לבייב והקומבינטורים של הנדל"ן

הגלגול: השוליים של השוק מקבלים בזול את מה שאפריקה לא הצליחה לשווק ביוקר

פעם, לא לפני הרבה זמן, היו אפריקה ישראל ולב לבייב מותגים השווים הרבה מאוד כסף. שכונת הסביונים של אפריקה ישראל, קבלנות הביצוע של חברת הבת הוותיקה דניה סיבוס והבעלים הכל יכול לב לבייב תומחרו לפרמיה נדיבה, שגולמה בין השאר במחירי הדירות שבנתה החברה.

לא בכדי, במשורה בלבד, הסכימה אפריקה ישראל גם למכור פה ושם את המותג המנצח לקבלנים אחרים. את סביוני רמת גן, לדוגמה, פרויקט שהתהדר בשלט שיווק מרשים של אפריקה ישראל ובמותג הסביונים המפורסם, הקימה החברה היזמית י.אדלר ובנו. אבל מי מכיר את י.אדלר? אז אפריקה ישראל מכרה את השם שלה לפרויקט, וגזרה כמה אחוזים מכל דירה.

באותם ימים, כשאפריקה היתה בקצה אחד, ניצבו מארגני קבוצות הרכישה בקצה השני. לאלה האחרונים היתה תדמית של קומבינטורים - מספר חבר'ה שמקימים פרויקט זול, בניסיון לחסוך קצת במס ובסטנדרטים, בעיקר על חשבון רוכשים תמימים.

נזכרנו בזה השבוע, כשאפריקה ישראל הודיעה כי העניקה אופציה למארגני קבוצת רכישה לרכישת 60 מגרשים שהיא משווקת בישוב סביון. אותם מארגנים - בראשות איש העסקים עידו חג'ג' - נכנסים בפועל לנעליים הגדולות של לב לבייב, שנותן להם בזול את מה שהוא לא הצליח למכור ביוקר.

במילים אחרות: מה שלבייב אמור היה לשווק, תחת המטריה המפוארת הנקראת אפריקה ישראל, הם כנראה יעשו טוב יותר. אפריקה בעצמה אמרה ש"החברה מעוניינת למכור לקהל ייחודי מקבוצת הרכישה של חג'ג', אשר תכלול עורכי דין בכירים, רופאים ואנשי עסקים".

פעם, לא לפני הרבה זמן, לבייב היה מוצא בעצמו את אותו "קהל ייחודי" בעצימת עיניים, אחרי מפגש בקוקטייל אצל רני רהב או בחתונה של אחד הילדים. היום, השם של חג'ג' פותח יותר דלתות ומספק יותר בטחון למשקיעים. *

כמעט באותו עניין:

הזרזיר כבר לא צריך ללכת אצל העורב כדי למצוא לו בית. בימי מיתון מסתבר, שגם העופות המכובדים לא יכולים לברור יותר מדי את השותף איתו הם בוחרים לעשות עסקים. כך יכול משה קצב, "עבריין מין סדרתי" בלשונו של היועץ המשפטי לממשלה, לשכור מחברת אמות של נתן חץ את החדר ששימש עד לאחרונה את המחלקה המשפטית של אמות, במגדל משה אביב שבגבול תל אביב-רמת גן. חץ רוצה לחסוך, השוכרים לא עומדים בתור, ומי שרוצה בא.

עד לא מזמן, המגדלים המפוארים של תל אביב ורמת גן התגאו בשכנים הנכבדים - שישבו על קומות שלמות, כל אחת של כאלף מ"ר, וששמם הלך לפניהם. בתקופה הקרובה נתגלה, שניתן לשכור במשרדים הללו גם עשרות ומאות מטרים, בלי הרבה שאלות לגבי משלח ידו של הדייר החדש.