יובש בשוק ההנפקות בבורסה: רק הנפקת זכויות אחת בחודש אוקטובר באחד העם

שוק האג"ח ריכז עניין ותמורה כספית גבוהה מהממוצע; האג"ח הקונצרניות צמודות המדד ירדו ב-11% בחודש שעבר ; הקצאה פרטית אחת בלבד נרשמה בשוק האג"ח הקונצרניות למשקיעים מוסדיים

הסיכום החודשים של הבורסה לניירות-ערך בתל-אביב מראה כי המשבר העולמי השפיע לא רק על שוק המניות המקומי, כי גם על שוק האג"ח. האג"ח הקונצרניות צמודות מדד המחירים לצרכן ירדו בחודש זה ב-11%, כמעט כל הירידה שהציגו מתחילת השנה (כ-13.5%). המקבילות הממשלתיות שלהן ("גלילים") ירדו במהלך החודש שעבר בכ-3.5%. האגרות הממשלתיות השקליות שאינן צמודות הציגו תשואה חיובית של כ-3.3% מתחילת השנה חרף ירידה חודשית בשיעור 0.5%. מנגד, הניבו האגרות הצמודות למט"ח תשואה חיובית של 4.5% על רקע התחזקות הדולר - אך מתונה ממנו.

העניין הרב שעוררו אגרות החוב בא לידי ביטוי גם בתמורה הכספית באג"ח ובמק"מ (מלוווים קצרי-מועד), שהגיעו לשיא של כ-5 מיליארד שקל ו-1.2 מיליארד שקל ליום, בהתאמה. בהקשרם של המק"מים אותם מנפיק בנק ישראל, נציין, כי מדובר בתמורה הגבוהה ב-62% מהממוצע מתחילת השנה. לעומתם, התמורה בשוק המניות ירדה מעט באוקטובר ביחס לממוצע מתחילת השנה.

המשבר העיב על שוק ההנפקות, ואין זה סוד ששוק התייבש כמעט לחלוטין. ההנפקה הבודדת היחידה שנרשמה בחודש שעבר היא הנפקת הזכויות של חלל תקשורת (104 מיליון שקל).

הממשלה גייסה החודש בבורסה כ-3.3 מיליארד שקל, כש-76% מהסכום גויס באפיק הלא שקלי והיתר באגרות חוב צמודות למדד המחירים לצרכן. מנגד, אגרות חוב ממשלתיות בהיקף של כמיליארד שקל הגיעו למועד פידיונן. ההפרש בין השניים, כלומר הגיוס נטו, עמד על 2.3 מיליארד שקל באוקטובר וב-26 מיליארד שקל במצטבר. באשר לאג"ח הקונצרניות, בוצעה הקצאה פרטית אחת לגופים מוסדיים בסך 120 מיליון שקל באפיק צמוד מדד.