לטביה הלאימה את הבנק השני בגודלו במדינה תמורת 3.7 דולר בלבד; תידרש לחובותיו בסך 985 מיליון דולר

המטרה: חילוצו מפשיטת רגל בשל למשבר נזילות ; הבנק חייב 985 מיליון דולר על הלוואות מתאגידים, אותם הוא אמור לשלם ב-2009 ; ביום שישי פרסמה הלמ"ס בלטביה כי התמ"ג ירד ב-4.2% בהשוואה ל-10.9% אשתקד

ממשלת לטביה השתלטה על Parex Bank, הבנק השני בגודלו במדינה, במטרה למנוע ממנו להכריז על פשיטת רגל, לאחר שזה נקלע למשבר נזילות. הבנק חייב 985 מיליון דולר בשל הלוואות מתאגידים, אותם הוא אמור לשלם ב-2009. בימים האחרונים איבד הבנק כ-108 מיליון דולר.

המדינה החליטה לקנות 51% ממניות האחזקה של הבנק, לאור נתונים שהצביעו כי הבנק עמד בפני חוסר כושר פירעון, כך אמר קריסטס לייסקלנס, יועץ התקשורת של ראש ממשלת לטביה, איברס גודמניס.

הממשלה קנתה את החלק העיקרי של הבנק במחיר של 3.7 דולר למניה בלבד, אך תישא בחובותיו. 34% אחוזים נוספים מהבנק יוחזקו כערבונות על ידי בנק אחר שבבעלות המדינה, Hipoteju Bank.

בשבת הסביר גודמניס כי הבנק מתפקד, אך זקוק לנזילות אשראי. בנוסף, אמר גודמניס, כי לממשלה עמדו שתי אפשרויות - להשתלט על הבנק, או לתת לו להכנס להליך פשיטת רגל.

"חשוב לפעול כעת, לפני שהמצב הופך להיות גרוע מדי", אמר לייסקנס, והוסיף כי בנק Parex גדול מדי מכדי לאפשר לו ליפול. עוד אמר לייסקנס, כי כרגע אין צורך לחלץ אף אחד מ-25 הבנקים האחרים הבנקים האחרים במדינה, אך לא שולל את אפשרות זו בעתיד.

"לרוגע המזל, אנשים מאמינים לשמועות יותר מאשר הם מאמינים לתוצאות פיננסיות", אמר ג'ניס ברזובקיס, יו"ר התאחדות שוקי ההון בלטביה, והוסיף כי "אנשים נכנעים לפאניקה ולשמועות".

הלאמת הבנק על ידי מהווה נדבך נוסף המצביע על הדרדרות הכלכלה בלטביה. ביום שישי האחרון פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של המדינה כי התמ"ג ירד ב-4.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז עמד התמ"ג על 10.9%.

כלכלתה של לטביה נכנסה למשבר הנוכחי לאחר שלוש שנים בהם צמחה כלכלתה ואף התייצבה בשלב מסויים לפני כל שאר חברי האיחוד האירופי בצמיחה בתמ"ג.

Parex Bank הוקם ב-1992 על ידי ואלרי קארגין ו-ויקטור קראסוביסקי, שנה לאחר שלטביה זכתה לעצמאותה אחרי ההתנתקות מברית המועצות לשעבר.