיעים אסטרטגיים.

אתם נערכים לרכישה?

"אני קם בבוקר ומנסה לעשות דברים הכי טוב שאפשר. אם יבוא קונה, נקשיב לו. אם בעתיד נלך להנפקה, עוד יותר טוב. לשבת ולתכנן איך גוגל יקנו אותנו - זה לא אני. אמובי מייצגת היום מאות מיליוני לקוחות קצה סלולריים - ברור שהיא מעניינת את הענקים".

אמובי השלימה גיוס הון שלישי לפני כמה חודשים בהיקף של כ-20 מיליון דולר. לדברי לבקוביץ', הגיוס היה טיפול מונע לקראת המיתון: "חזינו את המיתון מראש ולכן יצאנו לגייס הון, לא בגלל שהיה נחוץ לנו הון נוסף. רצינו להיערך לימים קשים ועכשיו יש לנו חברה מבוססת עם כסף שיאפשר לנו לצלוח את תקופת המדבר".

בלוגס חברות מבטיחות חדש

מגזין "בלוגס": עשרת אנשי ההיי-טק המבטיחים של השנה

הערב (ב') יצורף ל"גלובס" המגזין השנתי "בלוגס", היוצא לאור זו השנה השלישית ברציפות. כאמור, "בלוגס" בוחר גם השנה את עשרת הסטארט-אפים המבטיחים, ומסמן את עשרת האנשים המשפיעים ביותר בענף ההיי-טק השנה, ואשר צפויים להמשיך להשפיע עליו גם ב-2009.

במגזין תמצאו ראיונות עומק עם בכירים בארץ ובחו"ל שמספרים איך המשבר משפיע עליהם ועל התחום כולו, וכתבות על ענף הביוטק ועל תחום הקלינטק הצומח. עוד תמצאו סקר ובו תשובות מפתיעות לשאלות מה אנשים באמת חושבים על עובדי ההיי-טק, ופרויקט מיוחד על ענף הגיימינג, שמגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה.