ניצחון לחברות השילוט הישראליות: עיריית י-ם מבטלת את מכרז פרסום החוצות

ההחלטה, שטעונה עדיין את אישור ראש העיר, התקבלה בשל העדר מציעים במכרז השילוט של עיריית ירושלים

ועדת המכרזים של עיריית ירושלים החליטה לבטל את המכרז על זיכיון הפרסום לשילוט חוצות בעיר- כך נודע ל"גלובס". ההחלטה דורשת עדיין את אישור ראש העיר, שאמור להינתן בימים הקרובים. הסיבה להחלטה, היא היעדר מציעים במסגרת המכרז, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס".

מבין כל חברות השילוט שרכשו את מסמכי המכרז, רק שתיים הגיבו עליו בכתב: ג'י סי דקו ורפיד ויז'ן. ג'י סי דקו הודיעה בכתב לעיריית ירושלים חמישה ימים לפני סגירת המכרז כי לא תיקח חלק במכרז, מאחר ומדובר מבחינתה במכרז שאינו כלכלי.גם רפיד הכניסה לתיבת ההצעות מכתב לגבי עמידתה בתנאי הסף, וכן עמדתה לפיה היא מביעה התעניינות במכרז בתנאים מסחריים שונים, ולא בתנאים הנוכחיים.

תחילתה של הפרשה במכרז חדשני שפרסמה עיריית תל-אביב באמצאות הרשות לפיתוח תל-אביב, שנתן לראשונה את הזיכיון לפרסום חוצות בעיר (למעט בילבורדס) לחברה אחת למשך 15 שנה, עם אופציה להערכה של 10 שנים נוספות. המכרז כלל תנאי סף שמנעו מרוב החברות בישראל לקחת בו חלק, ובסופו של דבר הייתה החברה הצרפתית ג'י סי דקו היחידה שהציעה הצעה מסחרית - וגם זכתה.

מיד בתום המכרז יצאה עיריית ירושלים במכרז דומה, אך בשונה מעיריית תל-אביב כללה בו את כל מתקני פרסום החוצות. גם כאן תוקף הזיכיון אמור להיות 15 שנה עם אופציה להערכה של 10 שנים נוספות וגם כאן תנאי הסף צפויים להותיר בסופו של דבר אפשרות רק לחברות הבינלאומיות להתמודד.

לפני מספר שבועות פנתה חברת פרסום החוצות חוצות זהב לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לקבל צו שיביא לידי ביטול המכרז בירושלים, או לחילופין לאלץ את עיריית ירושלים לפצל את המכרז הכולל למספר מכרזים על מספר זיכיונות, כפי שהיה מקובל בעבר. בית המשפט הוציא צו מניעה שאסר על עיריית ירושלים לקבל החלטה בנוגע לזוכה במכרז.

בינתיים, פנה איגוד לשכות המסחר פנה לממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן בבקשה להתערב בנושא המכרזים ארוכי הטווח שכונו על-ידי האיגוד כ"סכנה חמורה למשק הישראלי ולצרכן הישראלי".

מתגובת העירייה לבית המשפט לפני ימים ספורים עלה כי בעירייה התקבלה פניה מהממונה על ההגבלים בעניין בדיקה שנערכת לגבי המכרז. העירייה העבירה חומר לבקשת הממונה. עתה כאמור מתייתר כל ההליך המשפטי לאחר שוועדת המכרזים בעירייה החליטה לבטל את המכרז.