איך מונות חברות הסלולר לקוחות?

איך מונות אורנג', סלקום ופלאפון את מספר המנויים עליו הן מכריזות בראש חוצות?

צחי אברהם הוא אנליסט התקשורת והטכנולוגיה של כלל פיננסים. בעלי השליטה בכלל מחזיקים גם בחברות סלקום ונטוויז'ן

במשך השנים 2006 ו-2007 חלו שינויים תכופים באופן שבו דיווחה בזק על מספר המנויים שלה, מספר המשרות והקווים שהיא מתחזקת. סעיפים בדוחות צצו ונעלמו, או שבו תחת כותרת שונה.

נזכרנו בשינויים התכופים בדוחות בזק בשבוע שעבר, כאשר התפרסם דוח הרבעון השלישי של פרטנר ובו עדכון של מספר המנויים שלה ברבעון השני. בדוח הרבעון השני, שהתפרסם ביולי, מסרה פרטנר שמספר מנוייה 2,856 אלף ואילו בדוח הרבעון השלישי מסרה שמספר מנוייה באותו רבעון בדיוק היה נמוך בעשרת אלפים.

מאחר ומספר המנויים של פרטנר בסוף הרבעון השלישי היה 2,882 אלף, איפשר התיקון לאורנג' להכריז על 36 אלף מנויים חדשים, במקום על 26 אלף בלבד.

פרטנר תטען, ואולי בצדק, שחישוב מספר רשומות בבסיס נתונים שבו 2.9 מיליון, מורכב ולכן יכולות להיות בו סטיות. משום שההגדרה "מי הוא מנוי" משתנה מדי פעם בפעם. שינוי זה של פרטנר הוא רק דוגמא, בבדיקה שעשיתי התברר, שבשנים שחלפו כל ששת חברות התקשורת הגדולות מחקו או הוסיפו מנויים בדיעבד.

אפשר לקבל את הטיעון שיש מספר מקרים שבהם נכון לשנות את הדרך שבה מונים את מספר המנויים, אך התבוננות ביקורתית על אופן ההתנהגות של חברות התקשורת הישראליות מעלה סימני שאלה לגבי האופן שבו הן רותמות את המספר המדווח של המנויים החדשים בכל רבעון לצרכיהן. חברה יכולה להגמיש את הגדרות הספירה של מנוי כאשר היא מעוניינת לצבור עוד מנויים ולשוב ולהקשיח אותן כאשר ההגדרות ששונו אינן מועילות לה עוד.

קיבצנו בטבלה את השינויים שזכורים לנו. מקבץ השינויים המופיע בטבלה מעיד על השימוש שעושות חברות התקשורת במספר המינויים כדי לבטא צמיחה, ובעיקר גידול ביחס למתחרות.

החברות מציגות צמיחה באמצעות הכרזה על מספר מנויים בכלל וחדשים בפרט.

מבין חברות התקשורת, עד היום פרסמו רק סלקום ואורנג' את מספר הדוחות שלהן לרבעון השלישי, אני חושש שאצטרך לעדכן שורות בטבלא בהמשך.