בוחנים חוב של חברה בבורסה? לא בטוח שהמספר עדכני

בתקופה האחרונה ביצעו חברות רבות רכישה עצמית אולם ברוב המקרים עדיין לא פורסם היקף החוב העדכני ; הבורסה: "מצבת החוב אינה מתעדכנת עד אשר נמשכות האג"ח מהרישום במסלקה"

אחד מסימני התקופה האחרונה הוא נטייתן של חברות רבות לרכוש את איגרות החוב שלהן ולעיתים גם מניות, במחירים נמוכים מאי-פעם. מדובר בצעד מתבקש מכיוון שהוא מיטיב עם כל המעורבים: החברה רוכשת סחורה במחיר נמוך והשוק מקבל איתות חיובי על מצבה הפיננסי ועל האמון של בעלי השליטה בחברה.

עד כאן הכול טוב ויפה. החברות מדווחות על הרכישה ביום למחרת וידווחו על שיפור במצבת החוב שלהן בדו"חות העוקבים לה. אולם לא בטוח שכל המשקיעים שמים לב לכך.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי הבורסה לא מעדכנת את נתוני החוב של החברות לאחר הרכישה. כך, משקיע המעוניין לבחון את היקף החוב של חברה מסוימת, עלול להיתקל בנתונים לא עדכניים, כשבמקרים מסוימים ההבדל בנתונים עשוי להיות משמעותי.

בבורסה מסבירים שהם אינם מעדכנים את מצבת החוב החדשה עד שהחברה לא מושכת את האגרות שהונפקו מהרישום במסלקת הבורסה ומבטלת אותן. תהליך זה עלול לקחת זמן מה ובינתיים נתוני החוב של החברה לא מתעדכנים. עוד אומרים בבורסה, כי הרבה חברות אינן מודעות לתהליך מאחר ומדובר בתופעה שהפכה לשכיחה רק בתקופה האחרונה.

"מאמינים בחברה ובאג"ח שלה"

הפופולריות של רכישות עצמיות גדלה בחודשים האחרונים, כתוצאה מהנפילות בשווקים. איגרות חוב של חברות רבות צנחו, ובכך נוצרו ההזדמנויות הרבות לרכישה חוזרת. בחלק מהמקרים, הרכישה העצמית מוחקת חלק משמעותי מהחוב של החברה.

דוגמה לכך היא רשת הקמעונאות רמי לוי, שבסוף מאי 2007 הנפיקה 80 מיליון איגרות חוב בסדרה 1. מדובר באיגרת חוב טובה, נושאת ריבית לפדיון בגובה 6.6%, אשר בניגוד לרבות אחרות נסחרת מעל מחיר ההנפקה שלה, ביטוי טוב לביטחון שחשים המשקיעים ביכולת החזר החוב של החברה. בחודש האחרון החברה רכשה אג"ח שלה בהיקף של 20 מיליון שקל.

"אנחנו מכירים את החברה ומאמינים בה ובאג"ח שלה. יש לנו כסף בחשבון, ולכן החלטנו לבצע את הרכישה העצמית", הסביר רמי לוי, הבעלים ומנכ"ל הרשת, ל"גלובס".

לוי מחק כרבע מהחוב, אבל המשקיע שנכנס לפרטי החברה והאג"ח שלה עדיין רואה את מצבת החוב המקורית, כפי שהייתה ביום ההנפקה.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר אפיקים סולידיים]