בשורה לציבור הצרכנים: תעריפי החשמל צפויים לרדת בשיעור חד של כ-5.2% בתחילת השבוע הבא

שתי סיבות עיקריות תרמו לעדכון הנוכחי: האחת - סיום הגבייה בגין הקדמת הכרה בעלות השקעה, שתרמה לירידה של 4.19% בעלות המוכרת; והשנייה - ירידה במחירי הדלקים בשיעור ממוצע של 2.45%, שתרמה לירידה של כ-1.5% בעלות המוכרת

התעריף לצרכן הביתי ירד בשיעור של 5.22% ויעמוד על 47.18 אג' לקווט", לעומת 49.78 אג' כיום. התעריף הכללי (לסקטור המסחרי/ציבורי) ירד בשיעור של 5.83% ויעמוד על 53.01 אג' לעומת 56.29 אג' לקווט"ש כיום. העדכון יכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב ה- 9 בנובמבר 2008.

"גלובס" העריך כבר אתמול (ג') כי צפויה הוזלה בתעריפי החשמל זאת על רקע הירידה במחירי הדלקים והפסקת התוספת המיוחדת שניתנה לחברת החשמל בתעריפים החל מספטמבר.

יו"ר הרשות, אמנון שפירה, העריך כי הירידה במחירי האנרגיה תקזז חלק מהשפעת ההחלטה להעלות את התעריפים בכ-5% החל מה-1 בינואר לצורך מימון תוכנית החירום למשק החשמל.

ברשות מציינים כי שתי סיבות עיקריות תרמו לעדכון התעריפים הנוכחי. האחת, סיום הגביה בגין הקדמת הכרה בעלות השקעה שתרמה לירידה של 4.19% בעלות המוכרת. השנייה, ירידה במחירי הדלקים בשיעור ממוצע של 2.45% שתרמה לירידה של כ- 1.5% בעלות המוכרת.

המרכיבים מרכזיים בירידת מחירי הדלקים היו: מחיר הסולר שירד בכ- 22.9% ממועד העדכון האחרון ותרם לירידה של כ- 5.76% לעלות המוכרת ומחיר המזוט שירד בכ- 45.5% ממועד העדכון האחרון ותרם לירידה של כ- 1.79% לעלות המוכרת ומנגד מחיר הפחם המוכר לחברת החשמל שעלה בכ- 20.47% ממועד העדכון האחרון ותרם לעלייה של כ- 5.67% לעלות המוכרת.

ברשות מבהירים כי נוסחת העדכון של מחירי הפחם מבוסס על בחינה תקופתית המשקפת עסקאות בחודשים עברו ומחירי הפחם הרלוונטיים להם. לאור זאת, הירידות במחירי הפחם הנוכחיים יתבטאו בחישובי התעריפים בחודשים הקרובים. בנוסף, מדד המחירים לצרכן, מרכיב הגידור ותשומות הצמודות לסל מטבעות תרמו לעליה בעלות המוכרת בכ- 0.88% בכ- 0.38% ובכ- 0.18% בהתאמה.

העדכון מתבצע בהתאם לנוסחת העדכון השוטף אשר עודכנה לאחרונה במליאת הרשות. הנוסחה קובעת מספר תנאים למועד העדכון. הראשון, התעריפים מתעדכנים כאשר יש שינוי של יותר מ- 3.5% בסל התשומות (העלות המוכרת) המוכר לחברת החשמל ובתנאי שחלפו 3 חודשים לפחות ממועד העדכון האחרון.

השני, כאשר השינוי בסל התשומות הינו בשיעור של יותר מ- 5.5% העדכון יתבצע גם אם טרם חלפו 3 חודשים ממועד העדכון האחרון. כן קובעת הנוסחה כי עדכון שוטף יתבצע בכל רמת שינוי אחת ל-6 חודשים לפחות ממועד העדכון האחרון. מאחר וממועד העדכון האחרון בחודש יולי חל עליה של למעלה מ- 3.5% מתעדכנים התעריפים.