הנגיד פישר חושש מגלישה של המשק הישראלי להאטה חריפה, אולי אף מיתון: הודיע על הפחתת ריבית נוספת מחוץ למועד של 0.5% לרמה של 3% בלבד

ריבית בנק ישראל תימצא, החל מיום שישי הקרוב, ברמה הנמוכה ביותר בתולדות המדינה ; הדולר מזנק ; בנק ישראל: "מעריכים כי הירידה בצמיחה העולמית תהיה עמוקה מזו שנחזתה" ; תגובות למהלך - שלמה מעוז: "סוף סוף נפל האסימון לבנק ישראל" ; האוצר בדילמה: איך מרגיעים את שוק האג"ח הקונצרני? ; פרשנות / אבי טמקין: פישר לבד בצריח

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע הערב (ג') על הפחתת ריבית נוספת מחוץ למועד של 0.5%. בתוך כך תעמוד הריבית על 3% בלבד - מדובר ברמה הנמוכה של ריבית בנק ישראל בתולדות המדינה. ההחלטה תיכנס לתוקף החל מה-14 לחודש - יום ו' הקרוב.

בבנק ישראל מסבירים את ההחלטה בכך שגברו ההערכות כי הירידה בצמיחה העולמית תהיה עמוקה משמעותית מזו שנחזתה לפני כן. בלשון פשוטה, פישר חושש מאוד כי המשבר הפיננסי העולמי יבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים בהאטה חריפה במשק הישראלי, ולמעשה - מיתון.

בנוסף, טוענים בבנק ישראל כי תחזיות האינפלציה עודכנו בחדות כלפי מטה על ידי החזאים בשוק ההון. עוד טוענים בבנק כי ההורדה הנוכחית תואמת את ההפחתות החדות שביצעו בנקים מרכזיים בשאר העולם בשבועיים האחרונים.

כפי שנחשף ב"גלובס", בכירים בבנק התריעו ב-7 באוקטובר, המועד בו הפחית פישר את הריבית בהפתעה בפעם הקודמת, כי בנק ישראל אינו פוסל הפתעות נוספות מסוג זה: "אנחנו סבורים כי להפחתות מפתיעות יש אפקט יותר חזק על השוק מאשר להפחתות שהשוק כבר צופה".

בהודעת הבנק נמסר כי "בנק ישראל ימשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות במשק הישראלי ובעולם ויפעל ככל שידרש על מנת להמשיך ולתמוך בצמיחה בת-הקיימא של המשק, וכן ביציבות המערכת הפיננסית כל עוד הדבר עקבי עם הירידה באינפלציה עד לרמה של יציבות מחירים, בהתאם ליעד שנקבע".

מייד עם פרסום הידיעה באתר "גלובס", החל הדולר לטפס מעלה.

הפחתת הריבית בישראל היא חלק ממגמה עולמית של הפחתות ריבית על ידי בנקים מרכזיים, בניסיון לאושש את הכלכלה. לאחרונה ביצעו הפחתות הפדרל ריזרב (0.5%), הבנק המרכזי של אירופה (0.5%), הבנק המרכזי של אנגליה (1.5%), הבנק המרכזי של יפן (0.2%) והבנקים המרכזיים של שווייץ (0.5%) ואוסטרליה (0.75%).