צבי זיו: "לחוסכים לטווח ארוך בישראל אין סיכוי לצאת מהמשבר בלי סיוע ממשלתי - והממשלה לא עושה כלום"

מנכ"ל בנק הפועלים: "לא יכול להיות שנראה רק את בנק ישראל בחזית. כל יום המתנה של האוצר רק מחריף את המשבר" ; אלפרד אקירוב, יו"ר אלרוב: "הפחתת ריבית של עוד 1.5% כבר החודש תמנע פיטורים. המדינה צריכה לתת ערבות לבנקים הישראליים, מצבם הוא הטוב ביותר בעולם" ; שרגא ברוש: בישראל יש מנהיג כלכלי אחד וקוראים לו סטנלי פישר

"לא יכול להיות שנראה רק את בנק ישראל בחזית. נדרשת התערבות ממשלתית בשוק ההון. אין שום סיכוי שנצא מהמשבר בעצמנו וכל יום המתנה רק מחריף את המשבר".

כך אמר הבוקר (ד') צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים , בועידת ראש הממשלה לייצוא בירושלים. זיו הוסיף: "מה שנדרש היא מנהיגות כלכלית אמיצה מאוחדת ומתואמת שלא תהיה קשורה לדוקטרינות שטובות לימים אחרים אולם לא לתקופת משבר שלא היה כמותו עשרות שנים".

לפי מנכ"ל בנק הפועלים, אי אפשר לפתור בצעדים סטנדרטיים את משבר אמון בקרב החוסכים לטווח ארוך במערכת הפיננסית. זיו קרא להקים שולחן דיונים שבו יושבים נציגי הממשלה רגולטורים ונציגי העסקים יחד. "הון ושלטון צריכים לשבת סביב שולחן אחד ולמצוא פתרונות, כי עכשיו כי כל דקה שעוברת ממשיכה להשאיר את אזרחי ישראל החוסכים לזמן ארוך במשבר כלכלי שאין להם שום יכולת לצאת ממנו באופן עצמאי. כל יום שהממשלה לא עושה כלום, היא מגדילה את הפגיעה במשק. האמריקאנים התערבו וביצעו פעולות חיוניות, אך באיחור - וזה גרם להחרפת המשבר".

אלפרד אקירוב, יו"ר קבוצת אלרוב נדלן , אמר בוועידה: "המדינה צריכה לתת ערבות לכל הבנקים הישראליים. מצבם הוא הטוב ביותר בעולם. הבנקים יוכלו לתת הלוואות לשוק המקומי, לפיתוח השוק הישראלי".

אקירוב קרא לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להוריד את הריבית ב-1% עד 1.5% נוספים, כבר החודש. לדבריו, "הפחתת ריבית גורפת תקפיץ את הדולר והיצוא יוכל להתקיים בצורה ריווחית תוך מניעת פיטורים".

במשבר העולמי מאשים אקירוב את חברות הדירוג: "הן דירגו חברות ללא שום הבנה ואחרי שנה פתאום דירגו אותן נמוך משמעותית ואיגרות החוב נסחרות בתשואה של 25%-30%. אותן חברות היו צריכים לדרג אותן כבר לפני שנה בטריפל בי. חברות השקיעו את הכסף בלי יכולת החזר".

איקרוב קרא לממשלה החדשה שתקום להשקיע את רוב הכספים הציבורים בחינוך - ולמנוע הגדלת הקצבאות. "מענקים לעוני רק מנציחים אותו", טען אקירוב.