לתאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי תוכנית משלו שתסייע ל-1.5 מיליון אמריקנים לשמור על ביתם

עלות התוכנית של ה-FDIC נאמדת ב-24 מיליארד דולר ; התאגיד מתכנן לערוב ל-2.2 מיליון משכנתאות עד סוף השנה הבאה - וגורר ביקורת מצד משרד האוצר האמריקני

לתאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי תוכנית משלו שתסייע ל-1.5 מיליון אמריקנים לשמור על ביתם.עלות התוכנית של ה-FDIC נאמדת ב-24 מיליארד דולר, במסגרתה התאגיד מתכנן לערוב ל-2.2 מיליון משכנתאות עד סוף השנה הבאה. התוכנית, יצוין, גוררת ביקורת מצד משרד האוצר האמריקני, אשר רק לפני יומיים פרסם עדכון משלו לתוכנית החילוץ שאמורה - בין היתר - לסייע ללווי משכנתאות בקשיים.

נזכיר, כי ביום רביעי דחה שר האוצר האמריקני היוצא, הנרי פולסון, את הרעיון הבסיסי לפיו יעשה שימוש ב-700 מיליארד הדולרים של תוכנית החילוץ למטרה דומה, ובמקומה - יופנו הכספים לסייע למוסדות פיננסיים. ועם זאת, יצוין, דוברת משרד האוצר סירבה היום להגיב לתוכנית של ה-FDIC.

פרטי התוכנית פורסמו היום (ו') באתר האינטרנט של התאגיד, אשר עלה לכותרות לאחר שנאלץ להוציא השנה מכיסו פעם אחר פעם כספים במסגרת ביטוח הפקדונות הנהוג בארה"ב בשל שורה של בנקים שקרסו בכלכלה הגדולה בעולם.

במסגרת התוכנית מתכוון התאגיד לערוב למשכנתאות בריבית משתנה, בעיקר כאלו המוגדרות כ"מסוכנות" אשר ניתנות ללווים עם דירוג אשראי נמוך או שניתנו עבור דירות שהמקדמות ששולמו בגינן היו נמוכות. התוכנית היא להפחית את שיעורי הריבית הנגבים באותן משכנתאות או להאריך את פריסת החזרי ההלוואה.

התאגיד טוען, כי בתמיכה ממשלתית שמשמעה כיסוי של מחצית ההפסדים במקרה של חדלות פירעון חוזרת מצד הלווים מכיסם של משלמי המיסים, יקלו על נותני האשראי לשנות את תנאי המשכנתא. בנוסף, מציעים בתאגיד ביטוח הפקדונות, החברות האמונות על תפעול וגביית החזרי המשכנתא (מה שמכונה בענף האמריקני כ-Servicing Compamies, א"ו) יזכו לעמלה של 1,000 דולר עבור כל משכנתא שאת תנאיה ישנו כדי להקל על הלווה.

אתמול (ה') דווח כי שיעור עיקולי דירות חייבי משכנתא בארה"ב זינק ב-25% באוקטובר לעומת אוקטובר אשתקד. המאמצים להקטין את שיעורי העיקולים אינם נחלתו הבלעדית של תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי, וכך למשל, גם סיטיגרופ פרסמה לא מזמן תוכנית משלה כדי להקל על לווי המשכנתאות.

אולי הדוגמא הבולטת ביותר בזמן האחרון לכך ניתן למצוא במאמצעיהם של סוכניות מימון המשכנתאות האמריקניתו המולאמות, פאני מיי ופרדי מאק . האחרונות בנו מודל להקל על הלווים המשותת על תוכנית של ה-FDIC עצמו, כפי שיושמה באינדימאק, מגדולי הבנקים האמריקניים שקרסו השנה ושהתאגיד פרס עליו את חסותו.

במקרה של בנק אינדימאק, הפחית התאגיד את ריבית המשכנתא לשיעור שנתי של 3% בלבד למשך 5 שנים. בצורה כזו, ההחזר החודשי הכולל של הלווים לא עלה על 38% מהכנסתם החודשית של הלווים, לפני מס.